BMW i4 – här är alla fakta

BMW i4 är den tyska tillverkarens första helelektriska premiumbil i mellanklassen och den första i-modellen som möter ikoniska BMW M. 
När BMW i4 nu lanseras markerar den viktigt steg i den elektrifieringsstrategi som BMW nu genomför.
Här är de viktigaste nyheterna om bilen.

25 nya laddbara bilar före 2023, varav minst 12 helt elektriska. Bara i år har BMW lanserat tre nya elbilar: 
BMW iX3 som är tillverkarens första helt elektriska SUV.
BMW iX som storleksmässigt är jämförbar med X5 och X6 men är utvecklad från grunden som en dedikerad elbil.

BMW i4, en fyrdörrars Gran Coupé, är tillverkarens första helelektriska premiumbil i mellanklassen.

Tillsammans representerar de här tre modellerna en ny era i BMW:s historia, en era som är elektrisk, digital och cirkulär.

– Vår ambition är att den ”grönaste” elbilen på marknaden ska komma från BMW, säger styrelseordförande Oliver Zipse.

LÄNK: Första elbilen utvecklad tillsammans med BMW M - läs mer här!

Hundra procent grön el

BMW i4 är ytterligare ett exempel på att den tyska biltillverkaren menar allvar med sin ambition.

Den nylanserade modellen är inte bara fri från lokala koldioxidutsläpp, den produceras dessutom på BMW Group Plant i München, där hundra procent grön el används för fordonsproduktionen. Battericellerna tillverkas enligt BMW:s strikta specifikation och monteras i batterimoduler i BMW Group Plant Dingolfing. BMW Group står själva för upphandlingen av kobolt och litium från kvalitetssäkrade källor både vad gäller mänskliga rättigheter, miljö- och hållbarhetsstandards för att sedan leverera det till battericellstillverkarna.

Kördynamik i fokus

Om det genuina hållbarhetstänket är en viktig del som utmärker BMW i4, så är körglädjen en annan. BMW i4 är från grunden utvecklad med kördynamiken i fokus. Utmärkande är den långa hjulbasen, breda spårvidden, modellspecifika hjulvinklarna, större däckdimensionerna (jämfört med coupe och cabriolet syskonen), höga vridstyvheten samt låga tyngdpunkten och viktbalansen.

Lägg därtill att i4 är helt elektrisk, körningen därmed nästintill ljudlös och gensvaret från ett lätt tryck på pedalen omedelbar.

Tänk sportbil och långfärdsbil på samma gång.

Kördynamik i fokus

Om det genuina hållbarhetstänket är en viktig del som utmärker BMW i4, så är körglädjen en annan. BMW i4 är från grunden utvecklad med kördynamiken i fokus. Utmärkande är den långa hjulbasen, breda spårvidden, modellspecifika hjulvinklarna, större däckdimensionerna (jämfört med coupe och cabriolet syskonen), höga vridstyvheten samt låga tyngdpunkten och viktbalansen.

Lägg därtill att i4 är helt elektrisk, körningen därmed nästintill ljudlös och gensvaret från ett lätt tryck på pedalen omedelbar.

Tänk sportbil och långfärdsbil på samma gång.

Kommer i två modeller

Till lanseringen erbjuds två modellvarianter: BMW i4 eDrive40 samt BMW i4 M50 – som blir den första M Performance-modellen med helelektrisk drivlina och fyrhjulsdrift från BMW. 

BMW i4 M50 är utrustad med två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, med en maximal effekt på 544 hk. 0–100 km/h går på 3,9 sekunder och räckvidden ligger på upp till 510 kilometer. Motsvarande siffror för i4 eDrive40 är 5,7 sekunder och 590 kilometer.

BMW i4 är, precis som BMW iX3 och BMW iX, utrustad med den femte generationens eDrive-teknik, där elmotor, kraftelektronik och växellåda sammanförs i ett centralt hölje, vilket är en annan förklaring till drivsystemets imponerande effektivitet och kraftleverans.

Rymlig och bekväm

BMW i4 har både rymligheten och bekvämligheten som kännetecknar en fyrdörrars Gran Coupé. Här finns sittplatser för fem vuxna och ett  bagageutrymme som rymmer upp till 470 liter (1 290 liter med fällda ryggstöd). Bagageluckan av ”hatchback” typ öppnar dessutom både högt och brett.

Premiumkänslan är påtaglig i alla beståndsdelar; från bilens avancerade körsystem till dess eleganta design, höga standard på materialval och hantverk samt det breda urvalet av tillbehör.

Modellens aerodynamiskt optimerade silhuett är en vidareutveckling av klassiska BMW Coupé-proportioner: Ett långt axelavstånd med korta överhäng och en flytande taklinje ger ett sportigt och elegant utseende.

Lägg därtill de vertikala njurarna i fronten så är det lätt att förstå varför BMW i4 drar blickarna till sig. Den övre delen av njurarna är stängd för maximal aerodynamisk effektivtet medan den öppna nedre delen nedre del döljer  toppmodern sensorteknik, som förser bilen med realtidsinformation.

Interiört präglas BMW i4 av den mycket eleganta och platta instrumentbrädan. Den höga mittkonsolen skapar en sportig sittkänsla och avgränsar områden för föraren och framsätespassageraren. 

BMW Curved Display förenar den 12,3 tums breda kombiinstrumentdisplayen med den 14,9 tums breda Control Display till en stor böjd skärm i ett stycke som är vänd mot föraren.

LÄNK: Gran Coupé med eldrift – lär dig mer om BMW i4

Säg ”Hej BMW” – och systemet startar

Utöver detta tillkommer en helt ny generation av infotainment- och operativsystemet BMW iDrive samt de senaste innovationerna inom autonom körning och parkeringsassistans. 

BMW iDrive har utvecklats med fokus på funktionaliteten i touchskärmen samt röststyrning via en utförlig uppgradering av BMW Intelligent Personal Assistant. 

Systemet kan aktiveras när du säger en egen fras eller med det förvalda ”Hej BMW” och därefter kan du exempelvis fråga vilket väder det blir, få vindrutorna nedvevade eller din favoritmusik spelad. Den personliga assistenten använder artificiell intelligens och kan förstå upp till tusen olika kommandon.

Med BMW iDrive kan du även be din BMW föreslå en ledig parkeringsplats och sedan automatiskt utföra fickparkeringen.

Det viktigaste med BMW iDrive är kanske säkerhetsfunktionerna: Att din BMW i4 exempelvis ser till att du alltid håller dig på vägbanan, har automatisk distans till framförvarande bil samt varnar om du är nära att somna eller nödbromsar om en fara kommer tillräckligt nära.

Säg ”Hej BMW” – och systemet startar

Utöver detta tillkommer en helt ny generation av infotainment- och operativsystemet BMW iDrive samt de senaste innovationerna inom autonom körning och parkeringsassistans. 

BMW iDrive har utvecklats med fokus på funktionaliteten i touchskärmen samt röststyrning via en utförlig uppgradering av BMW Intelligent Personal Assistant. 

Systemet kan aktiveras när du säger en egen fras eller med det förvalda ”Hej BMW” och därefter kan du exempelvis fråga vilket väder det blir, få vindrutorna nedvevade eller din favoritmusik spelad. Den personliga assistenten använder artificiell intelligens och kan förstå upp till tusen olika kommandon.

Med BMW iDrive kan du även be din BMW föreslå en ledig parkeringsplats och sedan automatiskt utföra fickparkeringen.

Det viktigaste med BMW iDrive är kanske säkerhetsfunktionerna: Att din BMW i4 exempelvis ser till att du alltid håller dig på vägbanan, har automatisk distans till framförvarande bil samt varnar om du är nära att somna eller nödbromsar om en fara kommer tillräckligt nära.

Artificiellt motorljud

Som kontrast till det rigorösa säkerhetstänket finns möjligheter till mer lättsamma inslag. Utrustningen BMW IconicSounds Electric finns som tillval och skapar artificiellt motorljud både på insidan och utsidan av bilen. 

Kraftfullt och dynamiskt med tydlig återkoppling i Sport-läget, balanserad akustik med lätt återkoppling i Comfort-läget eller med hög ljudkomfort utan extra förstärkning i Eco Pro-läget. Bara att välja, ljuden är skapade i samarbete med filmmusikkompositören Hans Zimmer.

Världens största laddnätverk

Alla kunder som beställer en ny BMW i4 får även tillgång till BMW Charging – ett av världens största publika laddnätverk med över 450 000 laddstationer över hela världen. 160 000 av dessa ligger i Europa och i Sverige finns det i dagsläget cirka 3 300 laddpunkter anslutna till nätverket, och fler planeras det att bli.  

Laddpunkterna finns utmärkta i BMW i4:s navigationssystem, på BMWs webbplats eller i BMW-appen så att föraren enkelt kan planera sin rutt och hitta den bästa och mest effektiva resplanen.

De rekommenderade priserna för en BMW i4 M50 xDrive börjar på 725 000 kr och 625 000 kr för eDrive40. Modellerna är sedan berättigade för en miljöbonus på 70 000 kr.

BMW i4 M50 xDrive

Motor: Två elmotorer (vid fram- respektive bakaxel).

Maxeffekt: Drivs av en 258 hk elmotor på den främre axeln och 313 hk på den bakre, vilket ger en sammanlagd maximal systemeffekt på 544 hk.

0-100 km/h: 3,9 sekunder.

Elektrisk räckvidd: Upp till 510 km (enligt WLTP).

Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9/80,7 kW.

Max laddeffekt AC/DC: 11 kW AC, upp till 210 kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 140 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.

Rekommenderat pris från: 725 000 kr.

FAKTA

BMW i4 eDrive40

Motor: Elektrisk motor med bakhjulsdrift.

Maxeffekt: 340 hk. 

0-100 km/h: 5,7 sekunder.

Elektrisk räckvidd: Upp till 590 km (enligt WLTP).

Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9/80,7 kW.

Max laddeffekt AC/DC: 11 kW AC, upp till 210 kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 164 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.

Rekommenderat pris från: 625 000 kr.

Annons — innehåll från BMW