Dolda funktioner bakom
klassiska grill-designen

I 90 år har de klassiska ”BMW-njurarna” prytt fronten på varje ny modell.

Och när nu helt elektriska BMW iX lanserats i Sverige markerar de tydligt en koppling till biltillverkarens intressanta historia.

Men, bakom grillen döljer sig också avancerad teknik som visar vägen mot en minst lika spännande framtid.

LÄNK: Läs mer om helt elektriska BMW iX

Den nya helelektriska modellen BMW iX lanseras nu i Sverige. Det är en modell som visar hur långt den tyska tillverkaren har kommit i utvecklingen – både vad gäller tekniska innovationer och synen på hållbarhet.

Bildesignen sticker ut och har fått mycket uppmärksamhet, men det kanske är det ögat inte ser som imponerar allra mest med BMW iX.

Bakom det klassiska frontgallret – eller “BMW-njurarna” som de brukar kallas – gömmer sig nämligen en hel del modern teknik. Det handlar om avancerade kameror, radarfunktioner, ultramodern sensorteknik samt värmeelement – viktiga funktioner för en bilmodell som är skapad för att visa vägen in i framtiden.

Grillen i sig visar också på hur utvecklingen går framåt, inte minst när det gäller användning av material. Ytskiktet är tillverkat av polyuretan – vilket gör att små skador kan läka av sig självt. Efter 24 timmar i rumstemperatur eller fem minuters tillförsel av varm luft försvinner till exempel spåren efter ett stenskott.

Spraymunstycke i logotypens rundel

Andra exempel på funktioner som passerar obemärkt förbi tills de används är de släta dörrhandtagen som är inkluderade i karossen, avståndssensorer i den främre och bakre svarta karosskanten samt en kamera i den svarta ringen på bakluckans BMW-logotyp. Kamerans lins rengörs för övrigt av ett spraymunstycke som är inbyggt i logotypens rundel.

Mer futuristisk teknik:

Panoramaglastaket Sky Lounge skapar en känsla av rymd och är det största glastak som någonsin monterats i en bilmodell signerad BMW Group. Taket består av tre lager film och två laminerade glaspaneler inom en stålram. Konstruktionen erbjuder på en och samma gång ett optimalt skydd mot ultravioletta strålar och en utmärkt standard för akustisk komfort. För stark sol? Då är det bara att trycka på en knapp för att stänga av spänningen till det mellersta filmskiktet och få flytande kristaller att spridas till ett oordnat mönster som skapar effekten av frostat glas.

Även synlig teknik som imponerar

Men alla tekniska innovationer i nya BMW iX är inte osynliga, långt därifrån:

BMW Curved Display med 4K upplösning förenar förenar den 12,3 tums breda kombiinstrumentdisplayen med den 14,9 tums breda Control Display till en stor böjd skärm i ett stycke som är vänd mot föraren. Med det nya operativsystemet OS8 kan föraren interagera genom röststyrning, gester, touch eller genom glaskontrollen på mittkonsolen.

BMW Head-Up Display har monterats in i instrumentpanelens yta utan ram, vilket gör att den inte syns. Föraren får via ett komplext spegelsystem information i form av grafik projicerad på vindrutan. Det här gör det möjligt att ta in all viktig information utan att behöva ta uppmärksamhet från vägen.

BMW iDrive med OS8 ger helt nya möjligheter för autonom körning och nya digitala tjänster.

Den personliga intelligenta assistenten aktiveras när du till exempel säger "Hej BMW" och därefter kan du exempelvis fråga vilket väder det blir, få vindrutorna nedvevade eller din favoritmusik spelad. Den personliga assistenten använder artificiell intelligens och kan förstå upp till tusen olika kommandon. (Assistenten är inte tillgänglig på svenska.)

Med BMW iDrive kan du även be din BMW föreslå en ledig parkeringsplats och sedan automatiskt utföra fickparkeringen.

BMW iX är också utrustad med en rad säkerhetsfunktioner. Till exempel kan tekniken se till att du alltid håller dig på vägbanan, har automatisk distans till framförvarande bil samt varnar om du är nära att somna eller nödbromsar om en fara kommer tillräckligt nära.

Självklart kan du uppdatera bilden Over The Air Over The Air – en funktion som gör att BMW iX och andra nya BMW-modeller nu kan uppdateras lika enkelt som våra smartphones.

Ett resultat av nya strategin

BMW iX är också ett resultat av koncernens strategi för att skapa en elektrisk, digital och cirkulär framtid, alltså en ny syn på konsumtion där ett kretslopp skapas redan på designstadiet.

Hållbarhetsmålen ska prägla allt arbete från starten i produktionskedjan till dess att bilen rullar på vägarna. Det återspeglas bland annat i bilens optimerade aerodynamik, den intelligenta och lätta designen och en omfattande användning av naturliga och återvunna material.

Det mest spektakulära exemplet på det sistnämnda hämtar vi från havets botten.

Där finns nämligen mängder av gamla, kasserade fisknät som samlas ihop av italienska dykare. Därefter rengörs fisknäten om och om igen, bryts ned till komponenter i en kemisk anläggning och omvandlas till econyl – ett material som lämpar sig alldeles utmärkt för att göra garn av och som sedan kan användas i nya produkter, bland annat till innertaken och golvmattorna i BMW iX.

Vehicle registration plate, Automotive parking light, Grille, Car, White, Hood

Femte generationens eDrive-teknik

BMW iX är, precis som iX3 och i4, uppbyggd av den femte generationen BMW eDrive-teknik som omfattar de två elmotorerna, kraftelektroniken, laddningstekniken och högspänningsbatteriet.

BMW iX kommer i två versioner: BMW iX xDrive40 och BMW iX xDrive50, bägge har fyrhjulsdrift med en el-räckvidd på upp till 42,5 respektive 63 mil.

Båda iX-modellerna har en motor på varje axel och ger en effekt på 326 hk i xDrive40-utförandet och 523 hk i xDrive 50-modellen. 0–100 km/tim avverkas på 6,1 respektive 4,6 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/tim.

Att ladda från 10-80 procent tar ca 31 respektive 35 minuter och laddning för 95 respektive 150 kilometers räckvidd tar bara 10 minuter.

Hög återvinningsgrad

Batteriet är producerat som en del av en långvarig resurscykel och möjliggör en väldigt hög återvinningsgrad. Det som används för att producera battericellerna och högspänningsbatteriet kommer uteslutande från förnybara källor, vilket innebär en hållbar tillverkning.

Satsar på hållbarhet

BMW:s höga ambitioner i hållbarhetsarbetet har genom åren också fått stor uppmärksamhet.

BMW Group prisas gång på gång när Dow Jones Sustainability Index utser världens mest hållbara biltillverkare. Sedan priset började delas ut 1999 har BMW Group vunnit tolv gånger, varav tio gånger de senaste elva åren.

Nu är målet för BMW att ha 13 helt elektriska modeller på vägarna redan till 2023. Det betyder minst en helelektrisk modell i omkring 90 procent av BMW:s modellgrupper inom två år. Några exempel är BMW 7-serie, BMW X1 och BMW 5-serie som kommer att lanseras inom kort.

Bara under 2021 har BMW lanserat tre nya elbilar:

  • BMW iX3 som är tillverkarens första helt elektriska SUV.
  • BMW iX en modell i motsvarande storleksklass som BMW X5.
  • BMW i4, en fyrdörrars Gran Coupé.

De här modellerna är också nya bevis för att det går att sänka koldioxidutsläppen, och samtidigt skapa tekniska innovationer som ökar körglädjen.

– Vi vill vara bäst i världen inom e-mobilitet. Vi är ledande idag och vi kommer fortsätta att vara ledande, har Oliver Zipse, Chairman of the Board of Management of BMW, slagit fast.

LÄNK: Läs mer om helt elektriska BMW iX

Personal luxury car, Automotive design

OMSTÄLLNINGEN HAR REDAN BÖRJAT

  • Totalt rullar fler än 500 000 laddbara bilar från BMW Group på vägarna i världen idag.
  • BMW har ett av marknadens bredaste erbjudanden av laddbara bilar, 2023 kommer det att finnas 25 modeller i utbudet.
Annons — innehåll från BMW