Fler modeller, bättre prestanda
– och nu med 450 000 laddmöjligheter

Otydligt, krångligt och otillräckligt.
Så har många förare och spekulanter av elbilar upplevt den publika laddinfrastrukturen efter våra vägar.
Nu ändras bilden då en och samma tjänst ger smidig tillgång till 450 000 laddstationer runt om i världen.

Batterirevolutionen är här. Men medan elbilarna utvecklats i snabb takt har infrastrukturen för laddning inte riktigt hängt med. 

Alla har förstått hur viktig frågan är och hur mycket pengar som finns i potten. Biltillverkare, kraftbolag, bränslebolag och riskkapitalbolag slåss för att ta andelar på en kommande jättemarknad.

Politiker har gjort sitt för att skynda på utvecklingen (utan bra laddmöjligheter, inga elbilar – och inga elbilar, fortsatt höga koldioxidutsläpp). Men åsikterna om hur den nya infrastrukturen ska se ut har gått isär vilket gjort att beslut har dröjt.

LÄNK: Allt du behöver veta om elbilarna från BMW

Många laddstationer – och frågetecken

Resultatet är en uppsjö av olika lösningar med olika förutsättningar och betalningsmodeller, allt till elbilsägarnas stora förtret. Att hålla reda på var laddstationerna finns, vem som får och kan ladda, hur mycket det kostar och på vilket sätt laddningen ska betalas har ibland varit svårt. Och inte sällan har det flera abonnemang för att lösa laddfrågan under en längre bilsemester.

Krånglet är en förklaring till att vissa spekulanter avvaktat med att skaffa en elbil i väntan på tydligare lösningar som är enklare att använda. (Varför krångla med att ladda en elbil när det är så lätt att tanka?)

Nu börjar dock en av de sista barriärerna för att skaffa elbil försvinna. Allt fler aktörer går samman för att skapa nätverk som är lättare att orientera sig i och där det inte längre krävs flera olika abonnemang.

450 000 laddningsmöjligheter – på samma kort

Laddinfrastrukturen är en viktig pusselbit i BMWs strategiarbete. Så länge det inte är enkelt att ladda sin elbil kommer marknaden att ha en begränsad utveckling. 

Därför lanseras nu BMW Charging – ett av världens största publika laddnätverk. 

Den som skaffar en laddbar bil från BMW kan med ett laddkort eller en app få tillgång till 450 000 stationer runt om i världen. 160 000 av dessa ligger i Europa och i Sverige finns i dagsläget drygt 3 300 laddpunkter anslutna till nätverket. Och fler kommer det att bli.

– Den här tjänsten gör det enklare för kunder att välja elektriskt. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Group i Sverige.

Rankat som mest hållbara bilföretag

I början av 2000-talet bestämde BMW Group att hållbarhet skulle vara ledordet i strategiarbetet och genomsyra alla beslut. Och det handlar om varje detalj i bilarnas hela livscykel – från de råvaror som används i produktionen till att bilarna tas ur trafik och återvinns på ett så effektivt sätt som möjligt.

Ett kvitto på hållbarhetsarbetet är att BMW Group som den enda biltillverkaren konsekvent har listats som en av ledarna inom industrin sedan starten av Dow Jones Sustainability Indices.

Lätt att hitta laddstationerna

För en elbilsförare blir det även lättare att navigera rätt. Laddpunkterna finns i BMWs navigationssystem, på hemsidan och i BMW-appen så att föraren enkelt kan planera sin rutt och hitta den bästa och mest effektiva resplanen. Med BMW Charging har kunden därmed tillgång till ett ständigt växande nätverk av publika laddningspunkter i såväl innerstäder som parkeringsplatser och längs centrala trafikleder. Detta inkluderar även IONITY:s snabbladdningsstationer.

– IONITYs kraftfulla laddstolpar har en kapacitet på upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka, säger Carl Lindwall.

LÄNK: Allt du behöver veta om elbilarna från BMW

Många spännande nyheter på gång

BMW har en offensiv strategi för att elektrifiera hela sitt utbud och målet är att snart ha modeller för alla olika behov. Till år 2023 ska BMW erbjuda 25 laddbara modeller varav minst hälften kommer att vara helt elektriska med över 600  kilometer i räckvidd.

Med den nya typen av smidiga och omfångsrika laddningsmöjligheter förväntas fler förare byta fossildrivet bränsle mot elektricitet. Det är dock viktigt att hitta en elbil som kan tillgodogöra sig effekten från de nya, kraftfulla laddstationerna.

BMW fortsätter att lansera spännande nyheter på elbilsmarknaden, samtliga modeller med både en el-räckvidd och en kapacitet att snabbladdas som imponerar. 

Automotive lighting, Motor vehicle, Wheel, Tire, Car, Hood, Window
Automotive side marker light, Vehicle registration plate, Wheel, Sky, Tire, Water, Car, Cloud, Hood
Vehicle registration plate, Automotive tire, Sky, Cloud, Wheel, Hood, Car, Grille

Tre nya elbilar med imponerande räckvidd

BMW iX3, den första eldrivna suven, går redan att boka med leverans före sommaren. Senare i höst lanseras BMW iX (går att beställa från 6 april) som i storlek kan jämföras med BMW X5, och senare i år är det premiär för Grand Coupén BMW i4.

Nu närmast är tre nya elbilar på väg ut på marknaden.

BMW iX3 är den första modellen som är utrustad med den femte generationen av BMW elektriska drivlina eDrive vilket är en garanti för nästintill ljudlös och lokal utsläppsfri körglädje. Motorn är placerad vid bakaxeln och ger en effekt på 286 hk. 0–100 km/tim kan avverkas på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/tim. Räckvidden på el är hela 459 km (enligt WLTP-mätning) och det går att ladda 80 procent av batteriet på 34 minuter. 10 minuters snabbladdning ger 100 kilometers körning.

BMW i3 var en av pionjärerna på elbilsmarknaden (premiär 2013) och denna ikoniska modell är idag populärare än någonsin, bland annat för att varje detalj i bilen är utvald ur ett hållbarhetstänk. För både BMW i3, och dess ännu sportigare syskon i3s, tar en snabbladdning upp till 80 procent cirka 10 minuter. Imponerande även det – framför allt för att vara en elbil som varit en föregångare på marknaden i åtta år.

BMW iX, som i sitt konceptutförande kallades BMW Vision iNext, lanseras senare i höst. Modellen sammanför de senaste framstegen inom mobilitet, autonom körning och uppkoppling. Även BMW iX är utrustad med femte generationens eDrive-drivlina. Räckvidden på el beräknas bli 600 km och det går att ladda 80 procent av batteriet på under 40 minuter. 10 minuters snabbladdning ger 120 kilometers körning. BMW iX kommer i de två versionerna xDrive40 & xDrive50.

• BMW i4 är en helt elektrisk fyrdörrars Grand Coupé som även den är utrustad med eDrive-tekniken med nyutvecklad motor, laddning och högspänningsbatteri. Med en maxeffekt på upp till 530 hk tar den bara fyra sekunder från 0 till 100 km/tim. Med den senaste tekniken för battericeller möjliggörs en elektrisk räckvidd på upp till 600 km (enligt WLTP). Eftersom modellen fortfarande genomgår sina sista tester har det ännu inte levererats uppgifter kring hur snabbt batteriet kan laddas.

Annons — innehåll från BMW