Nu är det på riktigt – här är
den nya generationens elbil

Inte bara eldrift.

Utan gedigna bilar som på alla sätt kan konkurrera med både bensin- och dieseldrivna alternativ. 

Det är biltillverkaren BMWs filosofi när de nu ställer om för att rulla fram ett stort antal nya eldrivna modeller.

Först ut: BMW iX3.

Alltid uppdaterad

Det är en bra känsla att veta att din BMW alltid är uppdaterad och att du reser med den senaste programvaran. Detta är vad som erbjuds med Remote Software Upgrade. Det säkerställer att din BMW har den senaste programvaran och uppgraderingar av funktioner installeras ”over-the-air”, precis som för din smartphone. Programvaran installeras via det inbyggda SIM-kortet i bilen. Du kan se information om de programvaruändringar som gjordes när som helst. Tekniken låter dig dessutom att uppgradera din bil med ny extrautrustning via BMW Connected Store.

Under mer än ett sekel var förbränningsmotorn en självklarhet i varje personbil och det är inte länge sedan bensin och diesel ansågs vara de enda realistiska drivmedlen. Men, de senaste åren har en ökad medvetenhet om klimatförändringar och en snabb teknisk utveckling inneburit en revolution. 

Nu elektrifieras fordonsflottor världen över i en accelererande takt och på flera håll, bland annat i Norden, har laddhybrider blivit självklarheter. (Inte minst för många tjänstebilsförare som insett att tekniken är ett klokt val både för plånboken och miljön).

LÄNK: Allt du behöver veta om elbilarna från BMW

Knäcken för seglivade fördomar

Nästa steg är de helt eldrivna bilarna som också tar en allt större plats på marknaden. Vissa länder, som Norge, har kommit långt – men på många håll är detta en omställning som tar längre tid. Och fortfarande möts den nya tekniken ibland med tveksamhet. Gamla myter om tunga konstruktioner som ger sämre vägegenskaper lever kvar. Det gör också oro för att räckvidden inte ska vara tillräcklig eller för att det inte längre ska vara roligt att köra bil när förbränningsmotorerna fasas ut. 

Kanske har det en gång funnits sanningar i detta. Kanske har vissa biltillverkare tagit genvägar och hoppats att det skulle räcka med bra miljöargument för att få fler att snabbt ställa om till eldrift? Hur som helst är detta historia, nu kommer nya eldrivna modeller som en gång för alla krossar förlegade argument.

Automotive lighting, Alloy wheel, Car, Rim, Hood, Headlamp, Grille, Vehicle
Luxury vehicle, Electronic device, Multimedia, Machine, Electronics, Technology
Car seat cover, Mode of transport, Head restraint, Automotive exterior, Vehicle door, Fixture
Automotive tire, Bumper, Light, Fender, Hood, Grille, Headlamp
Automotive parking light, Road surface, Alloy wheel, Fender, Asphalt, Car, Rim, Vehicle

Tillgång till 450 000 laddningsstationer

För BMW är laddinfrastrukturen också en viktig pusselbit i strategiarbetet. Målet är att det ska vara enkelt för alla BMW-ägare att ladda sina elbilar. Därför har biltillverkaren lanserat BMW Charging – ett av världens största publika laddnätverk där BMW-ägare kan ladda med förmånliga laddtariffer. Redan nu finns drygt 3 300 svenska laddpunkter anslutna, globalt handlar det om 450 000 stationer. Och nätverket växer snabbt, integrationen av fler laddoperatörer pågår hel tiden.

Alla laddpunkter finns inlagda i BMWs navigationssystem, de går också att se på hemsidan och i BMW-appen. BMW Charging är tillgängligt för alla som har en laddbar BMW, nya kunder får ett laddkort från sin återföräljare och befintliga kan enkelt beställa ett HÄR (LÄNK: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se.) För BMW iX3-kunder ingår månadsavgiften för BMW Charging i ett år.

För en elbilsförare blir det även lättare att navigera rätt. Laddpunkterna finns i BMWs navigationssystem, på hemsidan eller i BMW-appen så att föraren enkelt kan planera sin rutt och hitta den bästa och mest effektiva resplanen. Med BMW Charging har kunden därmed tillgång till ett ständigt växande nätverk av publika laddningspunkter i såväl innerstäder som parkeringsplatser och längs centrala trafikleder. Detta inkluderar även IONITYs snabbladdningsstationer.

– IONITY:s kraftulla laddstolpar har en kapacitet på upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka, säger Carl Lindwall.

LÄNK: Allt du behöver veta om elbilarna från BMW

Accentuerad BMW-känsla

En bra representant för denna nya generations eldrivna bilar är BMW iX3 som nu lanserats i Norden. Grunden är tillverkarens populära SAV (Sports Activity Vehicle) BMW X3 som i decennier funnits med både bensin- och dieseldrift. Modellen har hyllats för att vara en praktisk och rymlig bil med vassa vägegenskaper och hög kvalitetskänsla. Och när bilen nu blivit helt eldriven har BMW vägrat att kompromissa med någon av dessa egenskaper. De har snarare accentuerats.

Hjärtat i BMW iX3 är en ny typ av batteri. Det är den femte generationen av BMWs eDrive-teknik som här har premiär. Jämfört med äldre kraftkällor är det betydligt lättare, vilket är en av förklaringarna till att den körkänsla som länge varit BMWs signum är minst lika påtaglig som i versionerna med förbränningsmotorer. 

Samtidigt är det ett kraftfullt batteri som räcker för att ge BMW iX3 en realistisk räckvidd på upp till 459 kilometer på en laddning enligt WLTP. Snabbladdning finns som standard för dem som vill köra ännu längre, med en laddeffekt på 150 kW tar det bara cirka en halvtimme att fylla batteriet. I och med den nya generationens batterier har BMW dessutom minskat behovet av kobolt med 67 procent. Och det kobolt som används här har gått igenom noggranna kontroller så att det har brutits på ett hållbart sätt.

Schysstare batterier

I dag har BMW reducerat andelen kobolt i batterierna med två tredjedelar. 

För att vara säker på att råvaran kommer från gruvor med bra arbetsvillkor köper BMW på egen hand kobolt och lämnar sedan detta till sin battericellsproducent.

BMW är anslutna till Responsible Cobalt Initiative, vars mål är att ta fram metoder som garanterar att barn- och slavarbete inte förekommer. Miljöfrågor är en annan viktig del av initiativet.

I samband med den femte generationens elbilar har BMWs bilar inte kobolt från Kongo. Råvaran kommer i stället från länder som Australien och Marocko.

När Amnesty 2017 presenterade en rapport om hur stora företag förbättrat sitt arbete på området fanns BMW med under lanseringen.

En direktlänk mellan dig och din bil

En app som kopplar ihop dig med din bil och låter dig styra viktiga funktioner som förenklar det mobila livet. Den nya My BMW-appen är en direktlänk in i BMW:s värld där man till exempel kan planer sina resor hemifrån och skicka destinationen till sin BMW, se återstående räckvidd eller ställa in klimatanläggningen så att kupén håller exakt rätt temperatur när det är dags att köra iväg. 

My BMW-appen erbjuder också specifika funktioner för BMW:s elbilar och laddhybrider. Här kan man få hjälp med att optimera energiförbrukning och kostnader med laddnings- och klimattimern. Och när det är dags för nästa service informerar appen dig om detta och kan dessutom hjälpa dig att boka en tid hos din BMW-verkstad.

Säkrare, tack vare ny teknik

Parallellt med utvecklingen av de helelektiska drivlinorna satsar BMW hårt på att också utveckla säkerheten i sina bilar, vilket blir tydligt när man granskar iX3 närmare. Förutom trygga vägegenskaper och en kaross med förstärkningar på strategiska ställen finns här ett antal exempel på moderna säkerhetsfunktioner som utvecklats för tryggare resor. Några av dem är styr- och spårhållningsassisten, filbytesassistent, nödstoppsfunktion och filhållningsassistent med aktivt sidokollisionsskydd. Här finns också en avancerad parkeringsassistent kan hjälpa föraren att undvika olyckor vid parkering och Assisted Driving View som tack vare information från bilens alla assistanssystem kan uppdatera föraren i realtid om bilens omgivningar. 

BMW iX3: Strömförbrukning l/100 km blandad körning: 18,6-19,0 kWh/100km. 
Utsläpp CO2 g/km: 0.

Utsläppsfri körning är naturligtvis en huvudpoäng med eldrift, men med den moderna tekniken får man också mycket annat på köpet. De elmotorer som BMW har tagit fram är utvecklade för att både ge hög effekt och kraftfullt vridmoment, samtidigt som de hushåller med energin – energiförbrukningen anges till 18,6–19,0 kWh/100 km enligt WLTP-testcykeln. BMW iX3 har 286 hk och ett maximalt vridmoment på 400 Nm, vilket ger en acceleration 0–100 km/h på 6,8 sekunder. 

Tack vare BMW IconicSounds Electric kan upplevelsen av accelerationen förstärkas med hjälp av artificiella motorljud som spelas upp genom bilens ljudanläggning och det akustiska fotgängarskyddet. När man trampar på gaspedalen svarar systemet direkt och levererar körglädje som både känns och hörs.

Samtidigt, tack vare BMW Intelligent Personal Assistant, kan föraren coachas för att kunna köra så sparsamt som möjligt. Systemet ser också till att en mängd uppkopplade funktioner finns tillgängliga, både för att underhålla och underlätta under resorna. Och funktionerna kan skräddarsys för att motsvara alla tänkbara förväntningar och behov. Självklart kan smarta mobiltelefoner kopplas upp mot systemet.

Annons — innehåll från BMW