Nyskapande i varje detalj – så föddes idén till nya BMW iX

Intelligent teknologi, elegant design och hållbar produktion.

BMW iX flyttar fram gränserna för vad elektrisk körglädje kan innebära.

Det här är vad du behöver veta om en av tillverkarens viktigaste lanseringar – någonsin.

BMW ökar trycket i sin elektrifieringsoffensiv. Nyligen presenterade den tyska biltillverkaren sin framtida strategi för att skapa en elektrisk, digital och cirkulär framtid. Enligt strategin planerar BMW nu att ha ett dussintal rena elbilar ute på marknaden till 2023.

Med BMW iX lanseras nu den tredje elbilsmodellen efter BMW i3 som lanserades redan 2013 och BMW iX3, BMWs första helelektriska SUV, lanserades i januari i år.

BMW iX går redan nu att beställa med leverans senare i år. Modellen är i storlek jämförbar med en BMW X5 och kommer i två versioner: BMW iX xDrive40 och BMW iX xDrive50, båda drivs av två elektriska motorer, med fyrhjulsdrift som standard och med en räckvidd på upp till 42,5 respektive 63 mil (preliminära siffror).

LÄNK: Läs mer om BMW iX här

Sprungen ur en designtävling

Så långt låter det som en relativt vanlig modellansering från BMW. Men det är det inte.

BMW iX är sprungen ur en vision vars utveckling påbörjades för drygt tre år sedan så en tävling bland biltillverkarens formgivare anordnades. Uppdraget var att skapa en helt ny modell som svarar upp till framtidens önskemål och krav om hur en bil ska se ut.

Resultatet blev visionen BMW iNext.

När konceptbilen iNext sedan övergick till produktionsfärdig så fick den det nya namnet iX - och nu finns bilen klar för lansering.

Brutit ny mark

De som ligger bakom designen har brutit ny mark när det kommer till former och material. Interiören är utvecklad för att skapa en känsla av rymd vilket inte minst det enorma panoramataket samt avsaknaden av en klassisk kardantunnel bidrar till.

Interiören är skapad för att vara en plats för avkoppling, mer i känsla av ett vardagsrum än en traditionell bilkupé.

Istället för traditionella knappar används en glasyta som är uppdelad i olika känselfält för att navigera i menyer, körlägen och övriga funktioner. Ytan är antingen i högglans eller FSC-certifierat trä

BMW Curved Display är en betydande del av bilens interiör och fungerar som en central och manöverpanel. Displayen sträcker sig längs med instrumentbrädan och går att interagera med på flera olika sätt: genom röststyrning, gester, touch eller genom glaskontrollen på mittkonsolen.

För första gången har projektorn på BMW Head-Up Display monterats in dolt i instrumentpanelen. Föraren får via ett avancerat spegelsystem information i form av grafik projicerad på vindrutan. Det här gör det möjligt att ta in all viktig information utan att behöva ta uppmärksamhet från vägen. Föraren kan även få navigationsanvisningar med hjälp av så kallad Augmented Reality.

Kraftfull men varm design

Exteriört har BMW iX en ren och avskalad design som å ena sidan känns muskulär och kraftfull, å andra sidan varm och inbjudande. Det minimalistiska formspråket ger ett modernt och uttrycksfullt utseende, inte minst för att bilen ser ut att vara gjuten i ett enda stycke.

I sidodörrarna sitter det fönster utan ram vilket förstärker bilens sportiga karaktär. Dörrhandtagen är inbäddade i dörrytorna för att minska luftmotståndet.

Det ikoniska njurarna i fronten förstärker det kraftfulla intrycket och den väl tilltagna storleken på gallret förenar både design och funktion. Här finns en dold och yta som bland annat innehåller kamerateknik, radarfunktion, ultramodern sensorteknik och värmeelement. Det här är ett exempel på det som BMW kallar Shy Tech – dold teknik.

Första modellen med 5G-stöd

Även den nya generationen av operativ- och infotainmentsystem BMW iDrive gör debut i BMW iX. Den nya plattformen ger helt nya möjligheter för autonom körning samt nya digitala tjänster.

BMW iX kan exempelvis behandla 20 gånger större datavolymer jämförbart med tidigare modeller och är även företagets första modell med 5G-stöd.

Det här förenklar bland annat uppdateringar ”OTA”, Over the Air, viket gör att en BMW iX och kommande BMW-modeller kan uppdateras lika enkelt som våra smartphones.

22 februari i år gjorde BMW den största OTA-uppdateringen hittills av en biltillverkare i Europa.

Det här var en försmak av framtiden som innebär att en BMW-köpare inte längre behöver stirra sig blind på vilka funktioner som bilen är utrustad med i köpögonblicket – då ett flertal funktioner antingen kan köpas digitalt i efterhand eller tillkomma via en gratis OTA-uppdatering.

Kommunicera med rösten eller handen

Med BMW iDrive kan föraren också kommunicera på ett naturligt och emotionellt sätt med sin bil. Det smarta digitala körhjälpssystemen reagerar på din röst och handrörelser vilket förenklar körningen väsentligt.

Systemet aktiveras när du säger ”Hej BMW” och därefter kan du exempelvis fråga vilket väder det blir, få vindrutorna nedvevade eller din favoritmusik spelad. Den personliga assistenten använder artificiell intelligens och kan förstå upp till tusen olika kommandon.

Med BMW iDrive kan du även be din BMW föreslå en ledig parkeringsplats och sedan automatiskt utföra fickparkeringen, antingen medan du själv sitter kvar i bilen eller när du redan klivit ur den.

Det viktigaste med BMW iDrive är kanske säkerhetsfunktionerna: Att din BMW iX exempelvis ser till att du alltid håller dig på vägbanan, har automatisk distans till framförvarande bil samt varnar om du är nära att somna eller nödbromsar om en fara kommer tillräckligt nära.

Återanvänder gamla fisknät

I BMWs nya strategi ingår det att ta företagets hållbarhetsarbete till en ny nivå. De högt ställda ambitionerna avspeglar sig i hela produktionskedjan av nya BMW iX – från kontrollerad utvinning av metaller, användning av grön el till återvunna material.

Det mesta spektakulära exemplet på det sistnämnda hämtar vi från havets botten.

Där finns nämligen mängder av gamla, kasserade fisknät som samlas ihop av italienska dykare. Därefter rengörs fisknäten om och om igen, bryts ned till komponenter i en kemisk anläggning och förvandlas därefter till econyl – ett material som lämpar sig alldeles utmärkt att göra garn av och som sen kan användas i nya produkter, bland annat till innertaken och golvmattorna i nya BMW iX.

Processen är komplex och symboliserar BMWs sätt att tänka cirkulär produktion i varje detalj.

Varför skapa nytt när saker kan återskapas?

LÄNK: Läs mer om hur återvunnet fiskenät får nytt liv i BMW iX

Kontroll över hela processen

Några andra exempel:

  • För att säkerställa att utvinningen av kobolt och litium till högspänningsbatteriet sker enligt miljöstandarder och mänskliga rättigheter, upphandlar BMW Group själva dessa råvaror från kontrollerade gruvor i Australien och Marocko, innan de levereras till battericellstillverkaren. När battericellerna sedan produceras sker detta uteslutande med grön el.

  • Vid produktionen av gjutgods i BMW iX har andelen återvunnet aluminium ökat till 50 procent, och sedan februari 2021 köper BMW Group dessutom in aluminium som producerats av solenergi.

  • Hållbarhetstänket syns även i BMW iX:s interiör, med noggrant utvalda material i hög kvalitet. I Clear & Bold-utförandet (tillval) har exempelvis mittkonsolen en kontrollpanel i hållbart framställt trä med FSC-certifiering, medan Twist-klädseln, som ingår i Loft Ston Grey-interiören, är gjord av naturlig ullfiber. Dessutom har bilens läderytor behandlats med olivbladsextrakt, istället för konventionella metoder.

  • Till sist är en rad paneler och andra detaljer gjorda av återvunnen plast. Totalt består 20 procent av termoplastinnehållet av återvunna material, där omkring 60 kilo återvunnen plast går åt i varje BMW iX.

Femte generationens drivlina

En annan väsentlig hållbarhetsaspekt är förstås bilens eldrift.

Precis som BMW iX3 så kommer BMW iX med den femte generationens drivlina – som är en kompakt enhet där elmotor, växellåda och det elektriska styrsystemet är integrerade i en enhet vilket är en garanti för nästintill ljudlös och lokalt utsläppsfri körglädje.

Båda modellerna har en motor på varje bakaxel och ger en effekt på över 326 hk i xDrive40-utförandet och över 523 hk i xDrive50-modellen. 0-100 km/tim avverkas på 6,1 respektive 4,6 sekunder och toppfarten ligger på cirka 200 km/tim.

Räckvidden på el är upp till 42,5 mil respektive upp till 63 mil (WLTP combined). Laddtiden från 10-80 procent tar 31 respektive 35 minuter för bägge modellerna och 10 minuters laddning ger 95 respektive 150 kilometers räckvidd.

Världens största laddnätverk

Alla kunder som beställer en ny BMW iX får tillgång till BMW Charging – ett av världens största publika laddnätverk med över 450 000 laddstationer över hela världen. 160 000 av dessa ligger i Europa och i Sverige finns det i dagsläget cirka 3 300 laddpunkter anslutna till nätverket, och fler planeras det att bli.  

Laddpunkterna finns utmärkta i BMW iX:s navigationssystem, på BMWs webbplats eller i BMW-appen så att föraren enkelt kan planera sin rutt och hitta den bästa och mest effektiva resplanen.

Priserna för en BMW iX xDrive40 börjar på 865 000 kr och 1 065 000 kr för xDrive50. Modellerna är sedan berättigade för en miljöbonus på 70 000 kr.

LÄNK: Allt du behöver veta om BMW Charging

Annons — innehåll från BMW