Planen: Bilindustrin ska
förändras i grunden

Att bara utveckla laddhybrider och elbilar räcker inte.

Bilindustrin måste anstränga sig mer än så för att bli hållbar.

Det anser den tyska tillverkaren BMW som ny lanserar en offensiv strategi som bygger på cirkulär ekonomi.

Målet för BMW är att koldioxidutsläppen för varje tillverkat fordon och körd kilometer år 2030 åtminstone ska ha minskats med 40 procent jämfört med 2019.

Men ambitionerna är ännu högre: På sikt ska den tyska biltillverkaren bli helt klimatneutral. Då krävs nytänkande. Inte på marginalen, utan i grunden.

Det är bakgrunden till att BMW nu lanserar en offensiv strategi för att ta tätpositionen i den stora klimatomställningen.

Där står den cirkulära ekonomin i fokus. Alltså en ny syn på ekonomi och konsumtion där ett kretslopp skapas redan på designstadiet.

LÄNK: Läs mer om hur BMW ser på framtiden

Återvunnet i första rummet

Under mottot ”Secondary first” jobbar den tyska biltillverkaren för att öka andelen återvunna material i sina fordon.

Redan i dag tillverkar BMW fordon med i genomsnitt 30 procent återvunnet och återanvänt material. Planen är att inom kort höja siffran från 30 till 50 procent, bland annat genom att öka användandet av sekundärt aluminium och stål. På sikt är målet att nå 100 procent.

För att underlätta och förbättra återvinningsgraden ska bilarnas interiör i högre grad tillverkas av monomaterial. Alltså material som enbart innehåller ett sorts material i stället för en blandning. Syftet är att göra återvinningen enklare.

Konkurrenskraftiga priser på sekundära material

BMW jobbar också hårt med ett ”Circular Design”-koncept som ska bidra till att demonteringen av fordon blir snabb och effektiv. Det bidrar till att göra priserna på sekundära material konkurrenskraftiga.

En del av den cirkulära satsningen är eldrivna BMW i Vision Circular som presenterades på den stora bilmässan IAA Mobility 2021. Det är en av fem konceptbilar som symboliserar målet att bli världens mest hållbara biltillverkare. Bilen är också en försmak av hur hållbara, kompakta och lyxiga fordon kan se ut år 2040.

BMW i Vision Circular är helt och hållet tillverkad av återvunna material eller förnybara råvaror som är 100 procent återvinningsbara.

– Den symboliserar vår ambition om att vara en föregångare och pådrivare i utvecklingen av en cirkulär ekonomi, säger Oliver Zipse, vd för BMW.

Dress shirt, Coat, Sleeve, Gesture, Suit, Collar

Kvalitet, lyx – och hållbarhet

Någon motsättning mellan hållbarhet och kvalité finns inte.

– Vi har antagit utmaningen att designa ett 100 procent cirkulärt fordon, samtidigt som vi möter – och i vissa avseenden överträffar – kundernas förväntningar när det gäller livsstil och lyx, säger Domagoj Dukec, Head of BMW Design.

I arbetet med BMW i Vision Circular har processer och tillverkningsmetoder förbättrats. Att byta och ersätta material och delar har blivit enklare, vilket förlänger bilens livscykel. Antal komponenter och ytbehandlingar har minskats. Dessutom är batteriet 100 procent återvinningsbart och tillverkat nästan enbart av återvunnet material.

BMWs ambitiösa hållbarhetsarbete är den mest långtgående omställningen i biltillverkarens 105-åriga historia. Det är också ett sätt att bidra till Parisavtalets globala mål om att temperaturökningen ska stanna vid 1,5 grader.

– 2017 var första gången världens befolkning förbrukade mer än 100 miljarder ton resurser på ett år. En trend som vi inom bilindustrin måste motverka, säger Oliver Zipse, vd på BMW.

LÄNK: BMW:s mål - 100 procent återvunna material

Annons — innehåll från BMW