Annons – innehåll från Lexus

Ny undersökning:
Bilkörning höjer humöret

Klicka på playknappen nedan för att ta del av artikeln även med ljud.

E
z
Att sätta sig bakom ratten gör oss peppade och pigga.
Svensken verkar må bra av att köra bil.
Det visar en ny undersökning, som tagits fram av Bonnier News på uppdrag från japanska biltillverkaren Lexus.

Hösten sveper in över oss. Dagarna blir kortare, mörkret faller allt tidigare – båten ligger på land och golfsäsongen går mot sitt slut. Samtidigt som pandemin trots allt fortfarande hänger kvar däruppe som ett orosmoln över oss.

Under en grå och tidvis lite deppig vardag behöver vi stunder att koppla av från omvärlden, tid för att känna oss ompysslade och omhändertagna. Japanerna, kända för sin gästfria livsstil, har till och med ett eget ord för företeelsen: Omotenashi, en sorts osjälvisk gästfrihet där man gör goda gärningar för andra utan att förvänta sig något tillbaka.

Allt du behöver veta om Nya Lexus ES 300h

Omotenashi – omtanke på japanska

Lexus har denna japanska tradition i sitt DNA och bygger upp allt från service till bilens design utifrån japansk gästfrihet. Där har man länge varit medveten om vikten vid att skapa upplevelser som bidrar till att både förare och passagerare kan hitta omtänksamhet och finna lugn och harmoni i en miljö som bilen.

Ambitionen att göra bilen till en plats för ro och eftertanke ligger helt i linje med en ny svensk undersökning, som visar att 9 av 10 förare säger att de trivs med att sitta i en bil. I panelundersökningen som är gjord av Bonnier News på uppdrag av Lexus Sverige, svarar var tredje person att de till och med tycker väldigt mycket om att köra bil. Endast en av tio betraktar bilkörningen som något nödvändigt ont.

För den japanska premiumbiltillverkaren Lexus handlar omotenashi om att alltid försöka ge lite extra omtanke, i alla led. Om att skapa inbjudande detaljer som får föraren att omfamna bilkörningen ännu mer. Man gör det bland annat med hjälp av så kallade Takumi, Lexus allra skickligaste och mest erfarna hantverksmästare som ständigt och pedantiskt är på jakt efter yttersta perfektion. Runt 3 000 kontroller genomförs i snitt på varje bil som rullar ut från den japanska bilfabriken.

Vinnande gästfrihet

Satsningen på den japanska gästfriheten har gett resultat. Tack vare sitt stora fokus på omotenashi valdes Lexus sex år i rad till det varumärke som hade Sveriges mest nöjda bilägare, enligt en undersökning av Vi Bilägare och Loyalty Group.

En av de modeller som hyllats för sin förfining och känsla för detaljer är den självladdande elhybriden Lexus ES 300h. Nu är den uppdaterade modellen här i sin åttonde generation, full av finesser som kan förvandla en kulen vardag till lördag hela veckan.

Concierge styr klimatet

Känslan av precision och perfektion märks i allt från de specialdesignade dörrhandtagen med dekorinlägg i valnöt till ljudanläggningen med det berömda Mark Levinson Premium Surround Sound-systemet och den responsiva klimatanläggningen.

Den senare gör både förare och passagerare på lite bättre humör tack vare funktionen Lexus Climate Concierge.

Allt du behöver veta om Nya Lexus ES 300h

Oavsett var man sitter kan den här klimatmedvetna ”bilbutlern” skräddarsy varje önskemål, vilket innebär att den helt individuellt höjer alternativt sänker temperaturen i kupén. Här finns även en fiffig funktion som återfuktar passagerarens hår och hud så att man känner sig helt fräsch – alldeles oavsett hur länge man åkt.

Humörhöjande är också den nästan ljudlösa accelerationen i denna eleganta elhybridsedan. Tack vare drivlinan som kombinerar en kraftfull elmotor och en bränslesnål bensinmotor kan Lexus ES 300h köras på el lika länge som på fossilt bränsle. Den steglösa växellådan garanterar känslan av sömlös körning, vilket förstärks av tystnaden som infinner sig av att kunna köra en bil i ett helt elektriskt EV-läge. Dessutom laddas elmotorn smidigt under körning och behöver inte laddas med sladd.

Takumi – hantverksmästare

  • Varumärket Lexus bygger på modern teknik och traditionellt japanskt hantverk. För att bevara och utveckla den filosofin har Lexus utbildat speciella medarbetare till den uråldriga japanska titeln Takumi – hantverksmästare.
  • Takumis är noggrant utvalda för att driva utvecklingen framåt och för att föra samman de tekniska innovationerna med det traditionella hantverket. Dessa mästare har också till uppgift att säkerställa att varje detalj i en Lexus håller högsta möjliga kvalitet.
  • Av cirka 7 700 anställda på fabriken Miyata i japanska Kyushu är det bara 19 personer som har lyckats nå målet att bli Takumi.
  • För att ha en möjlighet att få titeln Takumi behöver de ha arbetat ett kvarts sekel inom sina specialområden. Takumis har också genomgått avancerade utbildningar och klarat tuffa tester för att bevisa att de har det som krävs.
  • Varje Takumi fokuserar på ett visst element i processen och säkerställer därmed att Lexus filosofi och kvalitet integreras i varje del av produktionen. De är kända för att vara extremt noggranna när de granskar detaljer, ofta är händerna de viktigaste verktygen när de med känsliga fingrar letar efter möjliga avvikelser i materialen.
  • En Takumi brukar också vara med och programmera fabrikens robotar för att ytterligare föra samman det tekniska med känslan för hantverket.

En upplevelse
styrd av AI


Lexus har skapat en emotionell upplevelse styrd av AI. En upplevelse som precis som nya ES anpassar sig efter dig.

Det sitter i sömmarna

Men välbefinnande och komfort sitter också i klädseln. Interiören i Lexus ES 300h styrs av ett tidlöst mode, antingen i mjukt skinn eller semianilin-skinn, och kännetecknas av de vackra, specialsydda sömmarna. För att skapa de intrikata stygnen har Lexus historiekunniga Takumis tagit hjälp av den traditionella japanska broderitekniken Sashiko, känd genom århundraden i bland annat japanska kampsportsdräkter.

Begreppet Takumi har både fysiskt och filosofiskt varit grundbulten i Lexus varumärke sedan starten för 30 år sedan. Hantverksmästarna har över 60 000 timmar av erfarenhet i att utveckla sina hantverk. Det motsvarar över 30 arbetsår – eller 8 timmar om dagen 250 dagar per år.

Allt du behöver veta om Nya Lexus ES 300h

FAKTA

Namn: Lexus ES 300h – en självladdande elhybrid och premiumsedan.
Grundades: 1989 som Lexus ES 250 under bilmässan i Detroit.
Vikt: 1680 kg (tjänstevikt)
Längd: 497,5 cm
Bakgrund: Har sålts i sammanlagt 2,75 miljoner exemplar i över 80 länder.
Aktuell: 8:e generationen av Nya Lexus ES 300h har Sverigepremiär under hösten 2021.

Omotenashi – omtanke på japanska

Omotenashi brukar beskrivas som det japanska ordet för gästfrihet. Men innebörden är mycket mer än så, omotenashi är en känsla och livsinställning som genomsyrar hela det japanska samhället och landets kultur.

För Lexus är omotenashi en ständigt pågående påminnelse om att se till kundens behov – och att alltid leverera något extra utöver det förväntade. En respekt för omtanke om kunden på samma sätt som en omsorg om kvaliteten på varje bil.

I Lexus bilar fungerar omotenashi som ett sätt att skapa användarupplevelse efter de behov som kunden har. Lexus skapar helt enkelt bilar som vet vilka behov kunderna har, innan kunderna själva visste att behovet skulle uppstå.