Hemfrid erbjuder en mer hållbar vardag

Hushållsnära tjänster gör livet hemma lite enklare. Det anser Hemfrid som inte gav upp trots flera år av förlust. Idag är de Sveriges största företag inom tjänster i hemmet.
– Målsättningen är, och har alltid varit, att leverera tjänster med bästa service, säger Maria Andersson, vd.    

LÄS MER: Dags för en enklare vardag? Här kan du kolla tjänster och priser

Med ett barn på höften, ett som vägrar gå, två matkassar i handen plus ett hem som inte har sett en dammtrasa på flera månader. Det är många som vittnar om vardagens svåra pussel. När Hemfrid grundades 1996 var de före sin tid, men de gav inte upp – och idag är det stor efterfrågan på deras tjänster i hemmet. 

– Det är många som har svårt att kombinera jobb och familj. Vi fyller ett behov i människors liv och har varit med och byggt upp en bransch som idag sysselsätter över 30 000 personer, säger Maria Andersson, vd. 

Nya tjänster: Återvinning och vardagsomsorg

När skattereduktionen kom 2007 och direktavdraget två år senare blev det möjligt för fler att köpa hushållsnära tjänster. Hemfrids omsättning har ökat stadigt sedan dess. Idag erbjuder de bland annat städning, barnpassning och flytthjälp. 

– Vi började gå med vinst 2003. Men det är inte en slump att vi fortsätter att växa. Vi har en tydlig vision, arbetar mycket med våra värderingar och vill hela tiden utvecklas, säger hon.  

När Maria Andersson klev in i rollen som vd 2015 fick hon uppdraget att digitalisera Hemfrid. De har bland annat bytt ut hela IT-plattformen, tagit fram appar för både kunder och medarbetare samt satsat på att utveckla webben. 

– I dag har vi en väldigt bra plattform. Men vi står inte stilla utan vi arbetar hela tiden med affärsutveckling och nya tjänster. Förra året lanserade vi bland annat återvinning, vardagsomsorg, flytt och enklare hantverk, säger hon och betonar att deras tillväxt inte hade varit möjligt utan deras medarbetare. 

En väg ut på arbetsmarknaden

– Vi har 2 200 medarbetare och de är otroligt viktiga för oss. Vi är inget utan våra ”Hemfridare”. Vi är en integrationsmotor och bidrar till en positiv samhällsutveckling. Det känns bra att vi kan ge kvinnor som kanske aldrig har haft ett jobb en chans att komma ut på arbetsmarknaden. 

Maria Andersson berättar att de lägger stor vikt på säkerhet, trygghet och hållbarhet genom hela företaget. Hemfrid har bland annat utvecklat miljövänliga produkter.

– Vi är även stolta över att re-lansera tjänsten trädgård i vår. Det är något som våra kunder har efterfrågat. Men vi är aldrig nöjda. Vi vill hela tiden ligga på topp genom att erbjuda hög kvalitet och service. 

LÄS MER: Dags för en enklare vardag? Här kan du kolla tjänster och priser

FAKTA

Hemfrid

Hemfrid gör livet hemma lite enklare med tjänster som städning, barnpassning, flytt och mycket annat. 

OMSÄTTNING 2018:
620 miljoner kronor

ANTAL ANSTÄLLDA: cirka 2 200


Nya hushållsnära tjänster: Återvinning, vardagsomsorg, flytt och enklare hantverk. ”Vi har även relanserat tjänsten trädgård”, berättar Maria Andersson, Hemfrids vd.