De utvecklar framtidens trafik- och parkeringskoncept

Med kunder som Friends Arena, Mall of Scandinavia och Täby Centrum har parkeringsbolaget Parkman etablerat sig som en attraktiv partner på marknaden.
– Vi har en bra produkt som tar bort stressen med parkering, säger Per Edlund, vd.

LÄS MER: www.parkman.nu

I takt med att Stockholm och övriga Sverige växer kommer behovet av parkeringsplatser att öka. Parkman grundades 2011 och de har haft en stadig tillväxt sedan starten, men för fyra år sedan tog det fart på riktigt. De skrev bland annat kontrakt med Mall of Scandinavia och Täby Centrum.  

– Vi tror att genuin kunskap i kombination med tillgänglighet och bra service är precis det som våra kunder vill ha – och uppskattar, säger Per Edlund, vd. 

Parkman arbetar i en konkurrensutsatt marknad och det är många utländska bolag som har etablerat sig i Sverige. Per Edlund betonar att en av deras styrkor är att de är ett svenskt bolag med en platt organisation – och snabba beslutsprocesser. 

– Vi har en bra produkt. Med Autopay slipper du tänka på p-skiva, biljetter, passa tider eller böter eftersom betalningen sker automatiskt. Vi arbetar även efter mottot ärlighet. Alla kan göra fel. Om det händer något ute hos våra kunder talar vi om det för dem – och är misstaget vårt gör vi allt för att fixa till det, säger han. 

Ett nära samarbete

Några av Parkmans största kunder är Unibail-Rodamco, Fabege och Friends Arena vilket innebär att de har erfarenhet av både etablering och drift av stora och små parkeringsanläggningar samt garage.

– Vi är väldigt lyhörda och lyssnar på våra kunder. Det är viktigt för oss att ha ett nära samarbete för att vi ska kunna anpassa oss efter deras behov, säger Per Edlund och lyfter fram Parkmans anställda som en viktig del av bolaget.  

– Parkering kan låta enkelt, men det pågår mycket bakom kulisserna. Vår affärsidé går ut på att skapa, utveckla och driva moderna, miljövänliga, serviceinriktade samt ekonomiskt lönsamma trafik- och parkeringskoncept för våra uppdragsgivare. 

Positiv tillväxt 

Just nu planerar Parkman att etablera sig inom andra affärsområden, men Per Edlund är inte redo att berätta vilken bransch de har ögonen på. Han kan dock avslöja att de redan nu förutspår en positiv tillväxt i år – och att de vill fortsätta att öka. 

– Vi vill ligga i framkant för att kunna erbjuda marknadens senaste lösningar vad gäller allt från biljettautomater och skyltning till renhållning. Samtidigt vill vi fortsätta att ge den bästa servicen till våra kunder. 

LÄS MER: www.parkman.nu

FAKTA

Parkman

Parkman i Sverige AB är ett svenskägt företag med stor erfarenhet från etablering och drift av stora och små parkeringsanläggningar samt garage. 


Omsättning 2018:
229 miljoner kronor

Antal anställda: 36

Per Edlund, vd på Parkman, ser positivt på framtiden.