Byggd för stora äventyr – och lyxigare vardagar

Kapitel 1 | Kapitel 2 | kapitel 3 | kapitel 4

”Bra fyrhjulsdrift och hög markfrigång har alltid varit ett av Range Rovers signum”

Som en stor premium-SUV – fast i smidigare format och med läckrare design. Range Rover Evoque blev starten för en ny nisch och modellen har hyllats i hela bilvärlden.
Nu kommer en ny generation av Evoque – och den lyfter konceptet till en ännu högre nivå.

En kompakt SUV med djärv design, fina vägegenskaper och en lyxkänsla som tidigare bara har upplevts i betydligt större SUV:ar. Dessutom med komfort i toppklass och riktiga terrängegenskaper. När Range Rover Evoque presenterades för åtta år sedan blev modellen en frisk fläkt som på flera sätt omdefinierade vad vi kan förvänta oss av en modern premium-SUV. Och Evoque blev en succé, modellen har sålts i över 800 000 exemplar och den har tilldelats fler än 200 internationella priser och utmärkelser. 

Nu lanseras en helt ny generation av Range Rover Evoque i Sverige. Den nya bilen är trogen sitt grundkoncept och det finns likheter i designen – men under skalet finns en hel del spännande nyheter som utvecklats för att säkerställa att Range Rover Evoque ska fortsätta att dominera sin klass.

Helt ny plattform

Nya Range Rover Evoque är byggd på en helt ny teknisk plattform. Det har bland annat gett ingenjörerna möjligheter att skapa en rymligare interiör samtidigt som de smidiga yttermåtten har behållits i princip oförändrade sen den förra modellen. Tack vare att axelavståndet har vuxit har knäutrymmet för passagerare i bak ökat och bagageutrymmet har blivit större: Med det tredelade baksätet uppfällt ryms 591 liter bagage. Om man istället fäller ner det lastar Range Rover Evoque 1 383 liter. Det är i klass med många större kombibilar.

Läs mer om Range Rover Evoque

Ridsportprofilen Selma Hammarström är en av dem som upptäckt nya Range Rover Evoque. Foto: PAMELA HANNÉ

Kommer som laddhybrid

Den kanske största nyheten med den nya plattformen är att den från början har utvecklats för elektrifiering. Range Rover Evoque erbjuds med sex motoralternativ i sju olika utföranden, tre är dieseldrivna och tre bensindrivna. Samtliga maskiner är fyrcylindriga så kallade Ingenium-motorer med två liters cylindervolym. Sex av varianterna kopplas ihop med ett mildhybridsystem på 48 volt och kombineras med fyrhjulsdrift och en niostegad automatlåda. Hos dieselmotorerna ligger effektnivåerna på 150, 180 och 240 hästkrafter och hos bensinarna på 200, 250 och 300 hästkrafter.

Range Rover planerar att elektrifiera alla sina modeller från och med år 2020. Evoque kommer som laddhybrid under nästa år där eldrift kombineras med en ny trecylindrig bensinmotor. Systemet ska släppa ut mindre än 45 gram koldioxid per 10 kilometers blandad körning.

Riktig fyrhjulsdrift – och ”genomskinlig” motorhuv

Bra fyrhjulsdrift och hög markfrigång har alltid varit ett av Range Rovers signum. Och nya Range Rover Evoque har utvecklats för att kunna ta sig fram i riktigt tuff terräng. Modellen har fått systemet Terrain Response 2, en teknik som introducerades i fullstora Range Rover och som analyserar underlaget bilen kör på och automatiskt justerar inställningarna efter rådande omständigheter. Det borgar för maximalt grepp i alla situationer och på alla underlag. Evoque kan dessutom vada i vattendjup på upp till 60 centimeter.

Läs mer om Range Rover Evoque

Range Rover Evoque är först ut med en teknik som kallas ClearSight Ground View. Med hjälp av kameror ”trollas” motorhuven bort och föraren kan på infotainmentskärmen se underlaget direkt framför och under motorhuven. Tekniken underlättar vid manövrering i trånga utrymmen, men också vid terrängkörning. Till exempel kan man se exakt vad som finns vid hjulen så att man kan undvika att skada sina fälgar mot trottoarkanter eller vassa stenar och hitta de perfekta spåren för maximal framkomlighet.

Så fungerar ClearSight Ground View

  • ClearSight Ground View är en teknik som hjälper föraren att se ”igenom” motorhuven.
  • Kameror filmar marken under bilen och bilderna processas sen av datorer i Evoque. 
  • Resultatet blir att föraren på infotainmentskärmen kan se underlaget direkt framför och under motorhuven och ha total kontroll över hur bilen är placerad.
  • Tekniken underlättar i trånga utrymmen, som till exempel när man manövrerar i trånga utrymmen eller vid höga trottoarkanter. 
  • ClearSight Ground View hjälper också till vid terrängkörning och ger där föraren viktig information om hur terrängen ser ut direkt under bilen. De kan bidra till bättre förarbeslut i extrema situationer och bättre framkomlighet. 
  • Nya Range Rover Evoque är den första modellen som får den nya tekniken.

Elegant, funktionell. Och fullmatat med modern teknik.

“Inredningen i Range Rover Evoque har skapats för att ge maximal premiumkänsla”

Lyx och komfort som stora premium-SUV:ar

Inredningen i Range Rover Evoque har skapats för att ge maximal premiumkänsla. Sittpositionen är hög, vilket ger bra överblick. Alla material är noga utvalda och varje detalj är designad för att både vara ergonomiskt och vacker. I förarens blickfång finns en ny digital backspegel som består av en HD-videoskärm och som kallas ClearSight. Om sikten bakåt skulle skymmas av bagage eller en passagerare trycker föraren på en knapp så skjuts en kamera med hög upplösning fram från bilens ovansida och visar vad som finns bakom bilen. Skärmen ger siktfält på hela 50 grader och har bra prestanda även i dåliga ljusförhållanden.

Instrumenteringen i nya Evoque präglas av den dubbla pekskärmen Touch Pro Duo, ett system med ny och snabb programvara. Här finns en mängd funktioner, bland annat Apple CarPlay och Android Auto för sömlös integrering med smartphones. 

Högsta betyg för säkerheten

Nya Range Rover Evoque är utrustad med flera moderna förarassistanssystem, bland annat finns här automatisk nödbroms, filhållningsassistans, parkeringshjälp fram och bak samt en 360-graders backkamera för att bidra till att undvika onödiga trafikolyckor. Ett stort antal krockkuddar finns också i Evoque – och en fotgängarkrockkudde.

När det europeiska trafiksäkerhetsorganet Euro NCAP utsatte Range Rover Evoque för tuffa tester fick modellen det högsta betyget 5 stjärnor. Modellen fick också höga betyg i många enskilda säkerhetskategorier, bland annat uppnådde Evoque 94% för vuxna passagerares säkerhet och 87 procent för barnsäkerhet.

Läs mer om Range Rover Evoque

Fakta: Fyrhjulsdrift

  • Range Rover Evoque har fått tillgång till samma fyrhjulsdrift som sina större syskon i familjen.
  • Det betyder att modellen är utrustad med det moderna systemet Terrain Response 2 – en teknik som först introducerades i fullstora Range Rover.
  • Med hjälp av olika sensorer analyserar Terrain Response 2 underlaget i realtid och justerar sen inställningar och säkerställer att kraften från motorn fördelas till de drivhjul som behöver den bäst.
  • Processen tar bara millisekunder, något som säkerställer att man som förare alltid har optimalt grepp oavsett vilket underlag man kör på.
  • Fyrhjulsdriften Terrain Response 2 är standardutrustning i de flesta versioner av nya Range Rover Evoque.För att ytterligare öka framkomligheten har Range Rover gett Evoque en bra markfrigång som säkerställer att bilen inte fastnar på underredet när man kör i tuff terräng.
  • Range Rover Evoque klarar också att vada i vatten på upp till 60 centimeters djup.