”Jag lever med
bilen och hästarna

Ridsportprofilen Selma Hammarström är en av dem som upptäckt nya Range Rover Evoque. Foto: PAMELA HANNÉ

Kapitel 1 | Kapitel 2 | kapitel 3 | kapitel 4

”Känslan man har när man hoppar över hindret och galopperar in över mållinjen, det är den bästa känslan som finns. Man får ett rus i hela kroppen och känner sån jäkla lycka!”

Ridsportprofilen Selma Hammarström har levt nära hästar i hela sitt liv. I dag är hon en framgångsrik ryttare med nya utmaningar framför sig – men framgången har inte kommit gratis.
– Att vara en tävlingsmänniska är en livsstil. Man får anpassa livet efter det som krävs, säger hon.

En dag med Selma Hammarström, 19, är en dag där det alltid händer något, oavsett om hon tränar själv, tränar med sina hästar eller är på väg till en ny tävling. Det blir många timmar i bilen och för Selma är det viktigt att köra en bil som passar hennes livsstil och har alla de kvaliteter som är viktiga för henne. Det har hon hittat i nya Range Rover Evoque och har därför blivit ambassadör för bilmärket.

Familjens framgångar inom ridsporten är välkända. 2012 vann de till exempel ponnyallsvenskan i hoppning med ett lag bara bestående av Hammarströmmare. Selma har varit med i landslaget i fälttävlan i sex år och har ridit tre Ponny-EM och två junior-EM. Men trots framgångarna i fälttävlan har hon nyligen bestämt sig för att gå över till hoppning. 

– Jag tror att jag kan komma mycket längre i hoppningen, samtidigt som det är en utmaning – och det är alltid kul att ta sig an nya utmaningar, säger hon.

Läs mer om Range Rover Evoque

Man får inte glömma bort sig själv, det är viktigt att man sitter i en bil som speglar ens personlighet – och som klarar terräng och alla typer av underlag. Foto: PAMELA HANNÉ

”Är en extrem vinnarskalle” 

Att Selma Hammarström är en vinnarskalle och siktar mot toppen även inom den nya disciplinen går inte att ta miste på. 

– Jag är en EXTREM vinnarskalle. För att lyckas och prestera på topp så krävs det väldigt mycket. Men samtidigt är allt det här jobbet värt det för de här få minuterna som man får stå där och skina. 

– Det är värt det eftersom man utvecklas hela tiden, når nya mål och ser hur hästen utvecklas. Om man satsar på tävling och vill ligga högt måste man alltid utvecklas för att vara på topp. Samtidigt krävs det att man anpassar sig eftersom det är levande djur man håller på med, så vägen är inte alltid spikrak uppåt utan man får anpassa sig och vara flexibel.

Läs mer om Range Rover Evoque

Lever ett aktivt och sportigt liv

Ett liv med hästar är inte bara ett liv på hästryggen – utan Selma tillbringar också många timmar i bilen. Hon är den självklara ledaren i sitt team och måste smidigt kunna ta sig till olika platser där hon behövs. 

– Jag lever ju ett väldigt aktivt och sportigt liv, och det krävs ju att jag är ute och far hela tiden. Det är många resor fram och tillbaka mellan stall och tävlingar och allt vad det är. Som ryttare tänker jag alltid på hästens bästa, att den ska ha det bästa och säkraste. Men man får inte glömma bort sig själv i det här. Jag vill en bekväm bil som jag mår bra i, en snygg bil som matchar min personlighet. 

Just Selmas Range Rover Evoque har många funktioner som matchar hennes livsstil. Modellen har fyrhjulsdrift som hjälper henne att komma fram i alla situationer och den har olika inställningar för olika typer av körning. Och den är lätt att lasta – när Selma ska lyfta in sina träningsgrejer i bagageutrymmet behöver hon bara svepa med foten under kofångaren så öppnas bakluckan.

Så fungerar ClearSight Ground View

  • ClearSight Ground View är en teknik som hjälper föraren att se ”igenom” motorhuven.
  • Kameror filmar marken under bilen och bilderna processas sen av datorer i Evoque. 
  • Resultatet blir att föraren på infotainmentskärmen kan se underlaget direkt framför och under motorhuven och ha total kontroll över hur bilen är placerad.
  • Tekniken underlättar i trånga utrymmen, som till exempel när man manövrerar i trånga utrymmen eller vid höga trottoarkanter. 
  • ClearSight Ground View hjälper också till vid terrängkörning och ger där föraren viktig information om hur terrängen ser ut direkt under bilen. De kan bidra till bättre förarbeslut i extrema situationer och bättre framkomlighet. 
  • Nya Range Rover Evoque är den första modellen som får den nya tekniken.

Min motivation och min drivkraft till den här sporten och allt jag gör är resultaten – att jag vill komma någonvart, säger Selma Hammarström. Foto: PAMELA HANNÉ

“Det som kommer avgöra för mig i slutändan är att jag visar att jag verkligen har viljan och det som krävs.”

”Ett rus i hela kroppen”

Precis som en åktur med en fantastisk bil kan ge ett lyckorus finns det en likhet i den perfekta ritten, menar Selma. 

– Känslan man har när man hoppar över hindret och galopperar in över mållinjen, det är den bästa känslan som finns. Man får ett rus i hela kroppen och känner sån jäkla lycka! Man har jobbat för dom här minuterna så hårt och när man väl lyckas kan man släppa all press och bara njuta. 

Vad motiverar dig att lägga ner all tid och allt hårt jobb?
– Min motivation och min drivkraft till den här sporten och allt jag gör är ju resultaten – att jag vill komma någonvart. Att se mig själv och min häst utvecklas och att vi tillsammans presterar på tävlingarna. 

Vad avgör till sist vem som lyckas nå riktigt långt?
– Det som kommer avgöra för mig i slutändan är att jag visar att jag verkligen har viljan och det som krävs. Att jag jobbar hårt och tänker på mina hästar. Det är viktigt att alltid sätta dom först och visa på en bra hästhållning.

Hur ser framtiden inom sporten ut för dig?
– Hästarna kommer alltid att vara mitt liv. Jag drömmer om att vara väldigt framgångsrik när jag blir äldre och att vara uppe och tävla internationellt. Att vara där uppe och prestera på topp. 

– I framtiden ser jag mig också som en ledare. Att ha min egna verksamhet och ha egna hästar som jag själv kan rida på. Att få ihop ett bra liv med mina hästar.

Läs mer om Range Rover Evoque

Fakta: Fyrhjulsdrift

  • Range Rover Evoque har fått tillgång till samma fyrhjulsdrift som sina större syskon i familjen.
  • Det betyder att modellen är utrustad med det moderna systemet Terrain Response 2 – en teknik som först introducerades i fullstora Range Rover.
  • Med hjälp av olika sensorer analyserar Terrain Response 2 underlaget i realtid och justerar sen inställningar och säkerställer att kraften från motorn fördelas till de drivhjul som behöver den bäst.
  • Processen tar bara millisekunder, något som säkerställer att man som förare alltid har optimalt grepp oavsett vilket underlag man kör på.
  • Fyrhjulsdriften Terrain Response 2 är standardutrustning i de flesta versioner av nya Range Rover Evoque.För att ytterligare öka framkomligheten har Range Rover gett Evoque en bra markfrigång som säkerställer att bilen inte fastnar på underredet när man kör i tuff terräng.
  • Range Rover Evoque klarar också att vada i vatten på upp till 60 centimeters djup.

I tuff terräng är den nya funktionen ClearSight Ground View också en bra hjälp. Med hjälp av kameror ”trollas” motorhuven bort och föraren kan på infotainmentskärmen se underlaget direkt framför och under motorhuven. Till exempel kan man se exakt vad som finns vid hjulen så att man kan undvika att skada sina fälgar mot vassa stenar och hitta de perfekta spåren för maximal framkomlighet. 

Nya Range Rover Evoque är utrustad med flera moderna förarassistanssystem, bland annat finns här automatisk nödbroms, filhållningsassistans, parkeringshjälp fram och bak samt en 360-graders backkamera för att bidra till att undvika onödiga trafikolyckor. Ett stort antal krockkuddar finns också i Evoque – och en fotgängarkrockkudde.

När det europeiska trafiksäkerhetsorganet Euro NCAP utsatte Range Rover Evoque för tuffa tester fick modellen det högsta betyget 5 stjärnor.

Nu lanseras en helt ny Range Rover Evoque i Sverige. Jämfört med den tidigare modellen är interiören rymligare samtidigt som yttermåtten har behållits i princip oförändrade. Knäutrymmet för passagerare i bak har ökat och bagageutrymmet har blivit större.

Range Rover Evoque erbjuds med flera motoralternativ, både bensin- och dieseldrivna.

Under nästa år lanseras Evoque som laddhybrid. Den kommer att kombinera eldrift med en ny trecylindrig bensinmotor, ett system som ska släppa ut mindre än 45 gram CO₂ per 10 kilometers blandad körning.

Range Rover Evoque är fyrhjulsdriven, modellen har fått systemet Terrain Response 2, en teknik som introducerades i fullstora Range Rover och som analyserar underlaget bilen kör på och automatiskt justerar inställningarna efter rådande omständigheter.

Nya Range Rover Evoque

Foto: PAMELA HANNÉ