Klassiska hästkrafter och modern teknik

Kapitel 1 | Kapitel 2 | kapitel 3 | kapitel 4

”Kombinationen av jordnära funktionalitet och sofistikerade upplevelser finns i varumärkets DNA”

Känslan av att flyga fram i full galopp. Eller att sitta bakom ratten på en bil som lyder förarens minsta vink.
Jaguar Land Rover har länge haft en passion för ridsporten och har nu därför blivit partner till Falsterbo Horse Show.
En av stjärnorna som kommer att vara på plats: Den helt nya modellen Range Rover Evoque.

Doften av nyslaget hö och infettat läder. Det lugnande ljudet av hästar som äter havre. Känslan av att smeka en len mule och möta stora snälla ögon. Och samtidigt: Massiv muskelkraft som väntar på att få explodera iväg över ängarna.

För biltillverkaren Range Rover har ridsporten länge varit en viktig inspirationskälla. Kombinationen av jordnära funktionalitet och sofistikerade upplevelser finns i varumärkets DNA och genomsyrar alla tillverkarens modeller. Här finns till exempel riktig fyrhjulsdrift som hjälper föraren att klara utmaningar som tuff terräng eller tunga hästsläp och här finns hantverk och klassisk elegans. 

Ridsporten viktig för Range Rover

Range Rover har under många år varit involverad i ridsporten, ett exempel är Falsterbo Horse Show där man nu är partner. Man samarbetar också med färgstarka profiler i hästvärlden, en av dem är Selma Hammarström som har varit med i landslaget i fälttävlan i sex år och som har ridit tre Ponny-EM och två junior-EM. Hon har nyligen sadlat om för att istället satsa på hoppning. ”Jag tror att jag kan komma mycket längre i hoppningen samtidigt som det är en utmaning”, säger hon.

Selma Hammarström är ambassadör för nya Range Rover Evoque, ett bra exempel på hur biltillverkaren lyckas vårda sitt speciella hantverksarv samtidigt som man ligger i framkant i den tekniska utvecklingen. Evoque är både en klassisk Range Rover som är tuff nog att klara alla utmaningar – och en komfortabel reskamrat som höjt ribban för vad man kan förvänta sig av en SUV i premiumklassen. 

En helt ny generation av Evoque

Den första generationen av Range Rover Evoque blev en succé, modellen har tilldelats fler än 200 internationella priser och utmärkelser och har sålts i över 800 000 exemplar. Den helt nya generation av modellen som nu lanseras i Sverige är trogen grundkonceptet, men har förbättrats i varje detalj.

Modellen bygger på en helt ny teknisk plattform som skapat förutsättningar för en bil med ännu bättre komfort och större innerutrymmen, trots att de smidiga yttermåtten har behållits nästan oförändrade. Benutrymmet för passagerare i bak har ökat och bagageutrymmet har blivit större. Om man fäller ner lastar Range Rover Evoque 1 383 liter. Och för att öppna bakluckan behöver man nu bara svepa med foten vid den bakre kofångaren – perfekt om man till exempel ska lasta en sadel.

Läs mer om Range Rover Evoque

Selma Hammarström är ambassadör för nya Range Rover Evoque. Foto: PAMELA HANNÉ

Range Rover har under många år varit involverad i ridsporten, ett exempel är Falsterbo Horse Show där man nu är partner. Foto: PAMELA HANNÉ

Kommer som laddhybrid

Range Rover Evoque erbjuds med ett flertal motoralternativ, både bensin- och dieseldrivna. De flesta av dem är sammanlänkade med ett mildhybridsystem på 48 volt och kombineras med fyrhjulsdrift och en niostegad automatlåda. Under nästa år tar Range Rover ännu ett steg och lanserar Evoque som laddhybrid. Den kommer att kombinera eldrift med en ny trecylindrig bensinmotor – systemet ska släppa ut mindre än 45 gram CO₂ per 10 kilometers blandad körning.

Läs mer om Range Rover Evoque

Premiär för ny teknik

Bra fyrhjulsdrift och hög markfrigång har alltid funnits hos Range Rover. Nya Evoque har fått systemet Terrain Response 2, en teknik som introducerades i fullstora Range Rover och som analyserar underlaget bilen kör på och automatiskt justerar inställningarna efter rådande omständigheter. Det borgar för maximalt grepp i alla situationer.

Range Rover Evoque är också först ut med en ny teknik som kallas ”ClearSight Ground View”. Med hjälp av avancerade kameror ”trollas” motorhuven bort och föraren kan på infotainmentskärmen se underlaget direkt framför och under motorhuven. Den här funktionen underlättar vid manövrering i trånga utrymmen, men också vid terrängkörning där det kan vara till stor hjälp att se exakt vad som finns vid hjulen. 

I förarens blickfång finns en ny digital backspegel som består av en HD-videoskärm som kallas ClearSight. Om sikten bakåt skulle skymmas av bagage eller en passagerare trycker föraren på en knapp så skjuts en kamera med hög upplösning fram från bilens ovansida och visar vad som finns bakom bilen. Skärmen ger siktfält på hela 50 grader och har bra prestanda även i dåliga ljusförhållanden.

Instrumenteringen i nya Evoque är byggd kring den dubbla pekskärmen Touch Pro Duo. Härifrån kontrolleras mängder av funktioner, bland annat Apple CarPlay och Android Auto.

Så fungerar ClearSight Ground View

  • ClearSight Ground View är en teknik som hjälper föraren att se ”igenom” motorhuven.
  • Kameror filmar marken under bilen och bilderna processas sen av datorer i Evoque. 
  • Resultatet blir att föraren på infotainmentskärmen kan se underlaget direkt framför och under motorhuven och ha total kontroll över hur bilen är placerad.
  • Tekniken underlättar i trånga utrymmen, som till exempel när man manövrerar i trånga utrymmen eller vid höga trottoarkanter. 
  • ClearSight Ground View hjälper också till vid terrängkörning och ger där föraren viktig information om hur terrängen ser ut direkt under bilen. De kan bidra till bättre förarbeslut i extrema situationer och bättre framkomlighet. 
  • Nya Range Rover Evoque är den första modellen som får den nya tekniken.

Foto: PAMELA HANNÉ

“För Range Rover har hästsporten länge varit en viktig inspirationskälla.”

Maximal premiumkänsla

Range Rover Evoque har en exklusiv interiör som har skapats för att både vara funktionell och ge maximal premiumkänsla. Sittpositionen är hög, vilket ger bra överblick. Alla material är noga utvalda och varje detalj är ergonomiskt designad. 

Nya Range Rover Evoque levereras med ett flertal moderna förarassistanssystem. Några exempel är parkeringshjälp fram och bak, 360-graders backkamera, automatisk nödbroms, filhållningsassistans och ett stort antal krockkuddar, bland annat en fotgängarkrockkudde.

Range Rover Evoque fick det högsta betyget 5 stjärnor när det krocktestades av det europeiska trafiksäkerhetsorganet Euro NCAP. Modellen fick också höga betyg i många enskilda säkerhetskategorier, bland annat uppnådde Evoque 94 % för vuxna passagerares säkerhet och 87 procent för barnsäkerhet.

Falsterbo Horse Show hålls 6–14 juli. Här kommer det att erbjudas möjligheter att stifta närmare bekantskap med Range Rover Evoque och övriga modeller från tillverkaren. Selma Hammarström kommer också att vara på plats.

Läs mer om Range Rover Evoque

Fakta: Fyrhjulsdrift

  • Range Rover Evoque har fått tillgång till samma fyrhjulsdrift som sina större syskon i familjen.
  • Det betyder att modellen är utrustad med det moderna systemet Terrain Response 2 – en teknik som först introducerades i fullstora Range Rover.
  • Med hjälp av olika sensorer analyserar Terrain Response 2 underlaget i realtid och justerar sen inställningar och säkerställer att kraften från motorn fördelas till de drivhjul som behöver den bäst.
  • Processen tar bara millisekunder, något som säkerställer att man som förare alltid har optimalt grepp oavsett vilket underlag man kör på.
  • Fyrhjulsdriften Terrain Response 2 är standardutrustning i de flesta versioner av nya Range Rover Evoque.För att ytterligare öka framkomligheten har Range Rover gett Evoque en bra markfrigång som säkerställer att bilen inte fastnar på underredet när man kör i tuff terräng.
  • Range Rover Evoque klarar också att vada i vatten på upp till 60 centimeters djup.

I tuff terräng är den nya funktionen Clear Sight Ground View också en bra hjälp. Med hjälp av kameror ”trollas” motorhuven bort och föraren kan på infotainmentskärmen se underlaget direkt framför och under motorhuven. Till exempel kan man se exakt vad som finns vid hjulen så att man kan undvika att skada sina fälgar mot vassa stenar och hitta de perfekta spåren för maximal framkomlighet. 

Nya Range Rover Evoque är utrustad med flera moderna förarassistanssystem, bland annat finns här automatisk nödbroms, filhållningsassistans, parkeringshjälp fram och bak samt en 360-graders backkamera för att bidra till att undvika onödiga trafikolyckor. Ett stort antal krockkuddar finns också i Evoque – och en fotgängarkrockkudde.

När det europeiska trafiksäkerhetsorganet Euro NCAP utsatte Range Rover Evoque för tuffa tester fick modellen det högsta betyget 5 stjärnor.

Nu lanseras en helt ny Range Rover Evoque i Sverige. Jämfört med den tidigare modellen är interiören rymligare samtidigt som yttermåtten har behållits i princip oförändrade. Knäutrymmet för passagerare i bak ökat och bagageutrymmet har blivit större.

Range Rover Evoque erbjuds med flera motoralternativ, både bensin- och dieseldrivna.

Under nästa år lanseras Evoque som laddhybrid. Den kommer att kombinera eldrift med en ny trecylindrig bensinmotor, ett system som ska släppa ut mindre än 45 gram CO₂ per 10 kilometers blandad körning.

Range Rover Evoque är fyrhjulsdriven, modellen har fått systemet Terrain Response 2, en teknik som introducerades i fullstora Range Rover och som analyserar underlaget bilen kör på och automatiskt justerar inställningarna efter rådande omständigheter.

Nya Range Rover Evoque

Foto: PAMELA HANNÉ