Provkörd:

Nya Range Rover Evoque är en bil utan kompromisser

Kapitel 1 | Kapitel 2 | kapitel 3 | kapitel 4

”Byggd för terräng och för högt ställda krav på komfort och elegans”

En elegant suv med klassiska anor.
Och samtidigt: En toppmodern bil med nyskapande teknik och många spännande funktioner.
En provtur i nya Range Rover Evoque är en tidsresa som man önskar kunde vara för evigt.

En ny bilmodell är summan av ett stort antal vägval. Ska tillverkaren prioritera komfort eller körglädje? Vill man bygga en stryktålig terrängbil eller en elegant citymodell? Ska bilen vara stor och rymlig eller liten och smidig att manövrera? Ofta blir resultatet någonstans mittemellan: En serie mindre lyckade kompromisser.

Det finns dock några undantag, modeller där biltillverkaren har löst tillsynes omöjliga ekvationer och har kunnat kombinera motsatser med varandra. Ett bra exempel på detta är nya Range Rover Evoque.

Läs mer om Range Rover Evoque

Den första premium-suven

Den brittiska bilen Range Rover räkna av många som den allra första premium-suven. I snart 50 år har tillverkaren byggt bilar med riktiga terrängegenskaper samtidigt som de har levt upp till högt ställda krav på komfort och elegans. Den här filosofin har blivit ett DNA som går i arv i alla nya modeller från tillverkaren, det är inte minst tydligt i Range Rover Evoque.

Den första generationen av modellen presenterades för åtta år sen och har sålts i över 800 000 exemplar och har tilldelats fler än 200 internationella priser och utmärkelser. Den bil vi nu sitter i har en design som påminner om föregångaren, men är ny i varje detalj. Under den snygga karossen finns en helt ny teknisk plattform som bland annat gett ingenjörerna möjlighet att skapa en rymligare interiör. Samtidigt som de smidiga yttermåtten har behållits i princip oförändrade.  Axelavståndet har vuxit, det har inneburit bättre knäutrymmet för passagerare bak samtidigt som bagageutrymmet blivit större: Med det tredelade baksätet uppfällt ryms 591 liter. Om man fäller ner lastar Range Rover Evoque 1 383 liter.

Läs mer om Range Rover Evoque

Så fungerar ClearSight Ground View

  • ClearSight Ground View är en teknik som hjälper föraren att se ”igenom” motorhuven.
  • Kameror filmar marken under bilen och bilderna processas sen av datorer i Evoque. 
  • Resultatet blir att föraren på infotainmentskärmen kan se underlaget direkt framför och under motorhuven och ha total kontroll över hur bilen är placerad.
  • Tekniken underlättar i trånga utrymmen, som till exempel när man manövrerar i trånga utrymmen eller vid höga trottoarkanter. 
  • ClearSight Ground View hjälper också till vid terrängkörning och ger där föraren viktig information om hur terrängen ser ut direkt under bilen. De kan bidra till bättre förarbeslut i extrema situationer och bättre framkomlighet. 
  • Nya Range Rover Evoque är den första modellen som får den nya tekniken.

Utmärkt komfort

Att glida fram på motorvägen är en behaglig upplevelse. Evoque känns trygg, även i högre hastigheter. Fjädringskomforten är utmärkt och ljudnivån i den oväntat luftiga kupén är låg. Här störs vi varken av onödigt buller från däck eller fartvind. De elektriskt justerbara stolarna anpassas perfekt efter våra kroppar vilket gör att vi kan köra länge utan att tröttna.

Inredningen i Evoque är inbjudande och det är lätt att trivas i bilen. Materialen ger ett exklusivt intryck och kvalitetskänslan är hög. Intrycken domineras av en stor skärm i instrumentbrädan och av en ny digital backspegel. Det smarta infotainmentsystemet är logiskt uppbyggt och innehåller många praktiska hjälpmedel som underlättar på resorna. I vindrutan framför föraren projiceras viktig information tack vare en head up-display. 

Vi svänger av motorvägen och rör oss på slingrande solvarm asfalt. Evoque visar sig ha pigga vägegenskaper och bjuder på underhållande körning. Styrningen är förtroendeingivande och det är lätt att placera bilen rätt i kurvorna, även när man provocerar den lite. 

Evoque erbjuds med ett flertal motoralternativ, både bensin- och dieseldrivna. De flesta av dem är sammanlänkade med ett mildhybridsystem på 48 volt och kombineras med fyrhjulsdrift och en niostegad automatlåda. Snart kommer också en laddhybrid. Den dieselmotor som sitter i testbilen har ett bra vridmoment och mycket effekt. Det gör körningen avslappnad samtidigt som kraften räcker mer än väl till säkra omkörningar.

”Att glida fram i nya Range Rover Evoque är en behaglig upplevelse”

Djupa hjulspår från en skogsmaskin

Regnet kommer en timme innan vi når vårt mål – ett litet hus långt ute på landsbygden. Den skogsväg som leder fram till huset brukar vara svårframkomlig på grund av den kraftiga lutningen och några stora stenar som ligger i de djupa hjulspåren från tunga maskiner. Nu har regnet dessutom gjort underlaget lerigt och halt. Alltså perfekta förhållanden för att utvärdera fyrhjulsdriften i Evoque.

Tekniken är hämtat från de större syskonen i Range Rover-familjen. Det innebär Terrain Response 2, ett system som med hjälp av olika sensorer analyserar underlaget i realtid och som sen fördelar kraften från motorn till de drivhjul som behöver den bäst. Processen tar bara millisekunder och som förare får man alltid optimalt grepp oavsett vilket underlag man kör på. Att ta sig upp för backen blir en barnlek.

Range Rover Evoque är också utrustad med funktionen ClearSight Ground View, teknik som kan komma väl till pass både i stan och i tuff terräng. Systemet bygger på kameror som filmar marken under bilen och bilderna processas sen av datorer i Evoque. Resultatet blir att föraren på infotainmentskärmen kan se underlaget direkt framför och under bilen, som om motorhuven blivit genomskinlig. Perfekt om man vill undvika att skada fälgarna mot en hög trottoarkant i stan eller en sten i terrängen.

Läs mer om Range Rover Evoque

Fakta: Fyrhjulsdrift

  • Range Rover Evoque har fått tillgång till samma fyrhjulsdrift som sina större syskon i familjen.
  • Det betyder att modellen är utrustad med det moderna systemet Terrain Response 2 – en teknik som först introducerades i fullstora Range Rover.
  • Med hjälp av olika sensorer analyserar Terrain Response 2 underlaget i realtid och justerar sen inställningar och säkerställer att kraften från motorn fördelas till de drivhjul som behöver den bäst.
  • Processen tar bara millisekunder, något som säkerställer att man som förare alltid har optimalt grepp oavsett vilket underlag man kör på.
  • Fyrhjulsdriften Terrain Response 2 är standardutrustning i de flesta versioner av nya Range Rover Evoque.För att ytterligare öka framkomligheten har Range Rover gett Evoque en bra markfrigång som säkerställer att bilen inte fastnar på underredet när man kör i tuff terräng.
  • Range Rover Evoque klarar också att vada i vatten på upp till 60 centimeters djup.

I tuff terräng är den nya funktionen Clear Sight Ground View också en bra hjälp. Med hjälp av kameror ”trollas” motorhuven bort och föraren kan på infotainmentskärmen se underlaget direkt framför och under motorhuven. Till exempel kan man se exakt vad som finns vid hjulen så att man kan undvika att skada sina fälgar mot vassa stenar och hitta de perfekta spåren för maximal framkomlighet. 

Nya Range Rover Evoque är utrustad med flera moderna förarassistanssystem, bland annat finns här automatisk nödbroms, filhållningsassistans, parkeringshjälp fram och bak samt en 360-graders backkamera för att bidra till att undvika onödiga trafikolyckor. Ett stort antal krockkuddar finns också i Evoque – och en fotgängarkrockkudde.

När det europeiska trafiksäkerhetsorganet Euro NCAP utsatte Range Rover Evoque för tuffa tester fick modellen det högsta betyget 5 stjärnor.

Nu lanseras en helt ny Range Rover Evoque i Sverige. Jämfört med den tidigare modellen är interiören rymligare samtidigt som yttermåtten har behållits i princip oförändrade. Knäutrymmet för passagerare i bak ökat och bagageutrymmet har blivit större.

Range Rover Evoque erbjuds med flera motoralternativ, både bensin- och dieseldrivna.

Under nästa år lanseras Evoque som laddhybrid. Den kommer att kombinera eldrift med en ny trecylindrig bensinmotor, ett system som ska släppa ut mindre än 45 gram CO₂ per 10 kilometers blandad körning.

Range Rover Evoque är fyrhjulsdriven, modellen har fått systemet Terrain Response 2, en teknik som introducerades i fullstora Range Rover och som analyserar underlaget bilen kör på och automatiskt justerar inställningarna efter rådande omständigheter.

Nya Range Rover Evoque