chevron-down chevron-left chevron-right chevron-small-down chevron-small-left chevron-small-right chevron-small-up chevron-thin-down chevron-thin-left chevron-thin-right chevron-thin-up chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up controller-play mail reply-all reply thumbs-down thumbs-up facebook-with-circle facebook linkedin-with-circle linkedin pinterest-with-circle twitter-with-circle twitter home

Annons - Innehåll från Renault

Smart eldrift – perfekt som tjänstebil

Smart eldrift – perfekt som tjänstebil

En liten elbil – funkar den som tjänstebil när man är van att köra en större modell med traditionell förbränningsmotor? Svaret är ja. Det stod snabbt klart när vi testade elbilen Renault Zoe. Det här är vår rapport.

Så kan du utvecklas i din yrkesroll när du väljer rätt tjänstebil

Det finns undersökningar, bland annat Nordiska Elbilsbarometern, som visar att många är sugna på att byta ut sina fossildrivna bilar mot eldrivna alternativ. Dock är det ännu inte alla som vågar. Det kan till exempel handla om oro för räckvidd, att utrymmena i bilen inte ska vara tillräckliga eller så har man ännu inte förstått hur smidigt och roligt det faktiskt är att köra en elbil.

Verklig räckvidd på 30 mil

Zoe har ett batteri på hela 41kWh. Det innebär en räckvidd på 300 kilometer på en laddning, enligt körcykeln WLTP som används för att jämföra räckvidden på elbilar. Precis som med bilar med förbränningsmotor finns det ett antal faktorer som påverkar en elbils energiförbrukning, men när vi provkör på olika typer av vägar genom mellersta Sverige visar sig siffran stämma rätt bra.
Och 30 mil – det är betydligt längre än vad medelbilisten kör på en hel vecka. Men skulle man av någon anledning vilja köra ännu längre finns många möjligheter att ladda längs alla stora vägar i Sverige.

Kraft och komfort

Elbilar hade länge ett rykte om sig att vara tråkiga att köra. Förmodligen har det aldrig varit riktigt sant och bakom ratten på en modern elbil som Renault Zoe framstår påståendet som skrattretande. Zoe har ett välbyggt chassi som både ger fin-fin komfort och spänstiga vägegenskaper. Styrningen upplevs som förtroendegivande och elmotorn gör modellen riktigt pigg. Effekt är på 80 kW och vridmomentet på mäktiga på 225 Nm.

Oväntat rymlig

Renault Zoe är femsitsig och har trots en totallängd på bara fyra meter gott om plats för passagerare och bagage. Vuxna kan resa bekvämt både bak och fram i bilen och det är heller ingen konst att montera barnstolar tack vare ISOFIX-fästen i baksätet. Lastutrymmet på 338 liter räknat upp till hatthyllan sväljer de flesta weekend-packningar och storhandlingar. Väljer man att fälla ner baksätet rymmer bagageutrymmet hela 1 225 liter.

Renault Zoe är skön att köra på motorvägen. Gången är trygg och man sitter avslappnat bakom ratten. Kanske gör sig bilen ännu bättre i stan. Här njuter vi av att den går så tyst och att den är så lättmanövrerad i den täta trafiken. När vi parkerar vid kontoret efter provkörningen och pluggar in laddsladden för att ”tanka” billig energi finns ingen saknad efter någon gammal diesel- eller bensinbil. Det här är framtiden. Och vi gillar den.

Företagserbjudande

Renault Zoe Intens 41kWh kostar från 324 990 kr inkl. batteri* (ord. pris från 351 990 kr) eller 2 843 kronor per månad** med Business Relax leasing inklusive Care Pro – service- och reparationsavtal.

Villkor

* Priserna är rekommenderade cirkapriser inklusive moms och gäller t.o.m. 31/3 2019. Med reservation för lokala avvikelser. Går ej att kombinera med andra erbjudanden eller rabatter. Kontakta din återförsäljare för mer info
**Business Relax Leasing: pris exkl. moms, månadskostnad inkl. Care Pro service & reparationsavta totalt 60.000 km, baserat på 30% särskild leasingavgift, rörlig ränta (jan-19), 36 månader, 40% restvärde. Kostnad för Renault Försäkring tillkommer till rabatterat pris. Med reservation för lokala avvikelser. Samtliga priser är rekommenderade cirkapriser och gäller t.o.m. 31/3 2019. Med reservation för lokala avvikelser. Renault reserverar sig för eventuella felskrivningar. Bilarna på bilden är extrautrustade.

Renault ZOE kvalificerar sig som en klimatbonusbil och är således berättigad till den vid 1/7-2018 gällande statliga bonus på 60 000 kr så länge anslag finns. Bonus till klimatbonusbilar är ett statligt incitament som är oberoende från Renault och med förbehåll för begränsningar och villkor som bestäms av transportstyrelsen. Läs mer på www.transportstyrelsen.se.

Renault ZOE

  • Bränsleförbrukning vid blandad körning Wh/km (WLTP): 177. CO2-utsläpp gram/km: 0.

Så kan du utvecklas i din yrkesroll när du väljer rätt tjänstebil

Management 360° på köpet när du väljer tjänstebil från Renault

• Nu kan du som väljer en tjänstebil från Renault ta del av intressant och nyttigt innehåll från Bonnier Management 360° som du har nytta av i din yrkesroll.
• Bonnier Management 360° är en digital plattform där innehållet anpassas efter vad just du behöver för att utvecklas.
• Innehållet sträcker sig över åtta ämnen: ekonomi, HR, kunder och marknad, omvärldsanalys, organisation och styrning, säkerhet, personligt ledarskap och supply chain.
• Renault har flera bra alternativ för alla som ska välja en ny tjänstebil. Några av de mest intressanta modellerna är suven Renault Koleos, den rymliga kombin Renault Talisman och elbilen Renault Zoe.
• Oavsett vilken av dessa modeller du väljer kan du räkna med hög komfort och låga driftkostnader.

Dagens Industri | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | Produktion: Bonnier News Brand Studio | Om cookies