Sveriges exportmotor Södertälje med Scania och AstraZeneca visar vägen – så kan omställningen lyckas
Få svenska städer har så stark koppling till industrin som Södertälje, där de stora exportföretagen skapar tusentals arbetstillfällen och har ett helt nätverk av mindre bolag omkring sig. Staden står för hela 13 procent av Sveriges export.
– Näringslivet i Södertälje tar täten i den gröna utvecklingen och i arbetet för en hållbar industri, men de klarar det inte själva. Kommunen måste också hänga med. Det funkar inte om de gör ett fantastiskt jobb men vi inte är på banan, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande.
Hon lyfter fram vikten av en fungerande infrastruktur, utbildning och kompetensförsörjning.
– Det behövs vägar, parkeringar, transporter och högre utbildning i närheten av industrierna. Det kan inte företagen bestämma över själva, så vi måste arbeta tillsammans.

Lär av varandra
Fredrik Åsell, vice president Sweden Operations på AstraZeneca, instämmer i att det krävs gemensamma krafter för att omställningen ska vara möjlig.
– Det här är en så stor förändring att ingen aktör kan genomföra den på egen hand. Näringslivet har en väldigt viktig roll, men även politik och akademi. Samarbete är nyckeln och i Södertälje har vi kommit långt med att få det att fungera i praktiken.
Redan i början av 2000-talet började AstraZeneca samarbeta med Scania för att lära sig mer om lean manufacturing – en metod för effektiv produktion som hämtats från den japanska bilindustrin.
– Det är ett bra exempel på hur olika branscher kan lära av varandra. Vi tog in idéer från fordonstillverkning till läkemedelsbranschen, vilket har gett resultat, säger han.
Även akademin är en viktig samarbetspartner, menar Scanias vd Christian Levin.
– Södertälje är en av Sveriges viktigaste industriella hubbar. För att kunna utveckla den positionen ytterligare är det viktigt med akademisk närvaro i vår direkta närhet. Vi skulle vilja se ett akademiskt campus inom framtidens produktionsteknologier här i Södertälje, och jobbar just nu för att finna en akademisk partner. Det skulle kunna ge ett mycket viktigt utbyte mellan näringslivet och akademin, till gagn för svensk industris globala konkurrenskraft, säger han.
Fredrik Åsell på AstraZeneca tycker att andra borde inspireras av Södertälje.
– Vi har inte löst allt, men mycket av det vi har byggt upp fungerar väl. Men vi inspireras såklart också av andra. På AstraZeneca i Södertälje sneglar vi till exempel på BioVentureHub i Göteborg, där AstraZeneca tillsammans med innovativa mindre företag, kommun, akademi och sjukvård har lyckats bygga upp en hubb som samlar många företag. Tack vare sådana miljöer kan man driva en väldig massa innovation. Det är häftigt – och något vi funderar på hur vi kan skapa här, säger han.
Boel Godner lyfter fram att det kan bli svårt för andra att “rakt av kopiera” Södertäljes recept.
– Det är nog unikt att ha nästan 30 000 industrijobb i en kommun och dessutom tusentals småföretag som är beroende av de stora. Jag tycker dock att man kan inspireras av hur vi har förstått att samhället måste vara lika delaktiga i omställningen som näringslivet. De är duktiga och investerar, men om inte vi är med på tåget kan vi knappast vara en plats för dem. Så borde man tänka överallt, säger Boel Godner.
Det här är Science Week
- Science Week är ett av Sveriges största forum för innovation och hållbar utveckling
- Eventet samlar över 200 talare, 70 programpunkter och 40 arrangörer under tre dagar
- Här möts entreprenörer, forskare, industriledare och politiker för att diskutera framtidens innovationspolitik, hållbarhet och tillväxt
- Arrangörer är Södertälje Science Park, SISP, Södertälje kommun, AstraZeneca, Scania, Region Stockholm och KTH, tillsammans med ett 40-tal medarrangörer.
- Årets evenemang ägde rum i Södertälje den 7–9 oktober 2025
Läs mer och se alla sändningar från eventet – besök sw-sir.se

Innovation handlar om hela kedjan
Fredrik Åsell menar att svensk innovationskraft inte kan reduceras till en fråga om forskning.
– Det handlar om hela kedjan – från idé och utveckling till tillverkning och användning. Ta vår bransch som exempel: om de senaste behandlingarna inte kommer ut i vården kommer de inte patienter till nytta, och vi riskerar också att hamna efter vad gäller kliniska studier och då påverkas även forskningen. Allt hänger ihop.
För att hela innovationskedjan ska fungera i praktiken krävs också rätt förutsättningar, menar Fredrik Åsell. Han efterlyser incitament som belönar företag som satsar i Sverige.
– Många länder har avdrag för forskning och utveckling som fungerar bra för att attrahera investeringar. Sådant borde vi titta mer på. Men i grunden handlar det om att ha ett helhetsperspektiv. När vi är bra på hela paketet blir det också en fördel att förlägga tillverkning här.
”Det är bråttom”
Den här sortens avdrag är ett exempel på vad regeringen kan göra för att stärka innovationsklimatet och på så sätt även stötta omställningen, men det är långt ifrån det enda.
– Staten måste förstå hur viktiga exportindustrierna är, inte bara för vår kommun utan för hela landet. När de planerar infrastruktur och utbildning behöver de tänka på var de stora arbetsplatserna finns, säger Boel Godner.
Hon tar trafiksituationen genom Södertälje som exempel.
– Vi har Sveriges tredje mest trafikerade bro. När den gick sönder 2016 blev det kaos i hela stan. Nu driver vi tillsammans med Scania och AstraZeneca frågan om en ny passage, och då helst en tunnel, för att undvika att samma sak händer igen.
Fredrik Åsell pekar samtidigt på behovet av långsiktiga spelregler. Han menar att stora investeringar kräver stabilitet.
– Förutsättningarna kan inte ändras hela tiden. Vi behöver en gemensam syn på vad som är viktigt och ett regelverk som är förutsägbart. Stora satsningar planeras över många år, säger han.
Han framhåller att Sverige som land har många styrkor, men att vi kanske “har blivit lite för nöjda”.
– Det är inte läge att luta oss tillbaka och tänka vad bra vi är. Känslan ska snarare vara att vi måste göra något nu – och att det är bråttom, säger han.
Även Scanias Christian Levin efterlyser en politik som stärker svensk industri.
– Sverige är en unikt stark fordonsindustrination, men den globala konkurrensen är knivskarp. Vi behöver komma ihåg att omställning är lika med framtidssäkrad konkurrenskraft för svensk industri. Vi investerar miljarder i elektrifiering av tunga lastbilar i Södertälje, som hittills är enda platsen där vi tillverkar ellastbilar. Men vi behöver långsiktigt stabila förutsättningar och vi klarar inte av att göra denna omställning på egen hand. Politiken och hela transportekosystemet behöver kroka arm för att se till att vi har en klar plan för de kommande 20 åren.