<< TILLBAKA TILL DI.SE

ANNONSInnehåll från Smeg

Tradition möter teknologi – en designresa genom decennier

Ett italienskt arv. Ett unikt utbud av vitvaror och köksprodukter. Ett karakteristiskt formspråk i kombination med innovativa funktioner. Inom vitvaruvärlden finns det få varumärken med en lika rik historia som Smeg.

EXTERN LÄNK: Prova smeg hemma i 100 dagar

Smegs framgångssaga sträcker sig långt tillbaka i tiden. Bertazzoni-familjens entreprenöranda tog sin början redan på 1800-talet inom smideshantverk. Dagens Smeg grundades år 1948 av Vittorio Bertazzoni. Under Italiens ekonomiska uppsving, som följde några år senare, började företaget rikta sitt fokus mot hushållsapparater.

Därefter har Smeg byggt upp ett renommé som leverantör av väldesignade och noggrant tillverkade hushållsmaskiner. Idag, kännetecknade av design och teknologi, återfinns Smegs produkter i kök världen över.

Smegs huvudkontor i Guastalla, Italien.

Idag är det tredje generationen Bertazzoni-entreprenörer som driver Smeg, där namnet vittnar om företagets ursprung: ”Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastalla” som fritt översatt betyder ”Emilianska metallemaljeringsverken i Guastalla.”

Guastalla är en stad i regionen Reggio Emilia i Italien, nordöst om Parma. Familjens rötter i denna provins är stark och en central del, menar nuvarande ägare, Vittorio Bertazzoni.

– Vi tillverkar köksprodukter och är i grund och botten ett genuint matlagningsföretag med ett stort kunnande inom matlagning. Att vara baserade i denna region, den mest kända i Italien för sitt kök, ger oss en stor fördel, förklarar han.

”Det italienska arvet lever kvar på ett intensivt sätt och präglar all produkt­utveckling än idag”

En passion för italiensk design och innovation

Med uttryck som ”Not just products. Creations” fångar företaget sin starka princip att kombinera teknisk innovation med en tydlig designfilosofi. Smeg har genom åren haft uppmärksammade samarbeten med framstående arkitekter och designers som Guido Canali, Piano Design studio, Mario Bellini, Marc Newson, Giancarlo Candeago, Matteo Bazzicalupo, Raffaella Mangiarotti, ett sätt att säkerställa produkter som både är tidlösa, innovativa och tilltalande.

Funktionella och samtidigt kreativa och delvis något lekfulla kollektioner i samarbete med Disney, Coca Cola och Dolce & Gabbana har nästintill lett till kultstatus. Det ikoniska 50-talsinspirerade kylskåpet är även det ett exempel på hur Smeg förenar retrostil med modern teknologi, och där designen förhöjer kökets estetik.

Smegs senaste samarbete med Dolce & Gabbana.

Ägaren, Vittorio Bertazzoni, har själv uttryckt vikten av att kombinera teknik med design, vilket han säger varit en avgörande succéfaktor för Smegs produktutveckling:

– Sedan mitten av 70-talet har vi ständigt samarbetat med arkitekter – några av dem mycket välkända. En arkitekt får i uppdrag att designa ett hotell, ett sjukhus, en byggnad eller en flygplats, och vad innebär det? Det betyder att den byggnaden är avsedd att stå där under lång tid – kanske århundraden. När de sedan närmar sig en produkt, använder de samma logik. Produkten måste vara vacker, pålitlig och byggd för att hålla i princip för evigt.

Smeg kan idag stoltsera med dotterbolag runt om i världen. Bolaget är fortsatt familjeägt och har nu under tre generationer kombinerat teknisk innovation med en passion för högkvalitativ italiensk design. Den interna designstudion är lika självklar som satsningen på att ständigt bedriva noggrann forskning om estetik och stil.

– Det italienska arvet lever kvar på ett intensivt sätt och präglar all produktutveckling än idag, säger Ulrika Theander, Managing Director Smeg Nordic.

Hon menar att det är en identitet grundad på kunskap, kreativitet och stil:

– Det är spännande att se dagens svenska kök med en allt större uppskattning för lite mer färgmässigt tongivande och designmedvetna produkter. Smeg kan genom färg och form ta plats och sätter köksutrustningen, som vi använder dagligen, i centrum. Det handlar inte bara om funktion – det handlar om att höja vardagliga objekt till något exceptionellt.

I Norden har Smeg välbesökta concept stores i Stockholm, Malmö och Köpenhamn.

– Här finns möjlighet att upptäcka allt från mindre köksmaskiner till spishällar och ugnar med hög prestanda, men också att uppleva det italienska arvet och den passion som genomsyrar varje produkt. Det är en reflektion av tradition och hantverk, en drivkraft som fortfarande präglar Smeg i dag.

EXTERN LÄNK: Prova smeg hemma i 100 dagar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Smeg och ej en artikel av Dagens industri