Inspirerande
Istanbul

Hagia Sofia

ultanahmet Köftecisi. Namnet är lika snubblande att uttala som rätterna är rasande goda. Restaurangen fördelad över några smala våningsplan mitt i Istanbuls gamla kvarter kan vara stans coolaste köfteria. Den i dag 100-årsjubilerande lunchinstitutionen lockar både lokala stammisar och turistgrupper. Ryktet om deras köfte-menyer tycks grundmurat och har spridit sig ända till München där man öppnat filial.

Från den kryddstarka köfterian nära den gröna Sultanahmetparken är det inte många meter till Istanbuls kanske mest historiska milstolpe och landmärke: Hagia Sofia. Historien är hisnande. Hagia Sofia byggdes av den romerske kejsaren Justinianus I som kristen kyrka. Nästan 1 000 år senare, år 1453, förvandlades den till moské efter dåvarande Konstantinopels fall. Så stod Hagia Sofia i nästan 600 år, tills det moderna Turkiets grundare, president Kemal Atatürk gjorde om den makalöst vackra byggnaden till museum år 1934.

– Det är en spännande stad. Jag besökte förresten Hagia Sofia igår. Det var mäktigt. Inte minst att byggnaden nu är en öppen plats, men ändå med symboler kvar från olika religioner. Det var fint att se, berättar Lotten Fowler på besök i Turkiets största stad.

Lotten Fowler är general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA) och reser till Istanbul minst en gång om året för att trendspana och träffa kollegor under Corporate Conference Club. Bakom arrangemanget står Turkish Airlines bonusklubb, tillägnad företag och deras anställda som regelbundet flyger internationellt.

S

Den pulserande storstaden mellan Europa och Asien är en fascinerande upplevelse. Här möter myllrande matmarknader, magiska mosaiker och mästerverk till byggnadsverk.

Och så förstås Bosporen: sundet som förkroppsligar Istanbul som en unik förbindelse mellan världsdelarna.

– Det är en spännande stad. Jag besökte förresten Hagia Sofia igår. Det var mäktigt. Inte minst att byggnaden nu är en öppen plats, men ändå med symboler kvar från olika religioner. Det var fint att se, berättar Lotten Fowler på besök i Turkiets största stad.

Lotten Fowler är general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA) och reser till Istanbul minst en gång om året för att trendspana och träffa kollegor under Corporate Conference Club. Bakom arrangemanget står Turkish Airlines bonusklubb, tillägnad företag och deras anställda som regelbundet flyger internationellt.

ultanahmet Köftecisi. Namnet är lika snubblande att uttala som rätterna är rasande goda. Restaurangen fördelad över några smala våningsplan mitt i Istanbuls gamla kvarter kan vara stans coolaste köfteria. Den i dag 100-årsjubilerande lunch-institutionen lockar både lokala stammisar och turistgrupper. Ryktet om deras köfte-menyer tycks grundmurat och har spridit sig ända till München där man öppnat filial.

Från den kryddstarka köfterian nära den gröna Sultanahmetparken är det inte många meter till Istanbuls kanske mest historiska milstolpe och landmärke: Hagia Sofia. Historien är hisnande. Hagia Sofia byggdes av den romerske kejsaren Justinianus I som kristen kyrka. Nästan 1 000 år senare, år 1453, förvandlades den till moské efter dåvarande Konstantinopels fall. Så stod Hagia Sofia i nästan 600 år, tills det moderna Turkiets grundare, president Kemal Atatürk gjorde om den makalöst vackra byggnaden till museum år 1934.

Sultanahmet Köftecisi. Namnet är lika snubblande att uttala som rätterna är rasande goda. Restaurangen fördelad över några smala våningsplan mitt i Istanbuls gamla kvarter kan vara stans coolaste köfteria. Den i dag 100-årsjubilerande lunchinstitutionen lockar både lokala stammisar och turistgrupper. Ryktet om deras köfte-menyer tycks grundmurat och har spridit sig ända till München där
man öppnat filial.

Från den kryddstarka köfterian nära den gröna Sultanahmetparken är det inte många meter till Istanbuls kanske mest historiska milstolpe och landmärke: Hagia Sofia. Historien är hisnande. Hagia Sofia byggdes av den romerske kejsaren Justinianus I som kristen kyrka. Nästan 1 000 år senare, år 1453, förvandlades den till moské efter dåvarande Konstantinopels fall. Så stod Hagia Sofia i nästan 600 år, tills det moderna Turkiets grundare, president Kemal Atatürk gjorde om den makalöst vackra byggnaden till museum år 1934.

– Det är en spännande stad. Jag besökte förresten Hagia Sofia igår. Det var mäktigt. Inte minst att byggnaden nu är en öppen plats, men ändå med symboler kvar från olika religioner. Det var fint att se, berättar Lotten Fowler på besök i Turkiets största stad.

Lotten Fowler är general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA) och reser till Istanbul minst en gång om året för att trendspana och träffa kollegor under Corporate Conference Club. Bakom arrangemanget står Turkish Airlines bonusklubb, tillägnad företag och deras anställda som regelbundet flyger internationellt.

Istanbul som spännande stop over

Och faktum är att allt fler svenskar flyger med destination Istanbul, eller har upptäckt Turkish Airlines som hub och stop over för vidare resa mot Afrika, USA och Asien.

Gratis övernattning för Stop over-resenärer med Turkish Airlines

En flisa av forna tiders resande anas vid Istanbul Gare. Det här är slutstationen för Orientexpressen, världens kanske mest legendariska och lyxiga tåglinje, som inleds i Paris och via bland annat Wien och Budapest bromsar in sina extravaganta vagnar just här, vid porten till Orienten.

I centrala stadsdelen Cemberlitas tar vi sikte mot underjorden och den imponerande Serefiye-cisternen. Här vandrar man storögt omkring runt gigantiska romerska kolonner, byggda på 400-talet för att säkra vatten-försörjningen i dåtida Konstantinopel, huvudstad i det bysantinska riket. Det här kan vara Istanbuls allra äldsta byggnad. Men Serefiye är allt annat än strikt musealt. Varje helg öppnar man för klassiska konserter i den magiska miljön med sin minst sagt spektakulära akustik.


Istanbul som spännande
stop over

Och faktum är att allt fler svenskar flyger med destination Istanbul, eller har upptäckt Turkish Airlines som hub och stop over för vidare resa mot Afrika,
USA och Asien.

Gratis övernattning för Stop over-resenärer med Turkish Airlines

En flisa av forna tiders resande anas vid Istanbul Gare. Det här är slutstationen för Orientexpressen, världens kanske mest legendariska och lyxiga tåglinje, som inleds i Paris och via bland annat Wien och Budapest bromsar in sina extravaganta vagnar just här, vid porten till Orienten.

I centrala stadsdelen Cemberlitas
tar vi sikte mot underjorden och den imponerande Serefiye-cisternen. Här vandrar man storögt omkring runt gigantiska romerska kolonner, byggda på 400-talet för att säkra vatten-försörjningen i dåtida Konstantinopel, huvudstad i det bysantinska riket. Det här kan vara Istanbuls allra äldsta byggnad. Men Serefiye är allt annat än strikt musealt. Varje helg öppnar man för klassiska konserter i den magiska miljön med sin minst sagt spektakulära akustik.


Kebabmakare och trendande pizza

Tillbaka ute i det starka dagsljuset blir vi snabbt påminda om intensiteten i en stor stad som Istanbul. Aromerna från kvarterets kebabmakare är fullständigt knockande. Han har hård konkurrens av grannen som gör den krispigaste lahmacun, Turkiets svar på den napolitanska pizzan. Den färgrika, just nu starkt trendande pizzavarianten toppas med en frisk yoghurtsås och kryddan sumak.

De himmelska dofterna ackompanjeras av
mer jordnära biltutor. Trafiken i en stad med drygt 14 miljoner invånare är förstås intensiv. Spårvagn är ett smart alternativ. Eller som
de mattförsäljare vi snart ska se rulla nerför de stupbranta, smala gatorna med sin värdefulla last av handgjorda mattor. Duon lyckas på
något sätt parera varenda gul taxibil och alla baklavaförsäljare genom att med spända armar och sammanbitna käkar heroiskt hålla emot
den tunga lasten.

Till slut når de sin destination – en mattbutik
i distriktet Fatih, inte långt från turistmagneten Lilla Hagia Sofia. Moskén, som sägs vara förebild för Hagia Sofia, är en av Istanbuls allra äldsta bysantinska byggnader och väl värd ett besök. Inte minst för sitt vackert välvda tak och slösande rika utsmyckningar.

Bara en gata bort närmare vattnet är tystnaden plötsligt slående. Vi tar oss ner mot hamnen
där man har första parkett över båtarna som trafikerar det väldiga Bosporen. Här genom
det överraskande smala sundet samsas små fiskebåtar, lyxiga turistkryssare och enorma fraktfartyg. En rundtur på detta mytomspunna vatten, som via Marmaris-sjön förbinder Svarta havet med Medelhavet är ett måste.


Kebabmakare och trendande pizza

Tillbaka ute i det starka dagsljuset blir vi snabbt påminda om intensiteten i en stor stad som Istanbul. Aromerna från kvarterets kebabmakare är fullständigt knockande. Han har hård konkurrens av grannen som gör den krispigaste lahmacun, Turkiets svar på den napolitanska pizzan. Den färgrika, just nu starkt trendande pizzavarianten toppas med en frisk yoghurtsås och kryddan sumak.

De himmelska dofterna ackompanjeras av mer jordnära biltutor. Trafiken i en stad med drygt 14 miljoner invånare är förstås intensiv. Spårvagn är ett smart alternativ. Eller som de mattförsäljare vi snart ska se rulla nerför de stupbranta, smala gatorna med sin värdefulla last av handgjorda mattor. Duon lyckas på något sätt parera varenda gul taxibil och alla baklavaförsäljare genom att med spända armar och sammanbitna käkar heroiskt hålla emot den tunga lasten.



Till slut når de sin destination – en mattbutik i distriktet Fatih, inte långt från turistmagneten Lilla Hagia Sofia. Moskén, som sägs vara förebild för Hagia Sofia, är en av Istanbuls allra äldsta bysantinska byggnader och väl värd ett besök. Inte minst för sitt vackert välvda tak och slösande rika utsmyckningar.

Bara en gata bort närmare vattnet är tystnaden plötsligt slående. Vi tar oss ner mot hamnen där man har första parkett över båtarna som trafikerar det väldiga Bosporen. Här genom det överraskande smala sundet samsas små fiskebåtar, lyxiga turistkryssare och enorma fraktfartyg. En rundtur på detta mytomspunna vatten, som via Marmaris-sjön förbinder Svarta havet med Medelhavet är ett måste.


Till slut når de sin destination – en mattbutik i distriktet Fatih, inte långt från turistmagneten Lilla Hagia Sofia. Moskén, som sägs vara förebild för Hagia Sofia, är en av Istanbuls allra äldsta bysantinska byggnader och väl värd ett besök. Inte minst för sitt vackert välvda tak och slösande rika utsmyckningar.

Bara en gata bort närmare vattnet är tystnaden plötsligt slående. Vi tar oss ner mot hamnen där man har första parkett över båtarna som trafikerar det väldiga Bosporen. Här genom det överraskande smala sundet samsas
små fiskebåtar, lyxiga turistkryssare
och enorma fraktfartyg. En rundtur på detta mytomspunna vatten, som via Marmaris-sjön förbinder Svarta havet med Medelhavet är ett måste.


Kebabmakare och trendande pizza

Tillbaka ute i det starka dagsljuset blir vi snabbt påminda om intensiteten i en stor stad som Istanbul. Aromerna från kvarterets kebabmakare är fullständigt knockande. Han har hård konkurrens av grannen som gör den krispigaste lahmacun, Turkiets svar på den napolitanska pizzan. Den färgrika, just nu starkt trendande pizzavarianten toppas med en frisk yoghurtsås och kryddan sumak.

De himmelska dofterna ackompanjeras av mer jordnära biltutor. Trafiken i en stad med drygt 14 miljoner invånare är förstås intensiv. Spårvagn är ett smart alternativ. Eller som de mattförsäljare vi snart ska se rulla nerför de stup-branta, smala gatorna med sin värde-fulla last av handgjorda mattor. Duon lyckas på något sätt parera varenda gul taxibil och alla baklavaförsäljare genom att med spända armar och samman-bitna käkar heroiskt hålla emot den tunga lasten.

I kaptenshytten sitter Murat Özcan och styr med van hand.

– Jag gick egentligen i pension för åtta år sedan, men det är svårt att lämna det här. Jag är ju född i Beykoz, ett område med mycket grönska lite längre upp på den asiatiska sidan. Min pappa var också kapten, berättar Murat medan vi närmar oss den väldiga hängbron Fatih Sultan Mehmet som förbinder Europa med Asien.

Vad betyder Bosporen för en infödd
Istanbul-bo?
– (stort leende) Allt. Härifrån har man liksom hela staden i sin hand. När jag är ledig åker jag längre norrut mot Svarta havet och fiskar. Det fanns en period när Bosporen var ganska nersmutsad. Men idag tänks det mycket mer kring miljöfrågor och renhållning – och vattnet är renare än förr, inte minst tack vare restriktioner för de stora lastfartygen, säger han.




I kaptenshytten sitter Murat Özcan och styr med van hand.

– Jag gick egentligen i pension för
åtta år sedan, men det är svårt att
lämna det här. Jag är ju född i Beykoz, ett område med mycket grönska lite längre upp på den asiatiska sidan. Min pappa var också kapten, berättar Murat medan vi närmar oss den väldiga hängbron Fatih Sultan Mehmet
som förbinder Europa med Asien.

Vad betyder Bosporen för en infödd
Istanbul-bo?
– (stort leende) Allt. Härifrån har man liksom hela staden i sin hand. När jag är ledig åker jag längre norrut mot Svarta havet och fiskar. Det fanns en period när Bosporen var ganska nersmutsad. Men idag tänks det mycket mer kring miljö-frågor och renhållning – och vattnet är renare än förr, inte minst tack vare restriktioner för de stora lastfartygen, säger han.


Gratis övernattning med Turkish Airlines

Har man bara kort tid i Istanbul är Bosporen ett första intryck att rekommendera. Och för de resenärer som flyger med Turkish Airlines och har stop over över 20 timmar, bjuder flygbolaget på en hotellövernattning
i Istanbul.

Gratis stadstur inklusive mat med Tour Istanbul och Turkish Airlines

Från sundet syns staden nästan flimra förbi som ur en film. Istanbul är en smältdegel med internationella influenser. En organism i ständig rörelse
– lika trollbindande asiatisk som välbekant europé och som 2010 också
utsågs till europeisk kulturhuvudstad.

Kryddbasarer och mikrobryggerier

Mörkret börjar falla, vilket bara tycks öka känslan av välbefinnande. Inte minst tack vare den milda luften. Vi hinner med ett snabbt besök på den berömda kryddbasaren Misir Carsisi för att känna pulsen, provsmaka och pruta på priset på de många färgstarka kryddorna och konfekten.

I Bomonti, inte långt från universitetet Mimar Sinan, breder den nya staden ut sig. Kvarteren med nybyggda våningar, kaféer, kontor och restauranger tycks på ständig tillväxt. Trendig samlingsplats för barhoppare och nattsuddare är Bomontiada. Varsamt renoverat var det här ett av Istanbuls äldsta bryggerier, Bomonti Brewery.

I dag erbjuds krogar (som ultrakreddiga Kilimanjaro), barer, butiker, en matmarknad
och fotogalleriet Leica Gallery Istanbul både innanför och utanför tegelväggarna som skapar stämning med sin patinerade fabrikskänsla. Bomontiada är som den skönaste, tidlösa oas inklämd mellan de höga glaskomplex som är med och formar det nya Istanbul. En viktig mötesplats är Babylon, som redan tidigare var en berömd spelpunkt i en annan del av stan – men nu på kort tid seglat upp som Istanbuls kanske mest intressanta musikscen.


I dag erbjuds krogar (som ultrakreddiga Kilimanjaro), barer, butiker, en matmarknad och fotogalleriet Leica Gallery Istanbul både innanför och utanför tegelväggarna som skapar stämning med sin patinerade fabrikskänsla. Bomontiada är som den skönaste, tidlösa oas inklämd mellan de höga glaskomplex som är med och formar det nya Istanbul. En viktig mötesplats är Babylon, som redan tidigare var en berömd spelpunkt i en annan del av stan – men nu på kort tid seglat upp som Istanbuls kanske mest intressanta musikscen.

Kryddbasarer och mikrobryggerier

Mörkret börjar falla, vilket bara tycks öka känslan av välbefinnande. Inte minst tack vare den milda luften. Vi hinner med ett snabbt besök på den berömda kryddbasaren Misir Carsisi för att känna pulsen, provsmaka och pruta på priset på de många färgstarka kryddorna och konfekten.

I Bomonti, inte långt från universitetet Mimar Sinan, breder den nya staden ut sig. Kvarteren med nybyggda våningar, kaféer, kontor och restauranger tycks på ständig tillväxt. Trendig samlingsplats för barhoppare och nattsuddare är Bomontiada. Varsamt renoverat var
det här ett av Istanbuls äldsta bryggerier, Bomonti Brewery.

Gratis övernattning med Turkish Airlines

Har man bara kort tid i Istanbul är Bosporen ett första intryck att rekommendera. Och för de resenärer som flyger med Turkish Airlines och har stop över över 20 timmar, bjuder flygbolaget på en hotellövernattning
i Istanbul.

Gratis stadstur inklusive mat med Tour Istanbul och Turkish Airlines

Från sundet syns staden nästan flimra förbi som ur en film. Istanbul är en smältdegel med internationella influenser. En organism i ständig rörelse – lika trollbindande asiatisk som välbekant europé och som 2010 också
utsågs till europeisk kulturhuvudstad.

FAKTA: Turkish Airlines

Från etableringen 1933 med en flotta på fem flygplan, har Star Alliance-medlemmen Turkish Airlines idag 339 flygplan. Bolaget flyger till flest antal länder av alla flygbolag: 316 destinationer i 126 länder över hela världen, 266 av dessa är utrikes med de resterande 50 destinationerna inom landet.

Turkish Airlines flyger fler gånger per dag från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Läs mer om Turkish Airlines: www.turkishairlines.com


Serhat Paktas

Stadsguide med minnen från Lund

Kombinerade mikrobryggeriet och baren The Populist har tolv olika sorters öl på kran – från syrlig IPA till härligt honungslen ale och en dovt färgad veteöl. Här möter vi Serhat Paktas, mångårig stadsguide som även driver resebyrån Pakero Travel i Istanbul. Han är till stor hjälp för många svenska grupper som besöker Turkiets största stad.

– Jag flyttade till Sverige 1988. Nu bor jag åter permanent i Istanbul. Jag skulle säga att Turkiets turism är väldigt varierad: sol & bad, kultur, konferenser, säger Serhat Paktas och tar en klunk öl.

Du bodde i Lund i nio år. Vad lockade
med att komma tillbaka?

– Istanbul har en enorm energi. Jag har bott
här i snart 40 år, men det finns fortfarande
delar jag inte har varit i ännu. Jag har många återkommande svenska kunder som kommer
hit första gången med företaget. Sedan, efter första intrycken, kommer de med familjen eller
i mindre grupper. Jag skulle säga att det väntar nya överraskningar runt nästan varje hörn
i Istanbul, säger han.

Det är bara några saker Serhat saknar. Som
det svenska snuset. Tillbaka till hotellet tar vår fotograf snabbt hissen upp till rummet och hämtar några dosor.

Lugnet lägger sig åter över Serhat Paktas Istanbul.

Du bodde i Lund i nio år. Vad lockade med att komma tillbaka?
– Istanbul har en enorm energi. Jag har bott här i snart 40 år, men
det finns fortfarande delar jag inte har varit i ännu. Jag har många återkommande svenska kunder som kommer hit första gången med företaget. Sedan, efter första intrycken, kommer de med familjen eller
i mindre grupper. Jag skulle säga att det väntar nya överraskningar runt nästan varje hörn i Istanbul, säger han.

Det är bara några saker Serhat saknar. Som det svenska snuset. Tillbaka
till hotellet tar vår fotograf snabbt hissen upp till rummet och hämtar
några dosor.

Lugnet lägger sig åter över Serhat Paktas Istanbul.

Stadsguide med minnen från Lund

Kombinerade mikrobryggeriet och baren The Populist har tolv olika sorters öl på kran – från syrlig IPA till härligt honungslen ale och en dovt färgad veteöl. Här möter vi Serhat Paktas, mångårig stadsguide som även driver resebyrån Pakero Travel i Istanbul. Han är till stor hjälp för många svenska grupper som besöker Turkiets största stad.

– Jag flyttade till Sverige 1988. Nu bor jag åter permanent i Istanbul. Jag skulle säga att Turkiets turism är väldigt varierad: sol & bad, kultur, konferenser, säger Serhat Paktas och tar en klunk öl.

Du bodde i Lund i nio år. Vad lockade med att komma tillbaka?
– Istanbul har en enorm energi. Jag har bott här i snart 40 år, men det finns fortfarande delar jag inte har varit i ännu. Jag har många återkommande svenska kunder som kommer hit första gången med företaget. Sedan, efter första intrycken, kommer de med familjen eller i mindre grupper.
Jag skulle säga att det väntar nya överraskningar runt nästan varje hörn
i Istanbul, säger han.

Det är bara några saker Serhat saknar. Som det svenska snuset. Tillbaka till hotellet tar vår fotograf snabbt hissen upp till rummet och hämtar några dosor.

Lugnet lägger sig åter över Serhat Paktas Istanbul.

Annons - innehåll från Turkish Airlines