Premiumkänsla på alla plan

Så skapas
exklusiv
mersmak

ör fjärde gången hölls Turkish Airlines Corporate Club Conference i Istanbul i höstas. 1 200 travel managers från 75 länder hade samlats på exklusiva Hilton Bomonti för att ta del av de senaste trenderna och tendenserna under årets tema ”Expanding the Opportunities”.

Bakgrunden är att Turkish Airlines numera har en av Europas yngsta flygplansflottor. Samtidigt flyger bolaget till fler destinationer och länder än något annat flygbolag i världen. Och man gör det framför allt från Istanbul Airport, som invigdes i april 2019 efter en gigantisk logistisk operation döpt till ”The Great Move”.

Istanbul Airport: Het hubb

När Istanbul Airport, för övrigt redan hyllad för sina spektakulära arkitektoniska linjer, står helt färdig med en årlig kapacitet av 200 miljoner passagerare, är den tänkt att bli världens största flygplats och fungera som het hubb. Inte minst för alla affärsresenärer som vill ta sig från Europa och vidare till destinationer i Asien, USA och Afrika.


ör fjärde gången hölls Turkish Airlines Corporate Club Conference i Istanbul i höstas. 1 200 travel managers från 75 länder hade samlats på exklusiva Hilton Bomonti för att ta delav de senaste trenderna och tendenserna under årets tema ”Expanding the Opportunities”.

Bakgrunden är att Turkish Airlines numera har en av Europas yngsta flygplansflottor. Samtidigt flyger bolaget till fler destinationer och länder än något annat flygbolag i världen. Och man gör det framför allt från Istanbul Airport, som invigdes i april 2019 efter en gigantisk logistisk operation döpt till ”The Great Move”.

Istanbul Airport: Het hubb

När Istanbul Airport, för övrigt redan hyllad för sina spektakulära arkitektoniska linjer, står helt färdig med en årlig kapacitet av 200 miljoner passagerare, är den tänkt att bli världens största flygplats och fungera som het hubb. Inte minst för alla affärsresenärer som vill ta sig från Europa och vidare till destinationer i Asien, USA och Afrika.

Under konferensen passade samtidigt Turkish Airlines lojalitetsprogram Corporate Club på att fira sitt 10-årsjubileum. På scen i kongresshallen syntes bland andra moderatorn och BBC Worlds tungviktare Aaron Heslehurst i samtal med Turkish Airlines CEO Mehmet Ilker Ayci. Dagen innehöll också även intressanta gäster inom reseindustrin: Melanie Garrett från internationella intresseorganisationen GBTA (Global Business Travel Association) talade trender och utmaningar. Medan Celeste Headlee, amerikansk prisvinnande radiojournalistprofil och författare till ”We need to talk: How to Have Conversations That Matter”, betonade vikten av beteendevetenskap för att bättre förstå samtidens och framtidens resenärer.

LÄS MER: Om Turkish Airlines Corporate Club

Senaste spaningarna inom flyg- och resebranschen stod på agendan under Turkish Airlines Corporate Club Conference i Istanbul. Det exklusiva eventet samlar branschpublik från hela världen.
– Flygskam eller ej; vi behöver fortsätta resa. Och flyget fortsätter att vara en viktig del för det svenska affärsresandet, säger Lotten Fowler, general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA).

Under konferensen passade samtidigt Turkish Airlines lojalitetsprogram Corporate Club på att fira sitt 10-årsjubileum. På scen i kongresshallen syntes bland andra moderatorn och BBC Worlds tungviktare Aaron Heslehurst i samtal med Turkish Airlines CEO Mehmet Ilker Ayci. Dagen innehöll också även intressanta gäster inom reseindustrin: Melanie Garrett från internationella intresseorganisationen GBTA (Global Business Travel Association) talade trender och utmaningar. Medan Celeste Headlee, amerikansk prisvinnande radiojournalistprofil och författare till ”We need to talk: How to Have Conversations That Matter”, betonade vikten av beteendevetenskap för att bättre förstå samtidens och framtidens resenärer.

LÄS MER: Om Turkish Airlines Corporate Club

F

interliv i häftiga höghöjds-miljöer är något alldeles speciellt att bära med sig, långt efter vårens snösmältning.

Österrikiska Tyrolen är en klassisk destination för alla som gillar aktiv semester nära naturen. Och i de glest befolkade dalgångarna Ötztal och Zillertal finns fortfarande vita fläckar att upptäcka på den spetsiga alpkartan. 

Glaciäråkning på hög höjd

Ötztal har några av de högsta topparna i Österrike, och är landets enda skiddestination med tre skidområden på över 3 000 meters höjd: BIG 3. Glaciäråkningen från Tiefenbachkogl på 3 300 meter gör att delar av skidsystemet lyckas hålla öppet ända från slutet av oktober till långt in i maj. Hela skidområdet med sina 361 kilometer av preparerad pist öppnar i slutet av november.

Det är ingen slump att Ötztals huvudort Sölden har hamnat på den internationella pistkartan. Det är här som den storslagna världscupscirkusen i utförsåkning har sin pampiga premiär varje år. Sista helgen i oktober, 25-27/10, gick startskottet för denna vintriga vitaminkick – lika mycket en hyllning till utförsåkningen som säsongens kick off för den stenhårt packade pisten i Sölden.

LÄS MER: Det bästa av skidåkning i Tyrolen

Mehmet Ilker Ayci, Turkish Airlines CEO

För fjärde gången hölls Turkish Airlines Corporate Club Conference i Istanbul i höstas. 1 200 travel managers från 75 länder hade samlats på exklusiva Hilton Bomonti för att ta del av de senaste trenderna och tendenserna under årets tema ”Expanding the Opportunities”.

Bakgrunden är att Turkish Airlines numera har en av Europas yngsta flygplansflottor. Samtidigt flyger bolaget till fler destinationer och länder än något annat flygbolag i världen. Och man gör det framför allt från Istanbul Airport, som invigdes i april 2019 efter en gigantisk logistisk operation döpt till ”The Great Move”.

Istanbul Airport: Het hubb

När Istanbul Airport, för övrigt redan hyllad för sina spektakulära arkitektoniska linjer, står helt färdig med en årlig kapacitet av 200 miljoner passagerare, är den tänkt att bli världens största flygplats och fungera som het hubb. Inte minst för alla affärsresenärer som vill ta sig från Europa och vidare till destinationer i Asien, USA och Afrika.


Samlar svenska travel managers

Bland den månghövdade publiken på Hilton Bomonti
satt Lotten Fowler, general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA).

– För oss i Norden har Istanbul blivit ett viktigt nav. Många av våra storbolag använder Turkish Airlines som hubb. Jag hann tyvärr bara rusa igenom nya flygplatsen på väg hit, men jag tänker åka ut i god tid innan hemresan. Det ska bli spännande att uppleva, säger Lotten Fowler.

SBTA har funnits i 35 år. De cirka 250 medlemmarna är huvudsakligen stora och resvana svenska företag och myndigheter med egna travel managers.

– Turkish Airlines är en viktig partner till oss och många av våra medlemmar är deras kunder. Corporate Club Conference är en utmärkt möjlighet för oss att få ta del av restrender och samtidigt träffa och nätverka med andra reseansvariga och utbyta erfarenheter, fortsätter Lotten Fowler.

Sveriges Affärsreseförening är partner till internationella GBTA och ordnar nätverksträffar och utbildningar med travel managers. Dessutom bedrivs lobbying mot politiker och beslutsfattare på EU-nivå, en utmaning i sig att göra sig hörd i bruset och förmedla ett komplicerat budskap på ett lättförståeligt sätt.

Medlemsklubb med mervärde

– Vi vill ha glada och trygga kunder – både före, under och efter landning. Därför satsar vi lika mycket på att ha en modern flygplansflotta och en service och attityd ombord som ska få gästerna att må bra. Välbefinnande står alltid i första fokus för oss, svarade Mehmet Ilker Ayci från scenen på Aaron Heselhursts fråga om hur Turkish Airlines vill fortsätta utvecklas.

Turkish Airlines Corporate Club är skapad just för trygga, trogna resenärer, en internationell medlemsklubb tillägnad företag och dess anställda som regelbundet flyger internationellt.

Några av fördelarna med ett Corporate Club Card är att företagen får rabatter, full flexibilitet vid biljettbokning, generösa bagageregler, Miles & Smiles-poäng att använda inom Star Alliance-gruppen och prioriterad ombordstigning både för ekonomi- och businessklass-passagerare.

Resenärer i businessklass erbjuds också Turkish Airlines prisvinnande gourmeträtter ombord, serverade av flygbolagets flinka Flying Chefs.
Ännu kvar på fast mark bjuds lyxen att slappna av i loungen på Istanbul Airport. Där serveras allt från sprakande bioupplevelser till snabba svingar i golfsimulatorn, förstås kryddat med mängder av kulinariska kök från stora delar av världen.

LÄS MER: Om livet i loungen

Medlemsklubb med mervärde

– Vi vill ha glada och trygga kunder – både före, under och efter landning. Därför satsar vi lika mycket på att ha en modern flygplansflotta och en service och attityd ombord som ska få gästerna att må bra. Välbefinnande står alltid i första fokus för oss, svarade Mehmet Ilker Ayci från scenen på Aaron Heselhursts fråga om hur Turkish Airlines vill fortsätta utvecklas.

Turkish Airlines Corporate Club är skapad just för trygga, trogna resenärer, en internationell medlemsklubb tillägnad företag och dess anställda som regelbundet flyger internationellt.

Några av fördelarna med ett Corporate Club Card är att företagen får rabatter, full flexibilitet vid biljettbokning, generösa bagageregler, Miles & Smiles-poäng att använda inom Star Alliance-gruppen och prioriterad ombordstigning både för ekonomi- och businessklass-passagerare.

Resenärer i businessklass erbjuds också Turkish Airlines prisvinnande gourmeträtter ombord, serverade av flygbolagets flinka Flying Chefs.
Ännu kvar på fast mark bjuds lyxen att slappna av i loungen på Istanbul Airport. Där serveras allt från sprakande bioupplevelser till snabba svingar i golfsimulatorn, förstås kryddat med mängder av kulinariska kök från stora delar av världen.

LÄS MER: Om livet i loungen

Samlar svenska travel managers

Bland den månghövdade publiken på Hilton Bomonti satt Lotten Fowler, general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA).

– För oss i Norden har Istanbul blivit ett viktigt nav. Många av våra storbolag använder Turkish Airlines som hubb. Jag hann tyvärr bara rusa igenom nya flygplatsen på väg hit, men jag tänker åka ut i god tid innan hemresan. Det ska bli spännande att uppleva, säger Lotten Fowler.

SBTA har funnits i 35 år. De cirka 250 medlemmarna är huvudsakligen stora och resvana svenska företag och myndigheter med egna travel managers.

– Turkish Airlines är en viktig partner till oss och många av våra medlemmar är deras kunder. Corporate Club Conference är en utmärkt möjlighet för oss att få ta del av restrender och samtidigt träffa och nätverka med andra reseansvariga och utbyta erfarenheter, fortsätter Lotten Fowler.

Sveriges Affärsreseförening är partner till internationella GBTA och ordnar nätverksträffar och utbildningar med travel managers. Dessutom bedrivs lobbying mot politiker och beslutsfattare på EU-nivå, en utmaning i sig att göra sig hörd i bruset och förmedla ett komplicerat budskap på ett lättförståeligt sätt.

interliv i häftiga höghöjds-miljöer är något alldeles speciellt att bära med sig, långt efter vårens snösmältning.

Österrikiska Tyrolen är en klassisk destination för alla som gillar aktiv semester nära naturen. Och i de glest befolkade dalgångarna Ötztal och Zillertal finns fortfarande vita fläckar att upptäcka på den spetsiga alpkartan. 

Glaciäråkning på hög höjd

Ötztal har några av de högsta topparna i Österrike, och är landets enda skiddestination med tre skidområden på över 3 000 meters höjd: BIG 3. Glaciäråkningen från Tiefenbachkogl på 3 300 meter gör att delar av skidsystemet lyckas hålla öppet ända från slutet av oktober till långt in i maj. Hela skidområdet med sina 361 kilometer av preparerad pist öppnar i slutet av november.

Lyx ska inte bara vara för några få. Alla borde ha rätt att ibland få känna sig lite extra uppassade, ompysslade och som hemma. Men upplevelsen av att antingen bli väl omhändertagen eller ignorerad är ibland extra påtaglig just under en flygresa.

För Turkish Airlines har värme och välbefinnande länge varit ett mål under resans gång. Något som gärna ska märkas av redan när resenärerna äntrar planet och slår sig ner i fåtöljerna. 

Mellanlandning från Mombasa

Maria Sjöberg sitter med sin sambo
i business class på väg från Istanbul
till Stockholm. Paret har mellanlandat på helt nya Istanbul Airport efter att
ha återvänt efter en avslappnande solsemester i Mombasa alldeles vid
den kenyanska kusten.















Det är ingen slump att Ötztals huvudort Sölden har hamnat på den internationella pistkartan. Det är här som den storslagna världscupscirkusen i utförsåkning har sin pampiga premiär varje år. Sista helgen i oktober, 25-27/10, gick startskottet för denna vintriga vitaminkick – lika mycket en hyllning till utförsåkningen som säsongens kick off för den stenhårt packade pisten i Sölden.

LÄS MER: Det bästa av skidåkning i Tyrolen

Lotten Fowler, general manager på Sveriges Affärsreseförening (SBTA)

Två tågvänliga destinationer

Både Ötztal och Zillertal går att enkelt nå med tåg, antingen från Tyrolens inofficiella huvudstad Innsbruck eller från de större internationella rutterna norrut från München. 

Zillertal är ett av Tyrolens hemliga höjdarställen. Ett härligt hide away med mycket skidåkning i perfekt preparerade pister i fokus. Ankomsten är avslappnad, tack vare den charmiga smalspåriga Zillertalbahn som tuffar fram längs foten av bergen till 16 stationer med orten Mayrhofen som slutdestination.

Minnen från myllrande marknad

Utanför flygplansfönstret har solnedgången just färgat hela himlen röd
och solen lyser likt en gigantisk blodapelsin. I den ombonade, varma miljön inne i planet sträcker passagerarna på benen, fäller tillbaka sätet och väljer sedan mellan ett stort urval av nya filmer och tv-serier.

Kvällens måltid var lika spännande som mättande. Som förrätt fyra små mezerätter med läckra, lätta smaker, serverade på riktigt porslin och med bestick av metall. Inget plast inom synhåll. Huvudrätten var grillade köttbullar ”turkish style”, med fräscha grönsaker, bulgur, och rostad rödpeppar – följt av små ostar och en vit chokladmousse.

Och till kaffet följer vi förstås Maria Sjöbergs exempel och mumsar gärna på ett par turkish delights. Sötsakerna återskapar snabbt starka doft- och smakminnen från en vandring runt en av Istanbuls många myllrande och smått mytomspunna matmarknader.

BOKA HÄR: Vinterkampanj hos Turkish Airlines till 31 januari 2020

Zillertal – frostad vinterdröm

För oss svenskar är den långa dalgången längs floden Ziller kanske mest känd för skidåkningen ovanför Mayrhofen. Men skidområdets hela 535 kilometer är en frostad dröm om vinterliv, vackert vävd i ett modernt nätverk av linbanor och nästintill ljudlösa stolliftar. 

LÄS MER: Härlig atmosfär och skidåkning i Zillertal

Väckarklockan ringer klockan halvsex. Utanför det småskaligt eleganta boutiquehotellet Das Posthotel i samhället Zell am Ziller väntar ett kompakt mörker. En liten kopp svart kaffe på stående fot och några stärkande chokladbitar, sedan in i minibussen mot Mayrhofen. Här hittas ett av Zillertals dragplåster: morgonskidåkning före frukost.

Perfekt preparerade pister

Redan vid sjutiden öppnar några av nerfarterna med den allra krispigaste och skiraste skidåkning, där man bokstavligen sätter sin personliga signatur på den orörda pisten. Samtidigt som man ser solen stiga bakom de spetsiga topparna och slås av tystnaden här mitt i den mäktiga alpmiljön. Nattugglor tar sig med fördel också till guldpisten Stefan Eberharter för skidåkning i månskenet. Den som vill upptäcka ännu svartare sidor av Zillertal tar plats i passagerarsätet på en 9 ton tung pistmaskin för att se hur det där perfekta manchestermönstret skapas

En värdefull bransch

– Vi skulle också gärna se fler små och medelstora svenska företag som medlemmar. Här på konferensen har de en global möjlighet att träffa kollegor och utbyta erfarenheter. Som Melanie Garrett talade om är det osäkert just nu vart affärsresandet är på väg. Men bara i Sverige brukar vi tala om en bransch värd mellan 20 och 115 miljarder. Spannet beror lite på vad man inkluderar. Lägger man till traktamenten och restidsersättningar hamnar man i det högre spannet, säger hon.

Slår man ihop hela Norden är regionen den tionde största marknaden globalt inom affärsresandet. Och det fortsätter öka i Sverige, till skillnad mot i vissa större länder. Lotten Fowler förklarar det med att vi är en liten nation, starkt export- och handelsberoende och med många specialistkunskaper.

– Flygskam eller ej; vi behöver fortsätta resa. Och flyget fortsätter att vara en viktig del för affärsresandet. Vi hinner inte åka tåg till alla möten utomlands säg en måndag morgon. Om vi talar hållbarhet skulle vi dessutom hamna i en annan diskussion: Är det rimligt att sätta en medarbetare på en sådan resa? För övrigt en annan av trenderna som Melanie pratade om: Traveller wellbeing, balansen mellan kostnader, tid och hur viktigt det är att behålla sina medarbetare, säger hon.


En värdefull bransch

– Vi skulle också gärna se fler små och medelstora svenska företag som medlemmar. Här på konferensen har de en global möjlighet att träffa kollegor och utbyta erfarenheter. Som Melanie Garrett talade om är det osäkert just nu vart affärsresandet är på väg. Men bara i Sverige brukar vi tala om en bransch värd mellan 20 och 115 miljarder. Spannet beror lite på vad man inkluderar. Lägger man till traktamenten och restidsersättningar hamnar man i det högre spannet, säger hon.

Slår man ihop hela Norden är regionen den tionde största marknaden globalt inom affärsresandet. Och det fortsätter öka i Sverige, till skillnad mot i vissa större länder. Lotten Fowler förklarar det med att vi är en liten nation, starkt export- och handelsberoende och med många specialistkunskaper.

– Flygskam eller ej; vi behöver fortsätta resa. Och flyget fortsätter att vara en viktig del för affärsresandet. Vi hinner inte åka tåg till alla möten utomlands säg en måndag morgon. Om vi talar hållbarhet skulle vi dessutom hamna i en annan diskussion: Är det rimligt att sätta en medarbetare på en sådan resa? För övrigt en annan av trenderna som Melanie pratade om: Traveller wellbeing, balansen mellan kostnader, tid och hur viktigt det är att behålla sina medarbetare, säger hon.

Så lite av glorifieringen kring resandet har
börjat avta?

– O ja, absolut. Men när man reser ska det vara kostnadseffektivt och bra för medarbetarna. Saker måste fungera, både tids- och standardmässigt. Det finns mycket pengar att spara för företag om man börjar titta på travel management, säger Lotten Fowler.

Flygnördig BBC-profil

I pausen springer vi på den snabbpratande tv-profilen Aaron Heselhurst, något av en nördig specialist på flygbranschen. I bland annat BBC-programmet World Business Report har Heselhurst följt Turkish Airlines resa med allt större intresse.

– Hade jag inte varit inom televisionen skulle jag nog arbetat i flygindustrin. Och jag har följt Turkish Airlines under lång tid nu. Deras tillväxt är fenomenal. Frågan är; kommer de att ha passagerare nog att fylla alla plan? Ja, det får framtiden utvisa. Men sanningen är att de har mängder med destinationer bara 3 timmar härifrån Istanbul Airport, säger Aaron Heselhurst.

Skapa hemma-känsla

– Jag skulle säga att vi själva är vår största konkurrent. Men för att bli
ännu bättre måste man veta vem man är och var man kommer ifrån. När passageraren äntrar planet vill vi att det ska kännas som att komma hem. De flesta flygbolag kan erbjuda ett bra utbud av underhållning och filmer, men alla kan inte skapa den där speciella känslan av omhänder-tagande, berättade M Ilker Ayci, styrelse-ordförande i Turkish Airlines, när han gästade Turkish Airlines Corporate Club i höstas.

10-årsjubilerande medlemsklubben Turkish Airlines Corporate Club höll sin årliga konferens i Istanbul inför en publik av 1200 internationella travel managers under temat Expanding the Opportunities.

– För att kunna både behålla och få nya resenärer är vi måna om att satsa både på den senaste flygplansflottan och att ha en service ombord som ska få gästerna att må bra. Välbefinnande står alltid i första rummet för oss, sade M Ilker Ayci vidare.

LÄS MER: Fördelarna med Turkish Airlines Corporate Club



















Två tågvänliga destinationer

Både Ötztal och Zillertal går att enkelt nå med tåg, antingen från Tyrolens inofficiella huvudstad Innsbruck eller från de större internationella rutterna norrut från München. 

Zillertal är ett av Tyrolens hemliga höjdarställen. Ett härligt hide away med mycket skidåkning i perfekt preparerade pister i fokus. Ankomsten är avslappnad, tack vare den charmiga smalspåriga Zillertalbahn som tuffar fram längs foten av bergen till 16 stationer med orten Mayrhofen som slutdestination.

Zillertal – frostad vinterdröm

För oss svenskar är den långa dalgången längs floden Ziller kanske mest känd för skidåkningen ovanför Mayrhofen. Men skidområdets hela 535 kilometer är en frostad dröm om vinterliv, vackert vävd i ett modernt nätverk av linbanor och nästintill ljudlösa stolliftar. 

LÄS MER: Härlig atmosfär och skidåkning i Zillertal

Väckarklockan ringer klockan halvsex. Utanför det småskaligt eleganta boutiquehotellet Das Posthotel i samhället Zell am Ziller väntar ett kompakt mörker. En liten kopp svart kaffe på stående fot och några stärkande chokladbitar, sedan in i minibussen mot Mayrhofen. Här hittas ett av Zillertals dragplåster: morgonskidåkning före frukost.

Perfekt preparerade pister

Redan vid sjutiden öppnar några av nerfarterna med den allra krispigaste och skiraste skidåkning, där man bokstavligen sätter sin personliga signatur på den orörda pisten. Samtidigt som man ser solen stiga bakom de spetsiga topparna och slås av tystnaden här mitt i den mäktiga alpmiljön. Nattugglor tar sig med fördel också till guldpisten Stefan Eberharter för skidåkning i månskenet. Den som vill upptäcka ännu svartare sidor av Zillertal tar plats i passagerarsätet på en 9 ton tung pistmaskin för att se hur det där perfekta manchestermönstret skapas

Minnen från myllrande marknad

Utanför flygplansfönstret har solnedgången just färgat hela himlen röd
och solen lyser likt en gigantisk blodapelsin. I den ombonade, varma miljön inne i planet sträcker passagerarna på benen, fäller tillbaka sätet och väljer sedan mellan ett stort urval av nya filmer och tv-serier.

Kvällens måltid var lika spännande som mättande. Som förrätt fyra små mezerätter med läckra, lätta smaker, serverade på riktigt porslin och med bestick av metall. Inget plast inom synhåll. Huvudrätten var grillade köttbullar ”turkish style”, med fräscha grönsaker, bulgur, och rostad rödpeppar – följt av små ostar och en vit chokladmousse.

Och till kaffet följer vi förstås Maria Sjöbergs exempel och mumsar gärna på ett par turkish delights. Sötsakerna återskapar snabbt starka doft- och smakminnen från en vandring runt en av Istanbuls många myllrande och smått mytomspunna matmarknader.

BOKA HÄR: Vinterkampanj hos Turkish Airlines till 31 januari 2020

Aaron Heselhurst, TV-profil

Så lite av glorifieringen kring resandet har börjat avta?

– O ja, absolut. Men när man reser ska det vara kostnadseffektivt och bra för medarbetarna. Saker måste fungera, både tids- och standardmässigt. Det finns mycket pengar att spara för företag om man börjar titta på travel management, säger Lotten Fowler.

Flygnördig BBC-profil

I pausen springer vi på den snabbpratande tv-profilen Aaron Heselhurst, något av en nördig specialist på flygbranschen. I bland annat BBC-programmet World Business Report har Heselhurst följt Turkish Airlines resa med allt större intresse.

– Hade jag inte varit inom televisionen skulle jag nog arbetat i flygindustrin. Och jag har följt Turkish Airlines under lång tid nu. Deras tillväxt är fenomenal. Frågan är; kommer de att ha passagerare nog att fylla alla plan? Ja, det får framtiden utvisa. Men sanningen är att de har mängder med destinationer bara 3 timmar härifrån Istanbul Airport, säger Aaron Heselhurst.

Läran att lyssna

Tillbaka i kongresshallen har det blivit tid för Celeste Headlee från Georgia som nått världspublik bland annat genom sina TED-talks – ”10 Ways to Have a Better Conversation” har fått mer än 21 miljoner visningar. I ett peppande föredrag om utmaningarna för resebranschen och världens travel managers, slog hon ett slag för konsten att lyckas lyssna.

Celeste Headlee avslutade med att citera Dalai Lama:
– När du talar, upprepar du bara vad du redan vet. Men när du lyssnar kan du lära dig något nytt.

LÄS MER: Om Turkish Airlines Corporate Club

FAKTA: Turkish Airlines

Från etableringen 1933 med en flotta på fem flygplan, har Star Alliance-medlemmen Turkish Airlines idag 339 flygplan. Bolaget flyger till flest antal länder av alla flygbolag: 316 destinationer i 126 länder över hela världen, 266 av dessa är utrikes med de resterande 50 destinationerna inom landet.

Turkish Airlines flyger fler gånger per dag från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Läs mer om Turkish Airlines: www.turkishairlines.com


FAKTA: Turkish Airlines

Från etableringen 1933 med en flotta på fem flygplan, har Star Alliance medlemmen Turkish Airlines idag 339 flygplan. Bolaget flyger till flest antal länder av alla flygbolag: 316 destinationer i 126 länder över hela världen, 266 av dessa är utrikes med deresterande 50 destinationerna inom landet.

Turkish Airlines flyger fler gångerper dag från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Läs mer om Turkish Airlines: www.turkishairlines.com


Annons - innehåll från Turkish Airlines