”Teknik är viktigt, men människorna måste komma först”

Den nya teknikens verkliga värde kan bara frigöras genom mänskliga egenskaper. Därför kommer företag som behåller människorna i centrum ha bäst förutsättningar i framtiden.
Det anser Sampath Sowmyanarayan, CEO för Global Enterprise på Verizon Business.

Är framtidens arbetsplats bionisk? Det verkar allt mer troligt i en post-covid “business as usual”– miljö, där företag kommer att behöva fläta samman tekniska möjligheter med mänskliga egenskaper för att vara framgångsrika. 

 

Utgångspunkten för organisationer bör vara att tänka på distansarbete i kontexten av bredare affärstrender. Ett white paper som Sampath Sowmyanarayan nyligen skrev tillsammans med Tami Erwin, CEO för Verizon Business och Boston Consulting Group, visar att innan covid-19, fanns det redan två viktiga trender som höll på att förändra våra arbetsplatser: teknik och data som genomsyrar alla delar av verksamheten, och ett dramatiskt skifte inom talangpoolen, både vad gäller förväntningar från kandidater och vilken typ av kompetens som krävs. Företagsledare måste därför överväga hur de kan använda teknik som en möjliggörare för distansarbete, men också se att deras framtida tillstånd måste vara mer organiskt och flexibelt än tidigare. 

 

Hur, vem och var

För att uppnå detta, behöver företag först fokusera på vilken typ av teknik de behöver, och då specifikt deras data och digitala plattformar. Ännu viktigare är att titta på hur människor och maskiner, såväl som människor och människor, interagerar inom verksamheten. Ett användbart tillvägagångssätt är att fråga sig “Hur, vem och var”: 

 

  • ”Hur” handlar om att planera för förändring genom att använda ett agilt sätt att arbeta, med fokus på samarbete och snabbt beslutsfattande. På en decentraliserad arbetsplats är nyckeln till framgång att låta anställda blomstra i tekniska och sammankopplade team snarare än att vara beroende av formella rapporteringshierarkier, rigida arbetsbeskrivningar och processer.

 

  • ”Vem” handlar om att planera förändring för och genom nya talanger. Företag som vill använda teknik på nya och annorlunda sätt måste också se med nya ögon på talangpoolen – nya kompetensuppsättningar kommer att premieras. Utmaningen blir att hitta de här talangerna – och hur man balanserar de nya förmågorna mot kompetens och omskolning av anställda. En sak är tydlig – gigekonomin kommer sannolikt att spela en viktig roll och orsaka en dramatisk förändring när det kommer till befintliga företagsstrukturer.

 

  • ”Var” handlar om att planera byte av plats. Det första man behöver överväga är det oundvikliga med att fysiska arbetsplatser övergår till att bli virtuella eller hybrida, något som sker eftersom flexibla arbetsmodeller blir allt mer vanliga. Utmaningen här är att många företagsledare har vuxit upp i kontorsbaserade arbetsmiljöer, och att ett flexibelt koncept kräver ett omfattande förändringsarbete. Vi vet dock redan att många anställda uppskattar möjligheten att arbeta flexibelt.

 

 

Styr med huvud, hjärta och händer

Det som är viktigast att tänka på i framtidens arbetsplats är enligt Sampath Sowmyanarayan, hur man behåller människorna och den mänskliga kontakten i kärnan av verksamheten. Företag måste se till att mänskliga beslut avgör hur arbetsplatsen ska fungera snarare än att sugas in i en värld som styrs av algoritmer. 

 

Teknik är viktigt – men människorna måste komma först, och människor måste kunna kontrollera variabler och trösklar, samt bestämma över etiska och moraliska dilemman baserade på mänskliga erfarenheter och logiskt tänkande.

 

För företagsledare är kanske den mest kritiska uppgiften när det kommer till att skapa framtidens arbetsplats att få sina medarbetare att känna sig engagerade och involverade – detta kommer att definiera deras framtida framgångar. Det innebär att leda från fronten, med ett starkt och äkta ledarskap som balanserar framåtblickande optimism med en realistisk syn på vad anställda kan förvänta sig av varje ny arbetsmodell.

 

Anställda vänder sig till sina ledare för empati, försäkran och meningsfullhet, därför måste ledarna vara fullt närvarande i vad som händer i realtid, och ses och höras. De måste visa att de helhjärtat stöttar sina medarbetare, särskilt när fysiska interaktioner börjar övergå till virtuella, samt fokusera på det som binder människor samman över länder och tidszoner.

 

Sampath Sowmyanarayan menar att det finns tre viktiga människocentrerade, och sammanvävda stöttepelare för ledarskap: “Huvudet, hjärtat och händerna”. Dessa pelare måste fungera bra tillsammans – i en sammanhängande verksamhet stöttar de var och en varandra. 

 

  • “Huvudet” handlar om att föreställa sig framtiden och fokusera på de stora delarna. Vad är organisationens strategi och vision?

 

  • “Hjärtat” handlar om att inspirera och stärka människor. Vad är organisationens syfte, värderingar och kultur?

 

  • “Händerna” handlar om att genomföra och förnya uppgifter på ett agilt sätt. Vilken uppsättning åtgärder krävs för att det ska hända?

 

 

Det säger sig självt att många organisationer redan har upplevt en stor förändring i hur de arbetar. Framöver kommer detta skifte att fortsätta. Eftersom covid-19-pandemin ger ledare möjlighet att reflektera över, och vid behov, förnya sin verksamhets stöttepelare – är tiden att agera nu.

 

Ledare måste reflektera över var verksamheten har varit stark respektive svag. Vilka nya metoder vill de behålla och vilka initiativ vill de stoppa eller dra igång? Är beslut och handlingar i linje med företagets mål och syfte? Slutligen, och ännu viktigare, behöver de gå från teori till handling – hur kan dessa stöttepelare kommuniceras ut, (om)artikuleras, aktiveras och bäddas in i organisationen efter krisen för att den ska kunna återhämta sig – detta kommer att skapa vägen framåt.

De som varsamt genomgår den här transformationen, och behåller människorna i centrum, kommer ligga bäst till i framtiden.  

 

EXTERN LÄNK: Upptäck hur du kan leda arbetet annorlunda på framtidens arbetsplats

 

Dagens Industri
Ansvarig utgivare: Peter Fellman
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies