Y

VOLVO CAR SVERIGE

image.png

Utan kyla och snö – inga tävlingar. För Vasaloppet blir klimatförändringar
ett allt tydligare hot. Därför jobbar organisationen för att bli fossilfria,
med hjälp av Volvo Cars ser man över sina transporter.

– Vi känner ett stort ansvar för att minska klimatpåverkan, säger
Mats Rylander, projektledare med ansvar för hållbarhet.


I fäders spår mot en hållbar framtid

I fäders spår mot en hållbar framtid

Utan kyla och snö – inga tävlingar.
För Vasaloppet blir klimatförändringar
ett allt tydligare hot. Därför jobbar organisationen för att bli fossilfria,
med hjälp av Volvo Cars ser man över sina transporter.

– Vi känner ett stort ansvar för att minska klimatpåverkan, säger Mats Rylander, projektledare med ansvar för hållbarhet.


Mats rylander

Pang! Skottet ljuder och klyver den spända tystnaden över Sälens vinterklädda startområde. Tiotusentals stavar trycks ner i snön och en lavin av åkare brakar iväg. De har 90 kilometers skidåkning i utmanande terräng framför sig. Klassikern Vasaloppet är igång.

– Innan känner man förväntan i luften. Folk vill iväg. Vissa oroar sig över om man ska klara sig hela vägen, andra funderar på föret. Ju närmare start, desto mindre snack. Då tittar man mer på varandra, sedan är det bara att köra. Det är en blandning av ångest och glädje, berättar Mats Rylander.

Upplevelsen är unik. I skidspåret kommer man nära det genuina Dalarna med doften av skog, vackert kuperad terräng och fäbodarna som kantar banan. Längs spåret väntar också tusentals glada åskådare och funktionärer som hejar på alla som åker förbi och peppar de som har det tungt i uppförsbackarna. Och naturligtvis den obligatoriska blåbärssoppan som smakar himmelskt när trötta kroppar behöver extra energi.

Mats Rylander befinner sig nio mil söderut när starten går. I rollen som ansvarig för målområdet i Mora har han det sista ordet över allt som händer där. På Vasaloppsöndagen är han på plats från klockan sex.

– Det är full rulle i princip två veckor innan. Folk jobbar långt in på natten varje dag. Centrala Mora förvandlas i princip till ett enormt mäss- och målområde så det är mycket som ska klaffa, det är allt från tv:s teknik till hur busstrafiken lokalt påverkas. Därför känns söndagen som den lättaste dagen med all glädje från alla deltagare, funktionärer och åskådare. Hjältarna som kommer in i slutet, det värmer i hjärtat.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

Upplevelsen är unik. I skidspåret kommer man nära det genuina Dalarna med doften av skog, vackert kuperad terräng och fäbodarna som kantar banan. Längs spåret väntar också tusentals glada åskådare och funktionärer som hejar på alla som åker förbi och peppar de som har det tungt i uppförsbackarna. Och naturligtvis den obligatoriska blåbärssoppan som smakar himmelskt när trötta kroppar behöver extra energi.

Mats Rylander befinner sig nio mil söderut när starten går. I rollen som ansvarig för målområdet i Mora har han det sista ordet över allt som händer där. På Vasaloppsöndagen är han på plats från klockan sex.

– Det är full rulle i princip två veckor innan. Folk jobbar långt in på natten varje dag. Centrala Mora förvandlas i princip till ett enormt mäss- och målområde så det är mycket som ska klaffa, det är allt från tv:s teknik till hur busstrafiken lokalt påverkas. Därför känns söndagen som den lättaste dagen med all glädje från alla deltagare, funktionärer och åskådare. Hjältarna som kommer in i slutet, det värmer i hjärtat.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.


Pang! Skottet ljuder och klyver den spända tystnaden över Sälens vinterklädda startområde. Tiotusentals stavar trycks ner i snön och en lavin av åkare brakar iväg. De har 90 kilometers skidåkning i utmanande terräng framför sig. Klassikern Vasaloppet är igång.

– Innan känner man förväntan i luften. Folk vill iväg. Vissa oroar sig över om man ska klara sig hela vägen, andra funderar på föret. Ju närmare start, desto mindre snack. Då tittar man mer på varandra, sedan är det bara att köra. Det är en blandning av ångest och glädje, berättar Mats Rylander.


Ett år var han själv bland de 300 snabbaste av Vasaloppets över 15 000 deltagare. Då var han 19 år.
På den tiden satsade Mats, uppväxt i Falun, på en skidkarriär – men:

– Jag insåg att det inte skulle bli något när Gunde åkte ifrån (skratt). Numera är jag en glad motionär och det var nog en sju-åtta år sedan jag åkte senast. Men jag har provat långlopp utomlands, lite för att tjuvtitta hur de organiserar saker och ting.

Just jämförelsen med andra lopp är viktig. Inte bara för rent organisatorisk inspiration – ”vi kan lära oss att hämta både stora och små bra lösningar som förbättrar oss” – men även sett till hållbarhet.

– Jämfört med andra arrangörer, inte bara i Sverige, har vi kommit långt för att minska klimatavtrycket. Jag skulle säga att alla loppen som ingår i en Svensk Klassiker ligger framkant, säger Mats och lägger till:

– Som arrangör har vi ett stort ansvar, utan samarbetet med våra partners skulle det inte gå.

Ett år var han själv bland de 300 snabbaste av Vasaloppets över 15 000 deltagare. Då var han 19 år. På den tiden satsade Mats, uppväxt i Falun, på en skidkarriär – men:

– Jag insåg att det inte skulle bli något när Gunde åkte ifrån (skratt). Numera är jag en glad motionär och det var nog en sju-åtta år sedan jag åkte senast. Men jag har provat långlopp utomlands, lite för att tjuvtitta hur de organiserar saker och ting.

Just jämförelsen med andra lopp är viktig. Inte bara för rent organisatorisk inspiration
– ”vi kan lära oss att hämta både stora och små bra lösningar som förbättrar oss”
– men även sett till hållbarhet.

– Jämfört med andra arrangörer, inte bara
i Sverige, har vi kommit långt för att minska klimatavtrycket. Jag skulle säga att alla loppen som ingår i en Svensk Klassiker ligger framkant, säger Mats och lägger till:

– Som arrangör har vi ett stort ansvar, utan samarbetet med våra partners skulle det inte gå.

Vasaloppet har jobbat med hållbarhet i många år och ett mer systematiskt arbete har skett sedan 2016. Mats samordnar jobbet, som utgår från sex av FN:s globala miljömål – där hälsa och välbefinnande är ett.

– Vi ser oss som en motor för folkhälsa och motion. Vårt mål är att göra människor friskare, att få folk att leva på ett sunt sätt. Att leva ett sunt liv med motion och hälsa hjälper till att vara en hållbar konsument.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

Vasaloppet följer de beslut som tagits av Sveriges riksdag om att organisationer till 2040 ska vara fossilfria. För Vasaloppet gäller detta alla arrangemang, vilket inkluderar samtliga skidlopp samt sommarhalvårets cykel- och löplopp. En rejäl utmaning för arrangemangen är deltagarnas transporter till och från tävlingarna, som står för 85 procent av koldioxidutsläppen.

– För oss som arrangör ställer det följdfrågan: Hur kan vi bidra till att minska klimatavtrycket i en landsdel där kommunikationer är en utmaning? Svaret, tror vi, är att få ut rätt budskap och ge deltagarna kunskap om alternativen.

Vasaloppet följer de beslut som tagits av Sveriges riksdag om att organisationer till 2040 ska vara fossilfria. För Vasaloppet gäller detta alla arrangemang, vilket inkluderar samtliga skidlopp samt sommarhalvårets cykel- och löplopp. En rejäl utmaning för arrangemangen är deltagarnas transporter till och från tävlingarna, som står för 85 procent av koldioxidutsläppen.

– För oss som arrangör ställer det följdfrågan: Hur kan vi bidra till att minska klimatavtrycket i en landsdel där kommunikationer är en utmaning? Svaret, tror vi, är att få ut rätt budskap och ge deltagarna kunskap om alternativen.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

Vasaloppet har jobbat med hållbarhet i många år och ett mer systematiskt arbete har skett sedan 2016. Mats samordnar jobbet, som utgår från sex av FN:s globala miljömål – där hälsa och välbefinnande är ett.

– Vi ser oss som en motor för folkhälsa och motion. Vårt mål är att göra människor friskare, att få folk att leva på ett sunt sätt. Att leva ett sunt liv med motion och hälsa hjälper till att vara en hållbar konsument.

» Vasaloppet är världens största långlopp på skidor som ägs och drivs av de ideella föreningarna IFK Mora och Sälens IF.

» Första loppet arrangerades 1922, var 90 kilometer och gick från Berga by i Sälen till Mora. Länge var detta enda loppet. Numera finns även Nattvasan 90, Vasaloppet 45, Nattvasan 45 (båda halva sträckan), Öppet Spår söndag och måndag, Stafettvasan, samt Tjejvasan och Vasaloppet 30 (sista 30 kilometrarna). Även barn- och ungdomslopp finns. Blåbärsloppet från Eldris 9 km är ett gratis lopp för alla

» Huvudloppet går alltid av stapeln första söndagen i mars och har i nuläget ett maxtak på 15 800 deltagare. Totalt deltar cirka 65 000 personer årligen i de olika skidloppen.

» Sommarveckan började med Vasastafetten 2008, sedan tillkom Cykelvasan 2009 i olika distanser. 2014 tillkom löploppet Ultravasan 90 och 45. Från 2020 tillkommer Trailvasan 30. Cykel- och löploppen arrangeras sommartid.

FAKTA: VASALOPPET

Ett sådant alternativ är Vasaloppsbussarna – som avgår
från Stockholm, Göteborg och Sundsvall. Ett annat special-chartrade tåg till och från tävlingarna. Ett tredje är att uppmana
till ökad samåkning.

– Det handlar om att på sikt ändra folks beteende. Vi vill ju att folk
ställer bilen i Mora och väljer buss till start i alla våra arrangemang,
säger Mats och påpekar att attitydförändringen redan börjat:

– Förra året hade vi 60 bussar som transporterade 3000 personer från Mora till starten i Sälen. Det är en enorm miljövinst.

För att kunna genomföra skidloppen under tävlingsveckan krävs ju snö. Därför har Vasaloppet satsat på smart teknik – både vad gäller naturlig snö och konstgjord snö:

– All snö som tillverkas görs med hjälp av grön el. Vi har investerat
i att jämna till marken i Vasaloppsarenan för att minska mängden snö som behöver användas. Vi jobbar även med en plan på att ha flera snötillverkningsplatser utmed Vasaloppsarenan. Sedan fångar vi in naturlig snö ute på myrarna med särskilda snöbarriärer, den snön används lokalt ute i spåren, berättar Mats.


För att kunna genomföra skidloppen under tävlingsveckan krävs ju snö. Därför har Vasaloppet satsat på smart teknik – både vad gäller naturlig snö och konstgjord snö:

– All snö som tillverkas görs med hjälp av grön el. Vi har investerat
i att jämna till marken i Vasaloppsarenan för att minska mängden snö som behöver användas. Vi jobbar även med en plan på att ha flera snötillverkningsplatser utmed Vasaloppsarenan. Sedan fångar vi in naturlig snö ute på myrarna med särskilda snöbarriärer, den snön används lokalt ute i spåren, berättar Mats.

Ett sådant alternativ är Vasaloppsbussarna – som avgår
från Stockholm, Göteborg och Sundsvall. Ett annat special-chartrade tåg till och från tävlingarna. Ett tredje är att uppmana
till ökad samåkning.

– Det handlar om att på sikt ändra folks beteende. Vi vill ju att folk ställer bilen i Mora och väljer buss till start i alla våra arrangemang,
säger Mats och påpekar att attitydförändringen redan börjat:

– Förra året hade vi 60 bussar som transporterade 3000 personer från Mora till starten i Sälen. Det är en enorm miljövinst.


För att kunna genomföra skidloppen under tävlingsveckan krävs ju snö. Därför har Vasaloppet satsat på smart teknik – både vad gäller naturlig snö och konstgjord snö:

– All snö som tillverkas görs med hjälp av grön el. Vi har investerat i att jämna till marken i Vasaloppsarenan för att minska mängden snö som behöver användas. Vi jobbar även med en plan på att ha flera snötillverkningsplatser utmed Vasalopps-arenan. Sedan fångar vi in naturlig snö ute på myrarna med särskilda snöbarriärer, den snön används lokalt ute i spåren, berättar Mats.


Ett sådant alternativ är Vasaloppsbussarna
– som avgår från Stockholm, Göteborg och Sundsvall. Ett annat special-chartrade tåg
till och från tävlingarna. Ett tredje är att uppmana till ökad samåkning.

– Det handlar om att på sikt ändra folks beteende. Vi vill ju att folk ställer bilen i
Mora och väljer buss till start i alla våra arrangemang, säger Mats och påpekar att attitydförändringen redan börjat:

– Förra året hade vi 60 bussar som transporterade 3000 personer från Mora till starten i Sälen. Det är en enorm miljövinst.


Vasaloppets arbete med hållbarhet
miljö omfattar följande fokusområden:



3 Hälsa och
välbefinnande

Enligt Vasaloppets vision ska vi bidra till positiva hälsoeffekter. Vasaloppet är en motor för folkhälsa och motion.

Vasaloppets organisation ska vara
en god arbetsgivare och utveckla samarbetet med de föreningar som hjälper oss med våra arrangemang.

Vasaloppet strävar efter att fler
kvinnor, nyanlända mm deltar i
våra arrangemang.

8 Anständiga anställningsvillkor

10 Minskad ojämlikhet

13 Bekämpa klimatförändringarnA

12 Hållbar konsumtion och produktion

Vasaloppet arbetar för att till exempel minska klimatavtrycket för transporter, mängden avfall och kemikalier, ökad källsortering, minskad energiförbrukning med mera.

16 Fredliga och
inkluderande samhällen

Vasaloppet ska bidra till att förbättra kunskapen och medvetenheten i vår organisation samt hos deltagarna. Vasaloppet ska även arbeta för utökat samarbete med partners för att effektivare nå hållbarhetsmålen.

Vasaloppet ska bedriva verksamhet
på ett etiskt och ansvarsfullt sätt samt arbeta för att motverka fusk inom idrotten.

Vasaloppet utgår från sex av FN:s 17 fastställda globala mål för hållbar utveckling. Dessa är:

Vasaloppets
HållbarhetsarbetE

Vasaloppet utgår från sex av FN:s 17 fastställda globala mål för hållbar utveckling. Dessa är:

Vasaloppets
HållbarhetsarbetE

Vasaloppets arbete med hållbarhet miljö omfattar följande fokusområden:


Sedan 2015 är Volvo Car Sverige huvudsponsor till Vasaloppets arrangemang, både sommartid som vintertid. Tack vare samarbetet får loppet nu möjlighet att uppdatera sin fordonsflotta som en del av hållbarhetsarbetet. Tretton laddhybrider av modellerna XC60 och XC90 har precis levererats från fabriken i Torslanda upp till Dalarna.

– Precis som oss har Volvo en tydlig plan inom hållbarhet,
vi står för samma värderingar med målet att bli fossilfria. Därför är valet att välja hybridbilar istället för exempelvis diesel viktigt. Det är ett steg på vägen utifrån vår strävan
att minska vårt avtryck. Vi har i ett första steg även byggt upp en infrastruktur med laddstolpar.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

Bilarna kommer främst att användas av loppets räddningspersonal längs banan och måste därför klara
tuffa förhållanden. De båda modellerna Volvo XC90 T8
och Volvo XC60 T8 är utrustade med både el- och förbränningsmotorer. Under motorhuven sitter en modern bensindriven turbomotor som ger kraft till framhjulen.
På bakaxeln har en stark elmotor monterats och driver bakhjulen. Bilarna är alltså fyrhjulsdrivna, vilket tillsammans med hög markfrigång ger bra framkomlighet när bilarna ska användas i arbetet med tävlingarna. Tack vare litiumjon-batterier på 10,4 kWh kan de båda modellerna laddas
och köras på ren eldrift i upp till 30 kilometer.

– Volvos bilar passar våra behov perfekt i de djupa Dalaskogarna. Vi behöver vara rustade för olika underlag eftersom vi åker både på grusväg och landsväg, men framförallt stora delar av året även på vinterväglag. Därför
är det viktigt att säkerheten är på topp och fyrhjulsdrift är
ett skallkrav.

Bilarna kommer främst att användas av loppets räddningspersonal längs banan och måste därför klara tuffa förhållanden. De båda modellerna Volvo XC90 T8 och Volvo XC 60 T8 är utrustade med både el- och förbränningsmotorer. Under motorhuven sitter en modern bensindriven turbomotor som ger kraft till framhjulen.
På bakaxeln har en stark elmotor monterats och driver bakhjulen. Bilarna är alltså fyrhjulsdrivna, vilket tillsammans med hög markfrigång ger bra framkomlighet när bilarna ska användas i arbetet med tävlingarna. Tack vare litiumjonbatterier på 10,4 kWh kan de båda modellerna laddas och köras på ren eldrift i upp till 30 kilometer.

– Volvos bilar passar våra behov perfekt i de djupa Dalaskogarna. Vi behöver vara rustade för olika underlag eftersom vi åker både på grusväg och landsväg, men framförallt stora delar av året även på vinterväglag. Därför är det viktigt att säkerheten är på topp och fyrhjulsdrift är ett skallkrav.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.






Sedan 2015 är Volvo Car Sverige huvudsponsor till Vasaloppets arrangemang, både sommartid som vintertid. Tack vare samarbetet får loppet nu möjlighet att uppdatera sin fordonsflotta som en del av hållbarhetsarbetet. Tretton laddhybrider av modellerna XC 60 och XC 90 har precis levererats från fabriken i Torslanda upp till Dalarna.

– Precis som oss har Volvo en tydlig plan inom hållbarhet,
vi står för samma värderingar med målet att bli fossilfria. Därför är valet att välja hybridbilar istället för exempelvis diesel viktigt. Det är ett steg på vägen utifrån vår strävan att minska vårt avtryck. Vi har i ett första steg även byggt upp en infrastruktur med laddstolpar.






Bilarna kommer främst att användas av loppets räddningspersonal längs banan och måste därför klara tuffa förhållanden. De båda modellerna Volvo XC90 T8 och Volvo XC 60 T8 är utrustade med både el- och förbränningsmotorer. Under motorhuven sitter en modern bensindriven turbomotor som ger kraft till framhjulen.

På bakaxeln har en stark elmotor monterats och driver bakhjulen. Bilarna är alltså fyrhjulsdrivna, vilket tillsammans med hög markfrigång ger bra framkomlighet när bilarna ska användas i arbetet med tävlingarna. Tack vare litiumjonbatterier på 10,4 kWh kan de båda modellerna laddas och köras på ren eldrift i upp till 30 kilometer.

– Volvos bilar passar våra behov perfekt i de djupa Dalaskogarna. Vi behöver vara rustade för olika underlag eftersom vi åker både på grusväg och landsväg, men framförallt stora delar av året även på vinterväglag. Därför är det viktigt att säkerheten är på topp och fyrhjulsdrift är ett skallkrav.

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.






Sedan 2015 är Volvo Car Sverige huvudsponsor till Vasaloppets arrangemang, både sommartid som vintertid. Tack vare samarbetet får loppet nu möjlighet att uppdatera sin fordonsflotta som en del av hållbarhetsarbetet. Tretton laddhybrider av modellerna XC 60 och XC 90 har precis levererats från fabriken i Torslanda upp till Dalarna.

– Precis som oss har Volvo en tydlig
plan inom hållbarhet, vi står för samma värderingar med målet att bli fossilfria.
Därför är valet att välja hybridbilar istället för exempelvis diesel viktigt. Det är ett steg på vägen utifrån vår strävan att minska vårt avtryck. Vi har i ett första steg även byggt upp en infrastruktur med laddstolpar.






» Vasaloppet ska minska sin klimatpåverkan från transporter, resor, mat och snöläggning

» Vasaloppet ska arbeta för nolltolerans mot
nedskräpning i arenan.

Hållbarhetsstrategin ska följas upp årligen
och revideras vid behov.

» Vasaloppet ska minska sin klimatpåverkan från transporter, resor, mat och snöläggning

» Vasaloppet ska arbeta för nolltolerans mot
nedskräpning i arenan.

Hållbarhetsstrategin ska följas upp
årligen och revideras vid behov.

Kostuppladdning

» Är ordentligt innan loppet, men ät inte för mycket. Det finns många som är lite dästa när de står på startlinjen i Berga by. Prova gärna din kostuppladdning innan. För de flesta räcker det med att äta extra mycket pasta till lunch och middag under fredagen och lördagen.

På plats

» Du kommer mötas av mycket trafik och långa köer. Försök åka kollektivt till starten om du kan, det minskar både köerna och belastningen på miljön.

» Var ute i god tid till det mesta, vare sig det handlar om att hämta nummerlapp, åka till starten, köa för att få en bra plats i startledet eller att gå på toaletten innan start.

» Använd gärna Vasaloppets officiella vallaservice före start för bästa skidorna och då givetvis med fluorfria vallor.

Under loppet

» Stressa inte i starten! Att försöka ta sig förbi folk genom att sicksacka med små marginaler i första backen leder bara till irritation bland medtävlare och inte sällan brutna stavar.

» Ha med eget vätskebälte så du kan dricka oftare än bara på kontrollerna, som kommer ungefär en gång per mil. Fyll på bältet vid kontrollerna. Hur mycket vätska man behöver under loppet är ytterst individuellt och beror på väder och hur lång tid du är ute.

» Har du dåligt fäste bör du lägga på mer fästvalla direkt. Vänta inte! Antingen tar du med dig ett par passande vallaburkar och en kloss, eller så stannar du på en kontroll och får hjälp. Om du är ute länge kan vädret hinna ändra sig en del, och då blir det naturligt att valla om.

» Sista biten in mot Mora är man vanligtvis rejält trött. Försök ändå pressa ur de sista krafterna på upploppet och bjud publiken på en mäktig spurt och en snygg finish!


Tips i sista minuten till
dig som åker Vasaloppet

» Vasaloppet är världens största långlopp på skidor som ägs och drivs av de ideella föreningarna IFK Mora och Sälens IF.

» Första loppet arrangerades 1922, var 90 kilometer och gick från Berga by i Sälen till Mora. Länge var detta enda loppet. Numera finns även Nattvasan 90, Vasaloppet 45, Nattvasan 45 (båda halva sträckan), Öppet Spår söndag och måndag, Stafettvasan, samt Tjejvasan och Vasaloppet 30 (sista 30 kilometrarna). Även barn- och ungdomslopp finns. Blåbärsloppet från Eldris 9 km är ett gratis lopp för alla

» Huvudloppet går alltid av stapeln första söndagen i mars och har i nuläget ett maxtak på 15 800 deltagare. Totalt deltar cirka 65 000 personer årligen i de olika skidloppen.

» Sommarveckan började med Vasastafetten 2008, sedan tillkom Cykelvasan 2009 i olika distanser. 2014 tillkom löploppet Ultravasan 90 och 45. Från 2020 tillkommer Trailvasan 30. Cykel- och löploppen arrangeras sommartid.

FAKTA: VASALOPPET

Mats har hunnit provköra en av modellerna – och är imponerad:

– Det är en otroligt fin bil att köra, känslan att köra på el
är skön!

– Drömmen är ju också att våra bussar och andra transportfordon börjar gå på el. Steg för steg kommer tekniken att nåt dit.

”Kämpa sista biten!” På ett allt tommare upplopp står några tappra och peppar de ännu mer tappra som med sina sista krafter besegrar de nio milen. Längs med spåret har ”repet dragits” på nästan alla platser, i korthet betyder det att deltagarna måste passera kontroller inom en viss tid. De
som nu nått fram till Mora är bland de sista.

– En del som inte klarar ’repet’ är nog glada, men många är besvikna, säger Mats om de åkare som inte får köra vidare.

– De hade förstås önskat att få fortsätta, man har lagt ner
så mycket jobb men får inte avsluta det. Samtidigt ska Vasaloppet vara en utmaning, det ska inte vara lätt.

Strax väntar välförtjänt vila för Vasaloppets organisation, innan planeringen för sommarens cykel- och löplopp tar vid. Men först ska hela centrala Mora städas upp:

– Allt som allt tar det ungefär två veckor innan det är klart. Men fredagen efter Vasaloppssöndagen är vi lediga!

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

”Kämpa sista biten!” På ett allt tommare upplopp står några tappra och peppar de ännu mer tappra som med sina sista krafter besegrar de nio milen. Längs med spåret har ”repet dragits” på nästan alla platser, i korthet betyder det att deltagarna måste passera kontroller inom en viss tid. De
som nu nått fram till Mora är bland de sista.

– En del som inte klarar ’repet’ är nog glada, men många är besvikna, säger Mats om de åkare som inte får köra vidare.

– De hade förstås önskat att få fortsätta, man har lagt ner
så mycket jobb men får inte avsluta det. Samtidigt ska Vasaloppet vara en utmaning, det ska inte vara lätt.

Strax väntar välförtjänt vila för Vasaloppets organisation, innan planeringen för sommarens cykel- och löplopp tar vid. Men först ska hela centrala Mora städas upp:

– Allt som allt tar det ungefär två veckor innan det är klart. Men fredagen efter Vasaloppssöndagen är vi lediga!

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

”Kämpa sista biten!” På ett allt tommare upplopp står några tappra och peppar de ännu mer tappra som med sina sista krafter besegrar de nio milen. Längs med spåret har ”repet dragits” på nästan alla platser, i korthet betyder det att deltagarna måste passera kontroller inom en viss tid. De
som nu nått fram till Mora är bland de sista.

– En del som inte klarar ’repet’ är nog glada, men många är besvikna, säger Mats om de åkare som inte får köra vidare.

– De hade förstås önskat att få fortsätta,
man har lagt ner så mycket jobb men får inte avsluta det. Samtidigt ska Vasaloppet vara en utmaning, det ska inte vara lätt.

Strax väntar välförtjänt vila för Vasaloppets organisation, innan planeringen för sommarens cykel- och löplopp tar vid. Men först ska hela centrala Mora städas upp:

– Allt som allt tar det ungefär två veckor innan det är klart. Men fredagen efter Vasaloppssöndagen är vi lediga!

Läs mer om Volvo och Vasaloppet.

Mats har hunnit provköra en av modellerna – och är imponerad:

– Det är en otroligt fin bil att köra, känslan att köra på el är skön!

– Drömmen är ju också att våra bussar och andra transportfordon börjar gå på el. Steg för steg kommer tekniken att nåt dit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices sed euismod a, venenatis quis massa. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices sed euismod a, venenatis quis massa. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices

LOREM IPSUM DOLOR

LOREM IPSUM DOLOR

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices sed euismod a, venenatis quis massa. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices

LOREM IPSUM DOLOR

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices sed euismod a, venenatis quis massa. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis nunc ligula, ultrices

LOREM IPSUM DOLOR

Annons - innehåll från Volvo Car Sverige