Annons – innehåll från Kia

Snabbare laddning för elbilar
– så funkar den nya tekniken

"

Glöm långa och tidskrävande laddningsstopp.
Och räckvidd som lämnar mer att önska.
Lösningen stavas E-GMP – den helt nya elbilsplattformen som sitter i nylanserade Kia EV6.

Under de senaste åren har omställningen från fossila bränslen till eldrift gått snabbt. Många biltillverkare har skapat både hybrider och rena elbilar baserade på modeller som tidigare utrustats med förbränningsmotorer. Samtidigt har infrastrukturen för laddning påskyndats runt om i landet, vilket har gett de laddbara bilarna nya möjligheter.

En tillverkare som länge levererat bilar med lång verklig räckvidd och spännande ny teknik är Kia.

Snabb laddning och lång räckvidd – nya Kia EV6

EV6 med ultrasnabb laddning

Kia EV6 laddas med snabbladdare eller laddbox. Skillnaden är hur mycket ström laddaren levererar till bilen.
EV6 har både 400- och 800-voltsteknik och känner automatiskt av vilken typ av laddare som används och optimerar laddningen.
Den kortaste tiden med snabbladdare (>250 kW) är 10-80 procent på 18 minuter. Med en laddbox (3-fas 11 kW) är laddtiden 10-100% på 5-7 timmar.

Ritar om kartan

Kia i Sverige är i dag marknadsledare på laddbara bilar: laddhybrider och rena elbilar – och ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet. 77 procent av alla nya Kia-bilar som säljs i dag är laddbara och målet är att 100 procent av alla nya Kia-bilar i Sverige 2024 ska vara laddbara.
Med nya Kia EV6 – den första bilen med den nya och smarta elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) – ritas kartan om när det gäller elbilar.

Tack vare den nya plattformen behöver man inte längre ta hänsyn till platskrävande komponenter som krävs för att driva en förbränningsmotor utan fokus har kunnat ligga på att skapa en så bra bil för konsumenterna som möjligt.
Batteripaketet i den nya plattformen har monterats i golvet vilket möjliggör nytänkande design och i nya Kia EV6 är kupégolvet plant vilket skapar mer rymd och utrymme.

Elbil på vintern

Vintern är i antågande i landet och frågan är hur en elbil fungerar när det är kallt. Precis som en fossildriven bil har en elbil kortare räckvidd en riktigt kall vinterdag jämfört med en varm sommardag. Kylan kan också göra att hjulen rullar lite trögare på väglaget och samtidigt kan den elektroniska utrustning som används i en elbil ta kraft från batteriet.

Men det finns flera smarta funktioner som hjälper till att maximera elbilens räckvidd. Klimatanläggningens ”Driver only” begränsar värmen till förarplatsen och med de olika körlägena ECO och ECO+ kan man använda energin så effektivt som möjligt.
En annan positiv sak med en elbil är att man inte behöver en extern kupévärmare när bilen är parkerad och laddas, bilen värms istället av klimatanläggningen direkt från batteriet.

Räckvidden påverkas även av hastigheten – ju högre hastighet en bil körs i desto större blir luftmotståndet.

Ultrasnabb laddning

Möjligheten med den nya elbilsplattformen gör det dessutom lätt att skapa helt nya modeller och karosser.
E-GMP är skapad för att husera både bakhjulsdrift och AWD, den senare med en elmotor som även driver framaxeln.
Men det som är mest intressant är räckvidden och den snabba laddtiden som den nya elbilsplattformen för med sig.

Nya Kia EV6 har en räckvidd upp till 528 kilometer på en laddning enligt WLTP och den kan laddas ultrasnabbt – från 10–80 procents batterikapacitet på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW. En laddning på knappt fem minuter ger upp till 100 kilometers räckvidd.

Den supersnabba laddningen är möjlig genom att E-GMP har en laddningskapacitet på 800V som standard, samtliga modeller av nya EV6 på den svenska marknaden kommer dessutom med det största batteriet på 77,4 kWh.

Snabb laddning och lång räckvidd – nya Kia EV6

Över 260 000 laddstationer

Varje Kia EV6 kommer – vid köp eller leasing – med en ett års prenumeration på Kia Charge som innebär tillgång till ett stort laddningsnätverk, däribland snabbladdningsnätverket Ionity.
Kia Charge ger dig som bilägare snabb och enkel åtkomst till över 260 000 laddstationer i 29 länder i Europa.

Med Kia Charge är det bara att ladda bilen och åka vidare. Du slipper tänka på att samla in kvitton, ta hänsyn till olika betalsystem och du får alla avgifter på samma faktura i slutet av månaden. Dessutom samlas all information du kan behöva angående din förbrukning i din app.

Batteri och livslängd

Väljer du en elbil från Kia så omfattas även EV-batteriet av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Det innebär att du är garanterad att merparten av effekten i elbilens batteri finns kvar efter sju år. Skulle detta inte vara fallet så reparerar Kia ditt batteri eller sätter in ett helt nytt batteri.

En studie om batterilivslängder där telematikföretaget Geotab har samlat in information från 6300 elbilar runt om i världen visar att ett elbilsbatteri i genomsnitt tappar 2,3 % av dess totala kapacitet per år.

Det finns många exempel på elbilar med tiotusentals mil på mätaren utan några som helst problem med batterierna. Det beror på att batteriet i en elbil aldrig blir helt urladdat och därmed inte utsätts för samma påfrestningar som batteriet i exempelvis en mobiltelefon. Många som köper en elbil, såsom EV6, kommer därför inte att behöva bekymra sig över batteriets livslängd.

Klimatpositiv el

I dag sker omkring 80 procent av bilägarnas laddning på hemmaplan och Kia har inlett ett samarbete med Boo Energi för att göra hemmaladdning både mer tillgängligt och klimatmässigt bättre.

Alla som köper eller leasar en laddbar Kia får ett erbjudande om tre års klimatpositiv hemmaladdning med Boo Energi, beräknat på upp till 1 400 mil/år. Elen från vatten, vind, biobränsle och sol kompenseras samtidigt och investeras i projekt som ökar andelen förnybar energi samtidigt som den sänker de globala koldioxidutsläppen.

När det kommer till koldioxidutsläpp har Kia det lägsta genomsnittet på 46 gram/km av de 12 bästsäljande bilmärkena i Sverige. Kia, som är marknadsledare på laddbara bilar: laddhybrider och rena elbilar, har en laddbar försäljning på 77 procent i dag och målsättningen är att 100 procent av alla Kia-bilar som säljs i Sverige ska vara laddbara redan 2024.

Snabb laddning och lång räckvidd – nya Kia EV6

Elbilspremien

Nya bilar med låga koldioxidutsläpp är berättigad till en bonus och fordon med höga utsläpp bestraffas med en högre fordonsskatt.
Bilar med nollutsläpp av koldioxid är berättigad till den högsta bonusen på 70 000 kronor och det är Transportstyrelsen som beslutar och betalar ut bonusen.

Regeringen har dock föreslagit skärpta regler när det gäller utsläppen och även sänkt premie/bonus till 50 000 kronor. Regeringen vill även införa ett pristak, så att man endast kan få bonus för en bil som kostar max 700 000 kronor. Förslaget är nu på remiss och beslut ska fattas under nästa år. Det skärpta kravet beräknas börja gälla från 1 juni 2022.