<< TILLBAKA TILL DI.SE

ANNONSInnehåll från Science Week

Scania går i bräschen genom tuffare inköpskrav: “Förändringen måste ske”

Genom att sätta leverantörskedjan under lupp och införa nya inköpskrav inom fyra “hotspots” ska den svenska lastbilstillverkaren kraftigt minska utsläppen till 2030.
– Vi vill skapa ringar på vattnet, säger Charlotte Junghus på Scania.

Stål, batterier, aluminium och gjutjärn står tillsammans för 80 procent av klimatutsläppen från Scanias produktionsmaterial. Målet är att fram till 2030 uppnå 100 procent gröna inköp i den europeiska produktionen inom dessa fyra så kallade “hotspots”.

– Vi har utgått från en livscykelanalys som jämför förbränningsmotorer med batteridrivna motorer och identifierat det här som områden med särskilt betydande klimatpåverkan, säger Charlotte Junghus, som är Sustainability Business Developer på Scania.

Charlotte Junghus, Sustainability Business Developer på Scania.

Nya krav vid inköp

Baserat på resultatet har lastbilstillverkaren därför utvecklat en strategi för att minska de koldioxidutsläpp som sker i leverantörskedjan. Sedan i höstas ställer Scania krav på sina leverantörer att få bort de stora utsläppskällorna vid tillverkningen av just stål, batterier, aluminium och gjutjärn.

– Det kommer att vara en övergripande prioritet i vårt hållbarhetsarbete.

När det gäller Scanias traditionella produkter, lastbilar med förbränningsmotorer, sker de största utsläppen när de används, det vill säga är ute på vägarna.

– Nu, när vi går mot eldrivna lastbilar, hamnar de istället i leverantörsledet. Därför är det kritiskt att samarbeta med leverantörerna och ha en strategi för att hantera detta, säger hon.

Redan i våras lade bolaget sin första order på grönt stål och under hösten tillkännagav Scania en gemensam strategi med stålbolaget SSAB för att kunna övergå till 100 procent gröna stålleveranser fram till 2030.

De nya kraven kommer att bli en central punkt vid förhandlingar med både nya och befintliga leverantörer. Men Charlotte Junghus understryker att syftet inte är att komma med pekpinnar eller att utestänga leverantörer, utan att föra en konstruktiv dialog och uppnå en samsyn.

– När man inför såhär pass tuffa krav blir dialogen viktig. Det handlar inte bara om att diktera villkor, utan att om att involvera leverantörerna. Många företag står inför liknande utmaningar och det är genom samarbete som de kan övervinnas, säger hon.

– Vi har kontinuerlig dialog med våra leverantörer. Många har ambitioner och strategier som är i linje med våra uppsatta mål och krav.

Det här är Science Week

  • Science Week är ett av Sveriges största hållbarhetsforum.
  • Ta del av ett 60-tal kostnadsfria fysiska och digitala seminarier från forumet om hållbar stadsutveckling, kompetensutveckling, företagsutveckling och hållbar produktion.
  • Arrangörer är Södertälje Science Park tillsammans med KTH, Scania, AstraZeneca, Södertälje kommun och Region Stockholm och ett 40-tal medarrangörer.
  • Se det fullständiga programmet – och anmäl dig här: www.scienceweek.se

“Förändringen måste ske”

Bolagets mål är att vara en ledande kraft i den gröna omställningen.

– Vi har en klar ambition, och det återspeglas tydligt i de krav vi ställer på våra leverantörer. Svart på vitt är det så att förändringen måste ske. Vi kan inte fortsätta med den traditionella verksamheten där vi ser en betydande negativ miljöpåverkan. Det är vårt ansvar att ta itu med vår påverkan och driva övergången.

Förhoppningen är också att Scania – i egenskap av sin storlek och som pionjärer i branschen – ska kunna sätta standarder och ställa krav.

– Vi vill skapa ringar på vattnet och bidra till en gradvis förändring hos andra tillverkare och även inom andra branscher, säger hon.

Kommer initiativet att påverka kostnaderna?

– Till viss del, på kort sikt. Men i ett längre perspektiv tror vi inte att det kommer att ha någon betydande inverkan på priset för lastbilarna. Vi har noga studerat vad som kommer att vara viktigt framöver och vilka krav våra kunder kommer att ställa på oss.

Bland slutkunderna märker Scania nämligen av ett växande engagemang för hållbarhet.

– Det ställs allt fler frågor om klimatberäkningar för lastbilar och ursprunget av olika råvaror. Det visar på kundernas intresse för och behov av att förstå frågan.

Arbetar för mänskliga rättigheter

Elektrifieringen av transportsektorn medför flera klimatfördelar, men skapar även andra utmaningar i leverantörskedjan. Det innefattar både sociala och miljömässiga risker relaterade till utvinningen av råvaror som behövs för att tillverka batterier. Utvinningen av kobolt och litium, till exempel, har ofta kopplats till utmaningar vad gäller arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter.

– På Scania är vi fast beslutna om att omställningen ska ske på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Även här har vi intensifierat våra dialoger med leverantörer och intressenter för att identifiera hur vi på bästa sätt kan jobba för att mildra den negativa påverkan i leverantörskedjan. Utan samarbete och transparens kommer inget att förändras, säger Charlotte Junghus.

Alla artiklar

Nya rätter på menyn för att stärka Sveriges civila försvar

Nya rätter på menyn för att stärka Sveriges civila försvar

Nya rätter på menyn för att stärka Sveriges civila försvarVägen till stärkt beredskap går genom svenskens tallrik. Det menar Södertälje kommun som i flera år har arbetat med en Sverigeunik strategi för att stärka efterfrågan på lokala och svenska råvaror för att bygga...

Framgångsrecept för industrin kommer till Stockholm

Framgångsrecept för industrin kommer till Stockholm

Framgångsrecept för industrin kommer till Stockholm90 procent av Sveriges små– och medelstora industribolag har ett utvecklingsbehov i närtid, enligt en färsk rapport. Nu ska Stockholmsregionens små– och medelstora tillverkande bolag kraftsamla genom ett industriellt...

”Elen är en nyckelfråga för Stockholmsregionens framtid”

”Elen är en nyckelfråga för Stockholmsregionens framtid”

”Elen är en nyckelfråga för Stockholms­regionens framtid”Mer el, på rätt ställen, vid rätt tillfällen. Det är avgörande för att Stockholmsregionen ska klara elektrifieringen och den gröna omställningen, menar Telgekoncernens vd Karin Medin.Därför investerar hennes...

“Sverige har en gyllene möjlighet inom hållbar produktion”

“Sverige har en gyllene möjlighet inom hållbar produktion”

“Sverige har en gyllene möjlighet inom hållbar produktion”Foto: Liza SimonssonÖver hela världen arbetar forskare och företag med lösningar för att nå de 17 globala målen för hållbar utveckling. Ett av målen rör hållbar konsumtion och produktion. Här har Sverige ett...

“Svensk elförbrukning kommer att fördubblas”

“Svensk elförbrukning kommer att fördubblas”

“Svensk elförbrukning kommer att fördubblas”Karin Medin, VD på Söderenergi. Foto: Fredrik Persson, frepe.seSamhället och industrin elektrifieras i allt högre grad. De många och omfattande svenska projekten väntas kräva ett historiskt stort el-tillskott. Samtidigt är...

“Det är bara sju skördar kvar till 2030”

“Det är bara sju skördar kvar till 2030”

“Det är bara sju skördar kvar till 2030”Foto: Fredrik Sederholm (t.h.)Livsmedelsindustrin står inför en större omställning till hållbar produktion. Men för att den ska bli framgångsrik behövs en uppväxling av den svenska livsmedelsstrategin, enligt Marie Gidlund, på...

Här planeras framtidens hållbara stad

Här planeras framtidens hållbara stad

Här planeras framtidens hållbara stadFoto: Liza SimonssonHur kommer elektrifieringen och digitaliseringen att påverka våra städer? Och varför blir kompetensförsörjningen allt viktigare för en stads hållbara utveckling? Den 1-3 februari samlas näringsliv, akademi och...

Här är mötesplatsen där du kan hitta nya affärsmöjligheter

Här är mötesplatsen där du kan hitta nya affärsmöjligheter

Här är mötesplatsen där du kan hitta nya affärsmöjligheterNyfiken på den senaste forskningen kring hållbar produktion, elektrifieringens möjligheter och hur det gynnar ditt företag? På Science Week kan allt från startups till stora bolag vidga vyerna och skapa nya...