Annons – innehåll från Accenture

Historien kanske upprepar sig:

Kan molnet bli lika
revolutionerande
som webben?

"

På 00-talet insåg få svenska företag förändringskraften och affärsmöjligheterna med internet utan betraktade det som ”något för dataavdelningen”. Resultatet? Utmanare med bättre koll och ett annat perspektiv klev in och tog en betydande del av kakan. Nu verkar historien kanske upprepa sig, den här gången i molnet.

– Om företag ska dra nytta av de enorma affärsmöjligheter som molnet erbjuder måste ledningen lära sig betydligt mer och sluta se molnet som ett it-projekt, säger Mattias Lewrén, vd på Accenture.

Historia har en tendens att, om inte upprepa sig själv, i alla fall återkomma med så många likheter att mönstret efter ett tag börjar kännas igen. För den som tittar noga, vill säga.

– Vi kan skratta åt det i dag, men när http-protokollet och html skapades för drygt 30 år sedan, när webben föddes, var det väldigt få som såg dess potential, säger Mattias Lewrén.

Läs mer om hur du kan öka din konkurrenskraft med molnet

– Företagsledningar och styrelser viftade bort det som en teknikfråga, något som data-avdelningen fick hålla på med. Kanske skulle man kunna använda tekniken för att skicka meddelanden, men någon påverkan på själva affären skulle det inte få.

Så blev det inte, minst sagt, och väldigt ofta när Mattias Lewrén möter de som satt i ledande positioner på den tiden finns det en sak de har gemensamt:

Mattias Lewrén, vd på Accenture.
– De ångrar att de personligen inte satte sig in i vad den nya tekniken faktiskt innebar. De önskar att de hade spenderat mer tid – själva och tillsammans med sina ledningsgrupper – på att förstå vilka affärsmöjligheter internet innebar redan från början. För det är ju en rejäl underdrift att säga att många etablerade företag gick miste om stora värden.

Och även om både svenska företag och offentlig sektor har jobbat hårt för att digitalisera sig och komma ikapp så lämnade man på 90- och 00-talet de facto spelplanen öppen för diverse uppstickare och teknikkunniga nytänkare att ta affärsmöjligheterna man själva inte ens såg.

– Det finns nog inte en bransch som inte har transformerats på grund av webben. Det är företagen som var nya då, som Paypal och Booking.com, som har lyckats ta vara på en hel del av värdet som webben skapade.

”Istället för att se molnet som ett sätt att spara it-kostnader behöver de se det som en grund för nya affärsmöjligheter.”

– Mattias Lewrén

Tydliga paralleller

I dag är det lätt att vara efterklok, till och med skratta åt de företag som mest såg internet som en elektronisk postiljon. Problemet är bara att det precis just nu kanske håller på att hända igen. Men den här gången är det molnet det handlar om.

– Det är självklart inte till hundra procent samma sak, men jag ser tydliga paralleller. Nu när jag frågar företagsledningar vad de gör med molnet svarar de att de låter it-avdelningen stänga ner deras gamla datacenter så att de får rörliga istället för fasta it-kostnader. Det är väl bra, men då missar man återigen alla de affärsmöjligheter som molnet erbjuder, som helt kan revolutionera branscher.

För redan i dag finns ett otal exempel på företag som har hittat nya innovativa sätt att göra affärer genom de möjligheter molnet ger. Ett exempel är försäkringsföretaget Root Insurance, som utöver att använda traditionella demografiska data har byggt en lösning i molnet där de tack vare individuell data kan ta fram helt personspecifika premier för bilförsäkringar.

För redan i dag finns ett otal exempel på företag som har hittat nya innovativa sätt att göra affärer genom de möjligheter molnet ger. Ett exempel är försäkringsföretaget Root Insurance, som utöver att använda traditionella demografiska data har byggt en lösning i molnet där de tack vare individuell data kan ta fram helt personspecifika premier för bilförsäkringar.
– Försäkringstagarna får ladda ner deras app och köra omkring med sin bil en tid med appen på. Tack vare den beräkningskapacitet som finns i molnet kan de monitorera hur du kör, bromsar, accelererar med mera, och så räknar de fram ett premieförslag som bygger på just din körning. Det leder till en bättre kundupplevelse och ett unikt erbjudande.

Spaning: Mattias Lewrén listar fem tecken på varför molnet har förutsättningar att bli lika revolutionerande som webben

  1. 2020 spenderades 250 miljarder dollar, globalt, på att köpa molntjänster. Det motsvarar 50 procent av Sveriges BNP. Min gissning är att när vi får siffrorna för 2021 kommer det att ha vuxit 30-40 procent. Molntjänster har helt enkelt otroligt snabbt blivit en gigantisk bransch.
  2. De tre jättarna Amazon, Google och Microsoft investerar enorma summor i sina moln. Förra året investerade de tillsammans över 50 miljarder dollar i att ta fram nya moln-tjänster, det vill säga tio gånger Sveriges försvarsbudget, vilket gör att det går ohyggligt snabbt att ta fram nya smarta och användbara tjänster.
  3. Det krävs fyra saker för att ny teknik verkligen ska slå igenom: den ska vara billigare, flexiblare, säkrare och grönare – molnet uppfyller alla de kriterierna.
  4. Molnet gör all utveckling snabbare eftersom där redan finns så mycket tjänster, data och infrastruktur på plats. Företag som använder moln slipper lägga tid på att ta fram egna verktyg, utan kan ägna sig åt sin egen affärsutveckling.
  5. Kraftfulla verktyg för dataanalys, AI, machine learning med mera är inbyggda i plattformen. Tack vare de enorma investeringarna är de mycket bättre än vad enskilda företag kan ta fram själva, något som gör att företag som använder molnet får en rivstart.

Oändliga möjligheter till goda affärer

Det här är inte begränsat till försäkringsbranschen. I artikeln ”The Cloud First CEO” från Accenture räknas företag efter företag i bransch efter bransch upp som har hittat nya affärsmöjligheter tack vare de tjänster och möjligheter som redan idag finns via molnet.

– Jag skulle säga att det är dags för vd och företagsledning i ganska många företag att ordentligt sätta sig in i möjligheterna med molnet, så att de helt enkelt inte missar tåget. Istället för att se molnet som ett sätt att spara it-kostnader behöver de se det som en grund för nya affärsmöjligheter. Och de möjligheterna är enorma.
Trots det hörs i dag ganska mycket skepsis och gnäll från företag om huruvida det egentligen finns någon vidare nytta med att göra större investeringar i molntjänster.

– Jag skulle säga att missnöjet till stor del beror på att företagen helt enkelt börjat i fel ände. Säger man till sin it-chef att flytta datalagringen till molnet, då gör de det. Sen frågar ledningen efter ett tag hur det har gått, och får svaret att jo då, vi har sparat lite pengar. Det har inte blivit någon katastrof, men det har inte blivit superbra heller, för man har haft en för snäv infallsvinkel.

Läs mer om hur du kan öka din konkurrenskraft med molnet

Vad ska man då göra? Enligt Mattias Lewrén är svaret enkelt: företagsledare behöver inse att det finns massvis att lära om molnet, och oändliga möjligheter till goda affärer. Men, de måste göra sin hemläxa för att fullt ut kunna få hävstång på potentialen.

– Det är på flera nivåer kusligt likt 90-talet. Ska dagens vd:ar slippa göra om samma misstag måste de nog sätta sig i skolbänken. De kan inte lämna det åt it-avdelningen. Molnet är ett otroligt kraftfullt verktyg, men ska man kunna förnya sig med hjälp av det måste ledningen förstå hur det fungerar. Det kanske inte blir exakt lika genomgripande som webben, det vet vi inte än, men det finns ganska mycket som pekar på det, och jag tycker i alla fall att det vore synd att chansa.

Alla artiklar från Accenture

Här är områdena du ska fokusera på för att stärka företaget

Företagen hänger inte med: “Måste hitta en ny tillväxtmodell”

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden
Ny rapport: Tio trender som tvingar bankerna till snabba beslut i stora frågor
Nya siffror: ”Marginellt högre investering ger betydligt högre intäkter”
Det saknas tydlig ledare inom miljöfordon
Så skyddar du företaget bäst mot cyberkriminella
Molnet kan bli lika revolutionerande som webben
Svenska företag halkar efter i AI-mognad

Ny rapport visar: Tre steg konsumentproduktföretag behöver ta för att klara digitaliseringen