“Det är både viktigt och bråttom att de fossildrivna lastbilarna byts ut mot elektriska”
För att de globala klimatmålen ska nås behövs en bred omställning från fossil energi mot en framtid som istället drivs av grön energi. Jakten på minskade utsläpp genom elektrifiering pågår inom flera olika branscher och delar av samhället.
En viktig roll spelas av transportsektorn, eftersom den i dagsläget står för stora utsläpp. I Sverige handlar det om ungefär en tredjedel av landets sammanlagda utsläpp av växthusgaser, enligt Naturvårdsverket.
Om transportindustrin helt elektrifierades med hjälp av grön energi skulle en betydande del av de globala utsläppen kunna försvinna. Därför är det både viktigt och bråttom att de fossildrivna lastbilar som nu rullar på våra vägar byts ut mot elektriska, förklarar Fredrik Allard som är chef för E-Mobility på Scania.
– Elektrifieringen kommer även att gynna den lokala miljön med mindre buller och avgaser. Samtidigt kommer förarnas arbetsmiljö att bli bättre tack vare tystare fordon, vilket kommer att göra yrket mer attraktivt. Det finns mycket att vinna på att den här transformationen sker så snart som möjligt.
Fokus på ellastbilar
Scania lägger en stor del av sin forsknings- och utvecklings-budget på elektriska lastbilar, trots att de bara står för cirka 1 procent av försäljningen.
– Vi vill vara ledande i skiftet till ett hållbart transportsystem. Därför hjälper vi också myndigheter att förstå hur transportsystemet kommer att se ut framöver. I nuläget har vi 600 000 uppkopplade fordon, vilket betyder att vi har bra koll på allt från hur mycket energi som går åt, till var det är lämpligt att ladda.
Investerar i publik laddning
Scania förser inte bara sina kunder med lastbilar, utan säljer även laddstationer. Genom ett samriskföretag har Scanias moderbolag Traton samt Volvo och Mercedes inledningsvis investerat 500 miljoner euro i publik laddning.
– Syftet är att det ska byggas 1 700 laddpunkter i Europa som ska vara igång år 2027. Det antalet är inte tillräckligt, men kommer att utgöra ungefär tio procent av det totala nätverket. Det är viktigt att nätverket byggs ut före och parallellt med att de elektriska lastbilarna börjar komma ut på marknaden.
Snabb utbyggnad
För att elektrifieringen av fordonsindustrin ska bli möjlig behöver myndigheterna fortsätta att ge stöd och bidrag till de som väljer elektriska transportlösningar, menar Fredrik Allard. Samtidigt behövs en snabb utbyggnad av elnät och elproduktion.
– Idag saknas det kapacitet för att genomföra omställningen till elektriska lastbilar. Men Sverige har ett bra utgångsläge. Vi har goda möjligheter att fortsätta bygga ut energi som är fri från koldioxidutsläpp, som både behövs för framdriften av elektriska fordon och tillverkningen av batterier. Men även om vi har bra tillgång idag är det många industrier som står inför en elektrifiering. Om vi vill behålla tätpositionen är det därför viktigt att bygga ut både elnätet och kapaciteten för grön elproduktion.
Se hela videon här: Scania aims to be a leader in the shift for sustainable transport
Se fler videos från relaterade programpunkter här:
Science Week
- Science Week är ett av Sveriges största hållbarhetsforum.
- Ta del av ett 60-tal kostnadsfria digitala seminarier från forumet om hållbar utveckling, hållbar produktion och hållbar stadsutveckling.
- Arrangörer är Södertälje Science Park tillsammans med KTH, Scania, AstraZeneca, Södertälje kommun och ett 40-tal medarrangörer.
- För fullständigt program: www.scienceweek.se