Annons
Innehåll från EnergiEngagemang

Så kan ni få solcellerna och batterierna att leverera mer och leva längre

Solcellsmarknaden har exploderat de senaste åren och har nu nått ett läge där behovet av service och underhåll ökar. Uppsidan med att ha koll på sina solceller är att man säkerställer att de levererar såväl tekniskt som ekonomiskt. – Risken annars är att anläggningen står där utan att producera med full kraft säger Jonas Weissglas, marknadschef på EnergiEngagemang.

EXTERN LÄNK: Läs mer om EnergiEngagemangs serviceavtal

Sedan 2012 har EnergiEngagemang specialiserat sig på solenergi, och efter att ha installerat över 300 000 solpaneler har bolaget byggt upp en gedigen expertis på området.

Med den explosionsartade ökningen av solcellsanläggningar de senaste åren har även behovet av regelbunden service och tillsyn blivit allt mer påtagligt för många företag och bostadsrättsföreningar, konstaterar Jonas Weissglas.

Jonas Weissglas, marknadschef på EnergiEngagemang.

Ser till att anläggningen levererar

För att möta efterfrågan erbjuder EnergiEngagemang därför serviceavtal i tre olika nivåer som ska säkerställa att varje anläggning fungerar optimalt. Oberoende av vem som har installerat kan EnergiEngagemang – genom löpande digital övervakning och årliga servicebesök kontrollera att allt fungerar och att programvaror är uppdaterade. Både okulär besiktning och drönarflygningar med termokamera erbjuds.

– Solcellsmarknaden har vuxit kraftigt och nu ser vi att fler anläggningar blivit mogna. Det är inte längre en ny bransch, och även om solcellsanläggningar är robusta ser vi att saker kan hända med dem. Växelriktaren behöver ses över, träd kan ha vuxit upp och skuggor kan falla över panelerna, eller så kanske en panel har blivit skadad, säger Jonas Weissglas och fortsätter:

– Men genom noggrann översyn och underhåll kan man maximera både produktionen och livslängden på solcellsanläggningarna.

Stor nytta för företag och bostadsrättsföreningar

Efterfrågan kommer bland annat från företag som har flera fastigheter och solcellsanläggningar, ofta på olika orter. Ett exempel är att EnergiEngagemang tar ett samlat grepp kring och sköter service och fysisk tillsyn för fastighetsbolagets Vasakronans solcellsanläggningar runt om i Sverige.

– Ju fler anläggningar man har, desto viktigare för företaget att ha ett samlad bild över solenergiproduktionen. På företagsledningsnivå är solenergi både ekonomiskt fördelaktigt och en viktig del av hållbarhetsstrategin. Att ha full kontroll över sin energiproduktion kommer också att underlätta inför EU-taxonomin, säger Jonas Weissglas.

Många bostadsrättsföreningar som har installerat solceller har stor nytta av att en extern part har koll på anläggningen. Omsättningen av styrelsemedlemmar är oftast hög och de som drev igenom solcellsinstallationen kan ha gått vidare, och intresset och kunskapen om skötseln kan ha glömts bort.

Tidigt ute med energilager

Det är inte bara solcellsmarknaden som har vuxit de senaste åren. Ett färskare fenomen är energilager. Även för dessa erbjuder EnergiEngagemang ett serviceavtal.

På det här området kan behovet av tillsyn och service vara större än för solceller, framhåller Jonas Weissglas, eftersom batterier är en mer tekniskt komplex produkt. Samtidigt kräver batterier regelbunden tillsyn såväl för att leverantörsgarantierna ska kunna uppnås som för att batterianläggningen ska kunna fungera optimalt.

– Vi var tidigt ute med att installera batterier och därför har vi arbetat upp kunskap om flera olika batterileverantörer. Det är kunskap som kommer väl till pass nu när många batterilager behöver servas, säger han.

EXTERN LÄNK: Läs mer om EnergiEngagemangs serviceavtal